Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Naturliga antihistaminer vid pollenallergi

av | apr 5, 2023 | Fysisk hälsa, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Huskurer & Husmorstips, Kost & Näring | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

När pollensäsongen sätter igång kan det vara en riktig pina för personer med pollenallergi. Valet är då mellan symtom som rinnande ögon, nästäppa och snuva eller allergimediciner med antihistamin. Men visste du att vissa näringsämnen som finns i vår mat också fungerar som naturliga antihistaminer?

Artikelns innehåll:

Histamin och antihistamin vid allergiska reaktioner

Histamin är en så kallad biogen amin som finns naturligt i kroppen där det har många olika funktioner. Bland annat hjälper det immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen. Vid en allergisk reaktion reagerar immunförsvaret på ett ämne som det vore skadligt även om det egentligen inte är det.

När ett allergiframkallande ämne kommer i kontakt med celler i slemhinnorna i näsan, munnen, svalget, lungorna, magen och tarmarna upptäcks det av antikroppar som binder sig till immunceller. Det gör att histamin frigörs från särskilda mastceller i slemhinnorna. Som följd sätter det igång en inflammatorisk reaktion, vilket gör att blodkärlen vidgar sig och slemhinnorna svullnar. I sin tur ger det allergiska symtom så som rinnsnuva, kliande ögon, nästäppa och upprepade nysningar. Man kan även känna av mag-tarmbesvär, illamående, kräkningar och nässelutslag. 

Antihistaminer är ämnen som blockerar histaminaktiviteten i kroppen och försöker stoppa den allergiska reaktionen. Många allergimediciner är antihistaminer. Men det finns också vissa näringsämnen i livsmedel och växtextrakt som på liknande sätt kan fungera som antihistaminer enligt studier.

Naturliga antihistaminer

Naturliga antihistaminer

Quercetin

Quercetin är en antioxidant som finns naturligt i livsmedel som till exempel lök, äpplen, lingon, blåbär och grönkål. Genom studier har man sett att quercetin kan ha en bra antihistamineffekt (1). Bland annat verkar ämnet kunna hjälpa vid respiratoriska symtom vid allergier genom att minska inflammatorisk respons i luftvägarna.

C-vitamin

C-vitamin är en kraftfull antioxidant känd för att stödja ett normalt fungerande immunsystem. Studier har visat att den också kan fungera som ett naturligt antihistamin och vara hjälpsam vid allergiska reaktioner (2) (3). Man har även sett att låga nivåer av C-vitamin i kroppen verkar kunna bidra till att allergier uppstår. C-vitamin bidrar även till att minska trötthet och utmattning som ofta är följden av allergiska besvär.

Bromelain

Bromelain är ett proteasenzym som finns naturligt i ananas. Det är ett enzym som hjälper oss att bryta ner protein. Bromelain fungerar även antiinflammatoriskt. Genom studier har man sett att ämnet verkar vara speciellt effektivt för att minska svullnad i bihålorna och i näsans slemhinnor som uppstår vid allergier (4).

Pycnogenol

Pycnogenol är ett extrakt som utvinns från fransk strandtall. Det innehåller en unik sammansättning av antioxidanter, katekiner, taxifolin och fenoliska fruktsyror. Studier har visat att pycnogenol är antiinflammatoriskt och kan hämma utsöndringen av histamin. Man har även sett att extraktet skyddar lungvävnaden och forskare har intresserat sig för om det skulle kunna hjälpa vid allergisk astma (5). 

Brännässla

Brännässlan har en lång traditionell användning vid säsongsallergi. Som huskur dricker man då oftast te gjort på torkat nässelpulver dagligen under perioder vid allergiska besvär. Vid en randomiserad dubbelblind studie (6) fann man att brännässlan verkade minska allergisymptom som allergisk rinit. Man såg bland annat vissa förändringar i kliniska mätningar, så som antalet eosinofiler (en typ av vita blodkroppar som är involverade i allergiska reaktioner). Mer forskning krävs dock för att bevisa brännässlans effekt vid allergiska symtom.

Ett annat tips är att dagligen skölja näsan med koksaltlösning. Det kan hjälpa till att spola bort pollen och minska inflammation och svullnad i näsgångarna. Du kan läsa mer om hur du gör det i inlägget ”Så kan nässköljning hjälpa vid pollenallergi“.

Livsmedel rika på histamin

Livsmedel rika på histamin

Precis som det finns livsmedel som är rika på antihistamin, finns det de som är rika på histamin. Det är därför bra att undvika dessa livsmedel under perioder när allergin brukar vara som värst för att inte öka på histaminet i kroppen. Det gäller särskilt livsmedel som är jästa, fermenterade, rökta eller lagrade. Exempel på histaminrika livsmedel är:

  • Vin och öl
  • Fisk, fisksåser och skaldjur – speciellt tonfisk, makrill, sardiner och ansjovis
  • Vinäger och livsmedel som innehåller vinäger
  • Sojasås
  • Charkuterier och rökta köttprodukter som salami, skinka, bacon och korv
  • Ost (ju längre lagrad, ju mer histamin)
  • Fermenterade livsmedel
  • Jäst och jästextrakt
Naturlig hjälp vid pollenallergi

Exempel för kosttillskott

Alpha Plus PollaZym är ett kosttillskott med enzymer och näringsämnen som bland annat inkluderar C-vitamin och quercetin.

Holistic Pollenzym är ett kosttillskott speciellt framtaget för att använda under vår och sommar när träd och växter blommar. Innehåller bland annat quercetin, bromelain, C-vitamin och ingefära.

Helhetshälsa Bromelain utvinns ur ananasträdets stam och är en ren produkt utan onödiga tillsatser.

Pharma Nord Bio-Pycnogenol är ett kosttillskott med tallbarkextrakt rikt på bioflavonoider och organiska syror.

Nässelpulver från Superfruit är en ekologisk produkt. Perfekt att använda i till exempel i smoothies, juicer eller att brygga te på.

 

Källor och referenser:

(1) Quercetin inhibits transcriptional up-regulation of histamine H1 receptor via suppressing protein kinase C-δ/extracellular signal-regulated kinase/poly(ADP-ribose) polymerase-1 signaling pathway in HeLa cells. doi: 10.1016/j.intimp.2012.12.030. Epub 2013 Jan 16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23333628/

(2) Intravenous vitamin C in the treatment of allergies: an interim subgroup analysis of a long-term observational study. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0300060518777044

(3) Role of Histamine in Modulating the Immune Response and Inflammation. Published online 2018 Aug 27. doi: 10.1155/2018/9524075. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6129797/

(4) Bromelain Inhibits Allergic Sensitization and Murine Asthma via Modulation of Dendritic Cells. Published online 2013 Dec 5. doi: 10.1155/2013/702196. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3870104/

(5) Inhibitory effects of Pycnogenol® (French maritime pine bark extract) on airway inflammation in ovalbumin-induced allergic asthma. 2013 Dec;62:681-6. doi: 10.1016/j.fct.2013.09.032. Epub 2013 Oct 9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24120901/

(6) Efficacy of Supportive Therapy of Allergic Rhinitis by Stinging Nettle (Urtica dioica) root extract: a Randomized, Double-Blind, Placebo- Controlled, Clinical Trial. 2017 Winter; 16(Suppl): 112–118. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5963652/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. A.K

    Tack för ett bra inlägg. Jag har använt både Holistic Pollenzym och Alpha Plus Pollazym och båda fungerar så bra. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att höra att produkterna hjälpt dig. 🙂

  2. Britt

    Pollenzym från Holistic har jag använt dom senaste två åren under pollensäsongen och det har verkligen hjälpt mig. Får knappt några symtom längre. Så underbart att kunna njuta av den ljuva tiden på året.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close