Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Därför är bittra örter bra för magen

av | nov 7, 2020 | Blogg, Hälsa, Hälsokost, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Mage - Tarm, Örtmedicin | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vissa örter och livsmedel innehåller bitterämnen som namnet antyder har en bitter smak. Det är oftast inte den smak som vi uppskattar mest, men det finns en bra anledning till varför vi bör inkludera bittert i vår kost. Bitterämnen har nämligen stora fördelar för matsmältningssystemet.

Därför är bittra örter bra för magen

Våra grundsmaker

Salt, sött, surt, beskt och umami räknas till våra grundsmaker. Alla smaker triggar igång olika smaksensorer på tungan, som stimulerar olika fysiologiska processer i kroppen. I vår moderna västerländska kost är salt och sött dom dominerade smakerna, vilka är de som sätter igång aptiten, vilket gör att många tenderar att överäta. Den bittra smaken som är den mest svåruppskattade hjälper oss att stilla sötsuget, kontrollera aptiten och smälta maten.

Bitterämnen och matsmältningssystemet

Förr inkluderade man medvetet mycket mer bittra smaker för att gynna matsmältningen. Förutom att inkludera bittra livsmedel i kosten så gjorde man även tinkturer på olika örter som intogs efter en stor måltid, eller som kur vid problem relaterat till matsmältningen. Eftersom vi människor främst föredrar smaker av sött och salt har livsmedelsindustrin med tiden avsiktligt minskat ner på det bittra för att maten ska smaka ”bättre”. Det har gjort att vi inte längre får i oss mycket bitterämnen via kosten. Någonstans på vägen började vi ignorera anledningen till varför dessa bittra smaker faktiskt var en del av vår kosthållning från början.

När vi äter något bittert så kommer dessa bitterämnen i kontakt med smaklökarna på tungan som stimulerar salivproduktionen. Enzymer i saliven blandas med maten när vi tuggar som då påbörjar matspjälkningen redan i munnen. Det i sin tur triggar igång magsäcken att börja producera magsaft, bukspottkörteln att utsöndra bukspott och gallblåsan galla. Bitterämnena stimulerar också tarmrörelserna, fungerar kramplösande och stimulerar levern. Hela mag-tarmsystemet förbereds för att maten ska komma ner och kunna spjälkas ordentligt, vilket gör att matsmältningen blir mer effektiv. En bra matsmältning gör även att vi kan ta upp näringen bättre. När matsmältningssystemet fungerar bra så minskar oftast även matsmältningsbesvär så som magknip, uppsvälld mage, uppkördhet, väderspänningar, sura uppstötningar etc.

Att inkludera bittra livsmedel och örter i kosten

Det finns alltså stora fördelar med att inkludera mer bittert när man lagar mat. Exempel på bittra livsmedel är ruccola, grapefrukt, brysselkål, kronärtskocka, endiver, raw kakao, tranbär, grönt te, bittergurka, fänkål, grönkål, maskrosor, rädisor, pepparmynta, anis, fänkålsfrön, ingefära och kummin.

Man kan även dricka te på bittra örter eller inta ”bitterdroppar som Svenskdroppar eller Cynaramin som är lite kraftfullare och som kan vara väldigt effektivt när magen och matsmältningen inte fungerar optimalt. Maskrosextrakt är även uppskattat för att främja matsmältningen. Örten bidrar till att öka produktionen av galla, vilket underlättar nedbrytningen av fett. Maskros stimulerar även utsöndringen av andra matsmältningsvätskor och får igång tarmrörelserna som behövs för en välfungerande matsmältning. Maskrosrot kan även hjälpa till att driva ut överflödig vätska som samlats i kroppen så kallad vätskeretention som gör att man känner sig svullen.

Bitterämnenas optimala effekt på matsmältningen kommer cirka 30 minuter efter intag. Det bästa är därför att inta bitterdroppar en halvtimme före måltid. Vid väldigt känslig mage kan man inta Svenskdroppar eller en kopp örtte efter maten istället. Man kan helt enkelt prova sig fram vad som fungerar bäst. För den som har konstanta problem med mag-tarmsystemet så kan man göra en lite mer intensiv kur med bitterdroppar. Ta då bitterdropparna två till tre gånger om dagen i två veckor. Gör sen ett uppehåll under en vecka följt av en ny kur på två veckor. Nedan hittar du exempel på produkter man kan använda:

Bitterdroppar:

  • Svenskdroppar – innehåller manna, angelikarot, gentianarot, sitverrot, ärtskockskrydda, kanelbark och kardemummafrukt
  • Cynaramin – innehåller maskros, boldo, kronärtskocka och pepparmynta

Maskrosrotextrakt

Te med bittra örter:

 

Relaterade inlägg:

6 Kommentarer

  1. Kattis

    Jag har gjort kurer med maskroskapslar när jag känt att jag samlat på mig vätska och tycker det hjälper.

    Svara
  2. Lisette

    Mycket intressant inlägg. Tack!

    Svara
  3. Mia

    Svenskdroppar är så bra! Lugnar en upprörd mage på bara några minuter. Har alltid en flaska hemma i beredskap. <3

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close