Fördelarna med att inta vitaminerna D och K tillsammans

av | okt 15, 2014 | Blogg, Hälsa, Hälsokost, Näringsterapi | 2 Kommentarer

Tillräckligt med D-vitamin bidrar till vår hälsa och vårt välmående på många sätt, och brist kan ligga bakom en mängd olika symtom och hälsotillstånd. Eftersom D-vitamin samverkar med K-vitamin för att upprätthålla en normal bentäthet kan det många gånger vara fördelaktigt att inta dessa vitaminer tillsammans. Medan D-vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium, bidrar K-vitaminet till att reglera vad kalciumet sedan används till.

Fördelarna med att inta vitaminerna D och K tillsammans

D-vitamin

D-vitamin är ett unikt vitamin då det egentligen är ett steroidhormon som påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Det har därmed en stor inverkan på vår hälsa. Brist på D-vitamin skulle därför praktiskt taget kunna ge upphov till nästan vilken sjukdom som helst. Exempel på områden där betydelsen av tillräckligt med D-vitamin spelar en väsentlig roll är:

  • Bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Har en roll i celldelningsprocessen.
  • Bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • Bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • Bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • Bidrar till att bibehålla normala tänder.

D-vitamin kan bildas genom huden när den exponeras för solljus. Genom kosten kan du få i dig D-vitamin genom att äta fet fisk som lax, sill och makrill, även många mejeriprodukter är berikade med D-vitamin. Svamp som kantareller och Karl Johan är vegetabiliska källor för D-vitamin. Vid behov kan man även komplettera med ett kosttillskott.

K-vitamin

K-vitamin är liksom D-vitamin en fettlöslig vitamin. K-vitamin aktiverar en rad proteiner på olika ställen i kroppen. Denna aktivering leder till att proteinerna kan binda till sig kalcium. Man har upptäckt 14 olika proteiner i kroppen som behöver K-vitamin. Dessa finner vi bland annat i benvävnad, njurar och blodet. K-vitamin har bland annat betydelse för:

  • Normal blodkoagulation.
  • Bidrar till att bibehålla normal benstomme.

Eftersom K-vitamin har en betydelse för koagulering av blodet så bör den som tar blodförtunnande läkemedel alltid rådgöra med sin läkare innan intag av K-vitamin som kosttillskott eller vid ökat intag av K-vitaminrika livsmedel. Gröna bladgrönsaker, Natto, Jordgubbar och vissa alger är rika källor till K1 och lever, ägg, ost och smör är källor till K2.

Hur D-vitamin och K-vitamin jobbar tillsammans

D-vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium från tarmen, brist på D-vitamin gör således att kalciumet inte kan transporteras vidare in i kroppen. Väl inne i kroppen så är det K-vitamin som ser till att kalcium kommer dit där det behövs, främst till skelettet, tänderna och i depåer för välfungerande muskelsammandragningar. Vid brist på K-vitamin finns risken att kalcium blir kvar i artärerna och bildar plack eller att det lagras i våra mjukdelar som leder och muskler som då kan ge upphov till värk. Får man inte i sig tillräckligt med D-vitamin och K-vitamin genom kosten och väljer att komplettera med kosttillskott, så kan det därför många gånger vara fördelaktigt att inta D och K tillsammans.

Återförsäljare av kosttillskott av D & K hittar du här

Relaterade inlägg:

 

[cf]källor[/cf]

 

2 Kommentarer

  1. Tina W

    D-vitamin på vintern är ett absolut för mig. Jag känner stor skillnad i energinivån och slipper den där höst och vintertröttheten som jag kände stark av innan.

    Svara
  2. Laila H

    Jag tar ett dagligt tillskott av D-vitamin året om och lite högre dos på vintern. Det här med K-vitamin och kalcium var intressant!

    Svara

Lämna ett svar till Tina W Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close