Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Coenzym Q10 – En energigivande antioxidant

av | mar 16, 2020 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 8 Kommentarer

– I betalt samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom länkar till Meds.se –

Coenzym Q10 är ett fettlösligt kroppseget vitaminliknande ämne som fungerar som en kraftfull antioxidant. Q10 behövs för att bilda energi i mitokondrierna, cellernas kraftverk. Med åldern sjunker kroppens egna produktion, vilket bland annat kan påskynda åldrandet och bidra till energibrist.

Coenzym Q10 - En energigivande antioxidant

Coenzym Q10 i kroppen

Coenzym Q10 går även under namnen vitamin Q och ubikinon. Det är ett mycket aktivt enzym som finns överallt i naturen. Hos människan finns coenzym Q10 i all kroppsvävnad, men koncentrationen är högst i vävnader och organ som kräver mycket energi.

I kroppen kan Coenzym Q10 tillverkas från aminosyrorna fenylalanin och tyrosin, samt vitaminerna folsyra, B1, B6 och E. Med åren avtar dock den kroppsegna produktionen. Vid 20 års ålder är den som högst, vid 30 års ålder börjar den minska och när vi kommer upp runt 80 år har produktionen sjunkit med närmare 50 procent. Vid sjukdom eller intag av läkemedel kan nivån vara ännu lägre.

Coenzym Q10 är även en kraftfull antioxidant som hjälper till att skydda cellerna från oxidativ stress. Oxidativ stress är en process i kroppen som ökar vid till exempel dålig kost, rökning, solexponering och stress, vilket kan skada kroppens celler. Q10 bidrar dessutom till en normal energiomsättning i musklerna, skyddar cellmembranen och LDL kolesterolet från oxidering, samt medverkar till att upprätthålla en normal blodkärlsfunktion (1).

Coenzym Q10 för normal energinivå

Coenzym Q10 behövs som nämnt för att bilda energi i mitokondrierna, cellernas kraftverk. Det är en del av fosfolipidmembranen i mitokondrierna, som tillsammans med enzymet succinat- dehydrogenas-CoQ reduktas, står för cirka 95 procent av all energiproduktion i kroppen (1). Q10 finns i alla kroppens celler, men koncentrationen är som högst i de organ som kräver mest energi som våra muskler, hjärtat, levern, njurarna och våra immunceller. Brist på Q10 gör att mitokondrierna producerar mer fria radikaler och mindre cellenergi. När kroppens produktion av Q10 minskar, medför det lägre energitillverkning, vilket gör oss trötta och mindre stresståliga. Även vid hård träning förbrukas mer Q10.

Coenzym Q10 för hjärt-kärlhälsan

Eftersom Q10 finns så koncentrerat i hjärtat har ämnet en stor betydelse för hjärt-kärlhälsan. Hjärtat är den muskel i kroppen som utnyttjar mest energi och studier har visat att personer med kardiovaskulära sjukdomar ofta har brist på Q10 (1) (2). Människor med hjärtproblem får dessutom ofta kolesterolsänkande läkemedel (statiner) som inte bara blockerar bildandet av kolesterol utan även Q10. Behandling med statiner kan ge symtom som utmattning, trötthet, försämrat minne och muskelvärk m.m.

Forskning har visat att tillskott av Q10 reducerar frekvensen av hjärtmuskelskador efter en hjärtattack, samtidigt som det skyddar hjärtat mot framtida skador. Vid en placebokontrollerad svensk studie där 443 personer deltog, visade det sig att intag av 200 mg Q10 och 200 µg Selen under 5 års tid ledde till signifikant lägre dödlighet i hjärt-kärlsjukdom (3). Vid intag av statiner bör man dock alltid rådgöra med sin läkare innan man gör några större förändringar i kosten eller kompletterar med kosttillskott.

Coenzym Q10 håller huden ung

Coenzym Q10 är även ett fantastiskt näringsämne för huden. Att ha bra nivåer i kroppen skyddar hudcellerna mot oxidativ stress som påskyndar åldrandet. Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Man har sett att exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med hela 70-80 procent (4). En annan studie som publicerades 2017 (5) visade att ett dagligt intag av Q10 under 12 veckor minskade rynkor, linjer och förbättrade hudens jämnhet.

Coenzym Q10 i kosten och som kosttillskott

Livsmedel som innehåller Q10 är bland annat fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter och fröer. Vid behov kan man även komplettera med ett kosttillskott. I WellAware Q10 är även C-vitamin tillsatt. C-vitamin som är en annan kraftfull antioxidant bidrar bland annat till normal funktion av immunsystemet, energiomsättningen, nervsystemet, den psykologiska funktionen och kroppens kollagenbildning. Dessutom hjälper C-vitamin liksom Q10 att minska trötthet och utmattning och skydda cellerna mot oxidativ stress.

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, 535-540, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Coenzyme Q10: The essential nutrient. J Pharm Bioallied Sci. 2011 Jul-Sep; 3(3): 466–467. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3178961/

(3) Studie: Alehagen U et. al. Cardiovascular mortality andN-terminal-proBNP reduced after combined selenium and coenzyme Q10 supplementation: A 5-year prospective randomized double-blind placebo-controlled trial among elderly Swedish citizens.

(4) 2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

(5) The effect of dietary intake of coenzyme Q10 on skin parameters and condition: Results of a randomised, placebo-controlled, double-blind study. Biofactors. 2017 Jan 2;43(1):132-140. doi: 10.1002/biof.1316. Epub 2016 Aug 22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27548886

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Kalle

    Upplever man energibrist är Q10 riktigt bra.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja har man låga nivåer av Q10 så kan det göra stor för energinivån att fylla på.

  2. Karin

    Ett dagligt kosttillskott för mig sedan många år tillbaka. 🙂

    Svara
  3. Leanne W

    Q10 + Selen <3 Alla som har höga kolesterolvärden borde veta detta!

    Svara
  4. Gittan

    Har precis köpt ett Q10 med selen – är inte det bra? Dricker ofta citron blandat med ingefära el i nån annan shot

    Svara

Lämna ett svar till Karin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close