Quinoa – både gott och nyttigt

by Mikaela Bjerring on 19 oktober, 2017 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Glutenfritt, Hälsokost, Kost, Livsmedel, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Inkaindianerna kallar quinoa för sin heliga gröda och det har blivit ett populärt livsmedel i många hushåll. Med sitt höga proteininnehåll, låga GI-värde, sunda fettsyraprofil, rika fiberinnehåll och imponerande näringsvärde har det lilla fröet kommit att bli en riktig tungviktare inom hälsovärlden. Dessutom bjuder den angenäma smaken och krispiga konsistens på en fröjd för smaklökarna.

olika sorters quinoa - både gott och nyttigt med bra näringsvärde

Örten quinoas ursprung

Quinoa som tillhör amarantsläktet, är en ört som växer vilt på höga höjder i bergskedjan Anderna i Sydamerika, framför allt i Bolivia och Peru. Klimatet i Anderna är torrt och kallt, vilket är perfekt för quinoa. Där har den odlats i mer än 7 000 år och inkaindianerna kallar det för sin heliga gröda. Det finns närmare 120 olika arter och en rad olika färger, de vanligaste sorterna är vit, röd och svart men det finns även en blå variant. Det är främst de näringsrika fröna som man använder som livsmedel, men även bladen går att äta som påminner om spenat.

Näringsinnehållet i quinoa

Quinoa har ett relativt högt proteininnehåll (ca 14 %) som inkluderar alla essentiella aminosyror, vilket gör det till ett fullvärdigt protein. Det ha ett lågt GI-värde på ca 34, rikt på fiber och innehåller en lång rad vitaminer och mineraler. Fettsyrorna i quinoa består främst utav omättade sådana. Zink, folat, järn och fosfor är exempel på näringsämnen som du hittar i hög koncentration i quinoa. Fröet är naturligt glutenfritt och väldigt lättsmält för magen. Det är ett livsmedel med hög biotillgänglighet, vilket innebär att kroppen kan ta upp en stor del av näringen.

Näringsvärdet i de olika quinoasorterna är i princip samma, det finns små skillnader, men som är mer eller mindre obetydliga. Idag är quinoa populärt i många kök. Det har nämligen inte bara ett högt näringsvärde, det är även ett riktigt gott och allsidigt livsmedel som är enkelt att tillaga.

Att tillaga quinoa

  • Börja med att skölja fröna noga under kallt rinnande vatten. Det gör man för att bli av med bitterämnen (saponiner) som finns i skalet.
  • Mät upp vatten i en kastrull och koka upp under lock. Du ska ha dubbelt så mycket vatten som quinoa (t.ex. 4 dl vatten till 2 dl quinoa). Tillsätt gärna lite buljong till vattnet för att förhöja smaken.
  • När vattnet kokar tillsätter du quinoan, rör om och låt koka under lock på medelvärme i ca 15 minuter.
  • När quinoan är klar saltar du och smakar av. Den kan serveras varm istället för t.ex ris eller häll den i ett durkslag och skölj med kallt vatten om du önskar använda den kall i t.ex en quinoasallad.

1 dl torkad quinoa ger ca 3 dl kokt. Quinoa kan användas precis som ris eller couscous i alla sorters rätter. Det är även riktigt gott att tillsätta i soppor, sallader, vegetariska biffar och bröd. Det finns även quinoapuffar och quinoamjöl som man kan använda i bakning. Quinoa är som sagt riktigt mångsidigt och har en rad olika användningsområden.

Återförsäljare av olika sorters quinoa hittar du här

Relaterade inlägg:

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Eva november 6, 2017 kl. 22:15

Quinoa är så gott och äter det ofta.

Svara

2 Mikaela Bjerring november 6, 2017 kl. 22:28

Håller med dig om att det är riktigt gott. 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: