Rysk rot (Eleutherococcus senticosus)

Rysk rot kallas även för Sibirisk ginseng och tillhör gruppen adaptogener, vilka hjälper kroppen att anpassa sig vid olika påfrestningar som vid mental-, fysisk- och känslomässig stress. Rysk rot förekommer ofta i kombination med andra adaptogena örter i kosttillskott och naturläkemedel. Klicka här för att läsa mer om rysk rot
[cf]stressbalans[/cf] [cf]kan jang[/cf] [cf]chi san[/cf]

Fler produkter hittar du här

Ryskrot

Traditionell användning av rysk rot

Rysk rot eller Siberisk ginseng som den även kallas växer i Taiga regionen i sydöstra Ryssland, norra Kina, Korea och Japan. Det är en avlägsen släkting till den asiatiska ginsengen och Panax ginseng. För medicinskt bruk är det roten (Eleutherococci radix) och bladen (Eleutherococci folium) som används. De verksamma beståndsdelarna i rysk rot är främst lignan-glykosider (liriodendrintyp) och kumariner (isofraxidin). Den innehåller sju definierade eleutherosider. De mest omtalade är eleutherosiderna B och E. Den innehåller även polysackarider, som spelar en avgörande roll för effekten på det immunologiska systemet.

Rysk rot började användas som läkeväxt redan för 2000 år sedan för att lindra luftvägsinfektioner, speciellt influensa. Den användes också för att öka fysisk och psykisk förmåga och ge en ökad livskvalité. Efter Chernobylolyckan gavs rysk rot till drabbade för att motverka den skadliga effekten av strålningen.

Rysk rot tillhör som sagt gruppen adaptogena örter vilket betyder att de hjälper kroppen att anpassa sig vid olika påfrestningar som vid mental-, fysisk- och känslomässig stress. Rysk rot före kommer ofta tillsammans med rosenrot och schisandra i kosttillskott och naturläkemedel som är ämnade för att stödja kroppen vid stress som t.ex produkten Chi San. Rysk rot är även en av de aktiva ingredienserna i produkten Kan Jang tillsammans med echinacea och malabarnöt som används för att öka motståndskraften och lindra förkylningssymtom vid virus.

Relaterade inlägg:

 

[cf]Källor[/cf]

 

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close