Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

 Algen kelp som livsmedel och kosttillskott

av | feb 24, 2022 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost och Glimja –

Algen kelp är mycket uppskattad som både livsmedel och kosttillskott. Det är en rik källa till jod, vilket gör det till ett populärt tillskott för den viktiga mineralen. Som mat går algen ofta under namnet kombu och är främst omtyckt för sin goda umamismak.

Algen kelp som livsmedel och kosttillskott

Vad är kelp?

Kelp är en tångart som tillhör gruppen brunalger. Det är en havsalg som växer längs kusterna runt om i världen i klara, näringsrika vatten i temperaturer under 20 °C. På cirka 15-25 meters djup bildar de stora undervattensskogar av alger. De kan bli 10-80 meter höga och leva i över tio år.

Efter att man skördat kelp får den ligga och torka långsamt. Algerna pulvriseras därefter till kelppulver som användas i livsmedel och som kosttillskott. Kelp kan även ätas som mat och går då ofta under det japanska namnet Kombu.

Vad innehåller algen kelp?

Precis som andra ätbara alger är kelp/kombu rik på näring. Det är bland annat en bra källa till vitaminer som A, B, C, E och K. Den är också en mycket bra källa till mineraler som natrium, kalcium, zink, koppar, fosfor och framförallt jod som är den främsta anledningen till varför kelp är uppskattat som ett kosttillskott.

Kelp innehåller även alginsyra som har fördelar för matsmältningen och mag-tarmhälsan. Algen är också naturligt rik på aminosyran glutaminsyra som ger upphov till det som japanerna kallar den femte grundsmaken umami.

Kombu som livsmedel

Den främsta användningen av Kombu är för att göra den japanska buljongen dashi. I det japanska köket används den flitigt istället för annan buljong eftersom den på samma sätt bidrar med en fyllig bassmak. Inte minst brukar dashi vara grunden för misosoppa.

För att göra en enkel vegansk dashi blötlägger man cirka 10 gram torkad kombu i 1 liter vatten under 30 minuter. Därefter kokar man upp den långsamt och låter den småputtra i 5-10 minuter. Kombun tas sedan bort och dashibuljongen är klar att användas.

Kombu har som nämnt en umamismak som kan förhöja smakupplevelsen i en mängd olika maträtter. Algen kan även ätas färsk, picklad eller kokas och tillsättas i soppor, grytor och såser.

Eftersom kelp/kombu innehåller alginsyra är algen uppskattad att tillsätta när man kokar bönor och andra baljväxter för att göra dom mer lättsmälta. Det kan minska problem med magen som vissa kan uppleva när dom äter baljväxter av olika slag. Återförsäljare av kombu hittar du här.

Kelp som jodtillskott

Förutom alger som kelp finns jod främst i animaliska livsmedel som mager fisk, skaldjur, ägg, mejerier och joderat salt. Veganer/vegetarianer och dom som inte använder joderat salt bör därmed vara extra uppmärksamma på sina jodnivåer.

Eftersom kelp är en rik källa till jod kan ett kelptillskott vara ett bra alternativ för personer som känner att de är i behov av extra jod.

Varför behöver vi jod?

Jod är ett essentiellt grundämne som är involverat i en rad viktiga kroppsfunktioner. Mineralet finns i alla kroppens celler, men cirka 75 procent av allt jod i kroppen finns i sköldkörteln och i musklerna. Det gör det till ett viktigt näringsämne för sköldkörtelns normala funktion och för normal produktion av sköldkörtelshormonerna Tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Sköldkörtelshormonerna styr bland annat kroppens ämnesomsättning och energiförbrukning och påverkar vår energinivå, kroppsvikt, kroppstemperatur, tillväxt och utveckling.

Jod bidrar också till nervsystemets normala funktion och en normal kogni­tiv funktion. Dessutom har mineralet betydelse för hudkvalitén, eftersom så mycket som nästan 10 procent av kroppens jod finns i huden.

 

Exempel på kosttillskott med algen kelp:

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Ida

    Så bra info! Tar kelp-jod sedan några år tillbaka efter påvisade låga jodnivåer. Nu har jag mer energi, sover bättre, huden är mycket finare osv… En så viktig mineral!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Så bra att du kom till rätta med din jodbrist. 🙂

  2. Amanda

    Så intressant inlägg! Tack för en bra blogg. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Så roligt att du uppskattar min blogg. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close