Chia

by Mikaela Bjerring - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

Chia (Salvia hispanica L) har använts som livsmedel under tusentals år och har varit en stapelföda i centrala Mexiko sedan 1.500 f.Kr. Chiafrön är idag ett uppskattat livsmedel för sitt rika innehåll av omega-3 fettsyror, aminosyror, kostfiber och en lång rad vitaminer och mineraler. Klicka här för att läsa mer om chiarön

Chiafrön, Superfruit 750 gram

Chiafrön är rik på nyttiga fettsyror, protein och fiber. Chiafrön är en av de bästa vegetabiliska källorna till Omega 3. Använd för att göra chiapudding eller använd i matlagning eller bakning.

159 kr

 

Chiafrön, Reneé Voltaire 350 gram

Chiafrön är rik på nyttiga fettsyror, protein och fiber. Chiafrön är en av de bästa vegetabiliska källorna till Omega 3. Använd för att göra chiapudding eller använd i matlagning eller bakning.

79 kr

 

Chiafrön, HelathWell 500 gram

Chiafrön är rik på nyttiga fettsyror, protein och fiber. Chiafrön är en av de bästa vegetabiliska källorna till Omega 3. Använd för att göra chiapudding eller använd i matlagning eller bakning.

129 kr

 

Fler hälsokostprodukter med chiafrön hittar du här

Chiafrön innehåll och hälsa

Om chiafrön

Namnet Chia betyder ”styrka” och kommer från Mayaindianerna. Växten tillhör familjen kransblommiga växter. De näringsrika fröna är ca 2 mm långa, ovala och är bruna eller svarta till färgen. Växten har odlats i Mexiko och andra delar av Amerika under mycket lång tid. Chiafrön var det huvudsakliga livsmedlet när Mayaindianerna och Aztekerna i Mexiko behövde fylla på med extra energi när de skulle ut i strid eller ut på långdistanslöpning mellan byarna. Det sägs att fröna även användes traditionellt som medicinalväxt vid feber och andra akuta tillstånd. Mayaindianerna var på den tiden inte medvetna om näringsinnehållet, men de hade erfarenhet av chiafrönas effekt och därav blev det en viktig stapelvara.

Näringsinnehållet av chiafrön

Även om de flesta frön är näringsrika så är chiafrön i en klass för sig när det kommer till näringsinnehåll. I chiafrön hittar man bland annat betydande mängder omega-3, antioxidanter, samtliga essentiella aminosyror och en rad viktiga mineraler och spårämnen. Chiafrön innehåller också väldigt mycket fibrer (ca 50 procent mer fiber än linfrön) vilket gör det till en riktigt bra fiberkälla. Fibrerna i chiafrön sväller när de kommer i kontakt med vätska och bildar då en lite geléaktig konsistens. Dels så stimulerar kostfiber tarmens aktivitet och motverkar förstoppning och dels så fungerar det som mat för de goda tarmbakterierna vilka gynnar en bra tarmflora.

Att använda chiafrön

Chiafrön kan användas för bakning, matlagning, tillsättas i smoothies och andra drycker. Du kan även strö dom över gröten, yoghurten eller varför inte prova att göra chiasylt (länk till recept hittar du här nedan). Något som man ska tänka på är att krossa fröna innan användning så att kroppen kan tillgodogöra sig den värdefulla näringen.

Relaterade inlägg:

 

1 Elisabeth Bergström mars 26, 2017 kl. 14:02

Jag vill gärna prenumerera och gå era nyhetsbrev! !!!

{ 2 trackbacks }