Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Därför behöver kroppen jod

av | mar 16, 2022 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Glimja och Svensk hälsokost –

Jod är ett mineral, ett spårämne som finns i alla kroppens celler. Det har betydelse för ämnesomsättningen, nervsystemet, huden och normal kognitiv funktion. Det har inte minst betydelse för normal funktion av sköldkörteln och produktionen av våra sköldkörtelhormoner.

Därför behöver kroppen jod

Artikelns innehåll:

Vad är jod?

Jod är ett mineral som är involverat i en rad viktiga kroppsprocesser. Normalt finns det 20-50 mg jod i kroppen. Alla celler innehåller jod, men den största mängden (cirka 75 procent) finns i sköldkörteln och musklerna. Dessutom finns cirka 10 procent i huden och 7 procent i skelettet. Resterande finns fördelat i övriga kroppen, speciellt i CNS (centrala nervsystemet), äggstockarna, bröstkörtlarna och prostatan (1).

I hjärnan är jod mest koncentrerat i den del som kallas substantia nigra. Det är där signalämnet dopamin tillverkas som är inblandat i belöningssystemet och motoriken (1). När vi får i oss jod omvandlas det i tarmen till jodid. I första hand utsöndras jod genom njurarna och i andra hand genom saliv, svett, tårar och galla. 

Eftersom kroppen inte kan lagra jod måste vi se till att få i oss mineralet regelbundet för att inte få brist (1). Kroppen kan ta upp jod lätt från både organisk och oorganisk form.

Vilka funktioner har jod i kroppen?

(Godkända hälsopåståenden av EFSA) (2)

  • Jod bidrar till normal produktion av sköldkörtelhormoner och normal sköldkörtelfunktion
  • Jod bidrar till normal kognitiv funktion
  • Jod bidrar till nervsystemets normala funktion
  • Jod bidrar till normal energiomsättning
  • Jod bidrar till att bibehålla normal hud

Som nämnt finns den största mängden jod i sköldkörteln, där mineralet bidrar till normal sköldkörtelfunktion och produktion av sköldkörtelhormoner. Hypofysen i hjärnan skickar ut hormonet TSH som i sin tur reglerar sköldkörtelns produktion av hormonerna tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Tillsammans med aminosyran tyrosin är jod en nyckelkomponent för att sköldkörtelhormonerna T4 och T3 ska kunna bildas (1). Många viktiga kroppsfunktioner påverkas av dessa hormoner. Inte minst ämnesomsättningen och reproduktionen. Dessutom påverkar sköldkörtelhormonerna även andra hormoner i kroppen.

Sköldkörtelhormonerna hjälper till att kontrollera hastigheten på din ämnesomsättning, vilket är den process i kroppen som omvandlar mat till energi och värme. Vid låg produktion av sköldkörtelhormoner förbränner kroppen färre kalorier. Det innebär att mer kroppsfett lagras, och att mindre energi och kroppsvärme produceras.

Mineralet bidrar också till normal kognitiv funktion, vilket omfattar vår förmåga att tänka, förstå, fokusera, lära oss, minnas etc. Jod har också betydelse för att nervsystemet ska fungera normalt. Som nämnt finns det även en större mängd jod i huden där det bidrar till att bibehålla en normal hud. Det hjälper till att reglera hudens fuktnivå och förnya de nedre skikten av huden.

Symtom vid jodbrist

Jodbrist leder till nedsatt produktion av sköldkörtelhormoner, vilket gör att hypotyreos uppstår. Det kan leda till förstorad sköldkörtel, så kallad struma. Symtom på låga nivåer av jod kan vara (3) (4):

  • Trötthet och energibrist
  • Nedstämdhet och irritation
  • Nedsatt kognitiv funktion
  • Försämrad ämnesomsättning som kan bidra till viktökning
  • Dålig cirkulation
  • Frusenhet, kalla händer och fötter
  • känslighet för temperaturförändringar
  • Muskelkramper och muskelsvaghet
  • Infektionskänslighet
  • PMS och rikliga menstruationsblödningar
  • Förstoppning
  • Torr hud, sämre hudkvalité och håravfall

Hur får man i sig jod från maten?

Mager fisk och skaldjur från havet innehåller en betydande mängd jod. Alger så som kelp, kombu, arame, dulse och nori är också mycket rika källor. Man kan även hitta en del jod i kött, ägg och mjölkprodukter. Mängden beror dock helt på hur mycket jod djuret har fått.

Förr var jodbrist och struma väldigt vanligt i Sverige. På 1930-talet började man jodberika bordsaltet, vilket minskade problemet markant. Havssalt och himalayasalt innehåller väldigt lite jod, med det finns jodberikat havssalt att köpa.

Man ska även vara medveten om att cirka 70 procent av jodet förstörs vid tillagningen av maten (1). Om man inte äter en kost som är tillräckligt rik på jod kan man komplettera med ett kosttillskott.

Exempel för kosttillskott med jod:

 

Källor och Referenser:

(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) EFSA godkända hälsopåståenden för olika näringsämnen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012R0432-20170822&qid=1566209583432&from=SV

(3) Health Consequences of Iodine Deficiency. Sultan Qaboos Univ Med J. 2007 Dec; 7(3): 267–272. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3074887/

(4) 10 Signs and Symptoms of Iodine Deficiency. https://www.healthline.com/nutrition/iodine-deficiency-symptoms

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Lisa

    Bra inlägg som alltid från dig! Önskar dig en riktigt fin dag!

    /Lisa

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! 🙂 Önskar dig detsamma Lisa.

  2. Ylva

    En så viktig mineral att komplettera kosten med för oss som bara äter havssalt. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, äter man inte jodberikat salt så är det viktigt att få i sig mineralet från annat håll.

  3. Evy

    Tack för en bra blogg! Har hittat så mycket intressant att läsa.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Vad roligt att du uppskattar min blogg. 🙂

  4. A.W

    Så bra inlägg. Är själv vegan och tar Jod Kelp.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar inlägget. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close