Hälsosammare kola med pepparkakssmak (Vegan)

av | nov 21, 2019 | Blogg, Kost, Laktosfritt, Recept, Sockerfritt, Vegansk / Vegetarisk kost | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Kola med smak av pepparkaka som hör julen till. Fri från både vitt socker och mjölkprodukter och går utmärkt att göra LCHF för den som föredrar det. En ljuvligt god liten sötsak som skänker julstämning till smaklökarna och alla sinnen.

Hälsosammare kola med pepparkakssmak (Vegan)

Ingredienser:

Så här gör du:

  1. Mät upp havregrädde/kokosgrädde, fibersirap, kokossocker, kokosolja och vaniljpulver i en kastrull.
  2. Koka upp på medelhög värme under 5 -10 minuter (rör inte om under denna tiden). Sänk sedan värmen till medellåg. Det får inte vara för varmt för då bränner du kolan, men det ska fortfarande bubbla på bra. Rör om lite då och då, men rör försiktigt och inte för ofta, eftersom den kan skära sig om man rör för mycket, speciellt mot slutet.
  3. Låt kolasmeten sjuda i 30-40 minuter. Ju längre kolan kokar desto hårdare blir den eftersom koktemperaturen avgör vilken konsistens kolan får när den svalnar. Det säkraste kortet för att få rätt temperatur är att använda sig av en kökstermometer. När kolan kommer upp i en temperatur av 125°C får du en mjuk och seg kola. Vid 130°C blir kolan lite hårdare med en seg mitten. Om du inte har någon termometer så kan du göra kulprovet. Ta en liten klick av smeten i ett glass med kallt vatten. Kan du forma den till en mjuk kula är den klar, om inte så låter du den koka vidare tills den klarar testet.
  4. Blanda ihop kanel, kardemumma, kryddnejlika och ingefära i en skål och tillsätt i slutet när kolan kokat klart. Det lättaste är att ta av kolan från värmen och sikta i kryddorna medan du rör om försiktigt så att allt blandas väl.
  5. Häll upp smeten i en form klädd med bakplåtspapper. Ca 20 x 20 cm är en bra storlek, eller något större.
  6. För att kolan ska sätta sig snabbt så ställer du in den i frysen en halvtimme. Flytta därefter över den till kylen.
  7. När kolan har stelnat helt, vilket brukar ta ett par timmar så skär du den i lagom stora bitar.
  8. Kolan förvaras därefter i kylen.

Kort om fibersirap

Fibersirap kan användas istället för annan sirap och sötning i desserter, bakning och matlagning. Det som skiljer fibersirap från annan sirap är att den innehåller hela 70 % prebiotiska fibrer som gör gott för tarmen och endast 6 % sockerarter, vilket gör att den knappt innehåller några kolhydrater. Den är lika söt som sirap och är gjord av en växtfiber som kallas isomalto-oligosackarid (IMO).

 

Relaterade inlägg:

 

10 Kommentarer

  1. Linn

    Ser jättegoda ut! 🙂

    Svara
  2. Kattis

    Så gott! Tack för alla fina hälsotips och recept.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack och trevligt att du uppskattar mina inlägg. 🙂

      Svara
  3. Annelie

    Mums så gott! <3

    Svara
  4. Pia

    Ska jag testa till jul! Tack för receptet. 🙂

    Svara
  5. Mikaela

    Hej! Vilken havregrädde menar du, är det oatlys matgrädde? Hittar ingen annan i affären. Mvh Mikaela

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Du kan använda vilken havregrädde som du vill. Det bör inte göra någon skillnad.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close