Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så mäter du ditt pH-värde

av | okt 22, 2018 | Blogg, Fysisk hälsa | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

För att få en bild av hur det står till med syra-basbalansen i kroppen så kan man ta hjälp av pH-remsor (lackmuspapper) som är framtagna för att mäta pH-värdet i saliv och urin.

Så mäter du ditt pH-värde

När bör man testa pH-värdet?

Bäst inblick får man om man testar både saliv och urin. Mät under samma förhållanden varje dag och registrera dina resultat över en tid. På så sätt kan du följa förändringarna som sker. Det rekommenderas oftast att man testar det första man gör på morgonen, men vissa rekommenderar att man istället testar dagens andra saliv och urin. Det ska dock ha gått minst två timmar efter mat, dryck och tandborstning. Man kan därmed med fördel testa pH-värdet vid båda tidpunkterna för att få en större bild av syra-basbalansen i kroppen. Dom pH-remsor som jag själv använder hittar du här.

Att testa pH-värdet i urin

Under hela dygnet kommer kroppen att engagera sig i olika processer för att avlägsna syraavfall. Det gör att pH-värdet kommer att variera mellan olika tidpunkter och även speglas i vad du har ätit och druckit. Dagens första urin är vanligtvis surare än under andra tidpunkter. Placera pH-remsan i urinflödet tills båda dynorna på testremsan är tillräckligt täckta i vätska och ta bort. Vänta den tid som anges på förpackningen innan du jämför färgläsningen mot färgkartan i pH-remsans förpackning.

Att test pH-värdet i saliv

Försök fylla din mun med saliv och svälj. Skölj inte din mun med något, eftersom du då får missvisande resultat. Sätt lite saliv på en sked och doppa remsan. Se till att testremsan är bra täckt i saliv och vänta sedan den tid som anges i instruktionerna på förpackningen. Matcha färgläsningen mot färgkartan som medföljer.

Att läsa av pH-remsan

Läsningen av pH-remsan ger dig en indikation på hur sur eller alkaliskt du är. Riktlinjerna som brukar ges är att pH-värdet i saliven på morgonen bör ligga mellan 6,8 och 7,2. Andra läsningen på dagen ska vara något högre någonstans mellan 7,0 till 7,5. Ditt pH-värde i morgonurinen bör alltid vara lägre än i saliven när du inte basar, mellan 6,4 och 6,8. På grund av njurens bearbetning av toxiner kan den första urinen på morgonen vara surare. Om du har ett pH-värde i morgonsaliven som är lägre än 6,8 är det en indikation för att du har mycket överskottssyra i kroppen. Det kan då vara en bra idé att basa upp dig. Fortsätt basa tills saliven är minst 6,8 på morgonen.

Att basa upp kroppen

Genom att äta en mer basbildande kost och tillföra mer basiska mineraler så kan man hjälpa kroppen till en bättre syra-basbalans och ett hälsosamt pH-värde. Under en övergångsfas där man misstänker att det finns mycket lagrad syra att driva ut kan man ta hjälp av ett tillskott som Basbalans för att göra en bas-kur. Alger, spannmålsgräs och andra greens kan även vara ett bra komplement till en för övrigt balanserad kost. Under tiden du basar kommer urinens pH-värde att vara högre än salivens, eftersom överskottet från basiska mineraler från tillskottet kommer att avlägsnas via urinen. Om du vill läsa mer om syra-basbalansen och syraöverskott i kroppen så kan du göra det här.

 

Återförsäljare av pH-remsor hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close