Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

5 sätt att minska risken för demens

av | sep 4, 2014 | Blogg, Hälsa, Hjärnan - Minnet | 0 Kommentarer

Förra året fick cirka 20 000 människor i Sverige diagnosen demens, en siffra som ökar för varje år. En folksjukdom som börjar bli så vanlig att det nästan anses normalt, men det är ingen naturlig del av åldrandet. Studier har visat att det finns en hel del man kan göra själv för att minska risken för att utveckla minnesrelaterade sjukdomar på äldre dar.

5 sätt att minska risken för demens

Trimma hjärnan med rätt näring

Att äta mat som är rik på antioxidanter, Omega-3 fettsyror samt en allmänt näringsrik kost stödjer hjärnfunktionen och håller hjärnan frisk. Socker och dåligt fett ökar däremot risken för att utveckla demens. Forskning (1) visar att brist på D-vitamin kan vara en bidragande orsak för att utveckla sjukdomen. En studie (2) som publicerades i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine visar att risken för att utveckla demens är högre hos personer med högt blodsocker. Detta gäller även hos dom med så kallade ”normala” blodsockervärden, alltså inte bara hos diabetiker. Diabetes anses dock utgöra en väsentlig riskfaktor och diabetiker löper en dubbelt så stor risk att bli dementa, både vid diabetes typ-1 och typ-2. En Svensk-Italiensk studie (3) visade att ett dagligt tillskott av E-vitamin minskar risken för att utveckla Alzheimers.

Undvik negativ stress

En studie som gjordes vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg visar att personer som utsätter sig för negativ stress under längre perioder löper en ökad risk för att senare i livet insjukna i demens. Hos personer med alzheimers har man sett höga nivåer av stresshormon i hippocampus, den del av hjärnan som drabbas hårdast vid sjukdomen. Skadlig stress innebär att hjärnan utsätts för höga nivåer av kortisol, vilket kan leda till minnesproblem.

Ha ett rikt socialt liv

Utåtriktade och lugna kan slippa demens visar en svensk studie som gjordes vid karolinska institutet (4). Lugna och optimistisk människor, med ett rikt socialt liv löper mindre risk att utveckla demens på äldre dar. Den som är lättstressad däremot har en ökad risk att bli dement visar samma studie.

Var fysiskt aktiv

Se till att vara aktiv både fysiskt och socialt. En studie som gjordes vid Karolinska institutet visar att en person som ägnar sig åt fysisk aktivitet i medelåldern löper en betydligt lägre risk att utveckla alzheimer vid ett senare skede i livet. Fysisk aktivitet kan ha lika stor effekt som bromsmediciner hos de som redan är sjuka. Det har en positiv inverkan på blodkärlen och kan stärka immunförsvaret, vilket gör att infektioner blir mindre farliga för hjärnan.

Gör hjärngympa

Håller du hjärnan i trim minskar risken för att utveckla demens. Det visar en studie som gjordes av en grupp forskare från Rush University Medical Center i Chicago. Ju mer reservkapacitet du skaffat dig, desto längre tid tar det för sjukdomen att bryta ner hjärnan. Hjärngymnastik och intellektuell aktivitet kan inte helt skydda från demens, men det kan förskjuta sjukdomen och den drabbade kan fungera bättre under längre tid.

Under 7 år följde brittiska forskare 1 500 äldre personer och undersökte hur de utvecklade tecken på demens. Deras forskningsresultat publiceras i läkartidskriften British Medical Journal. Slutsatsen dom kom fram till var att med rätt kost och fortsatt inlärning och träning av hjärnan under hela livet förebyggs demenssjukdomar.

Se efter din mentala hälsa

Att lida av depression kan nästan dubbla risken att utveckla demens senare i livet, enligt en studie som publicerats i tidskriften American journal of Neurology. Det har redan tidigare varit känt att depression och demens ofta är kopplat till varandra, men nu har två studier visat att depression faktiskt kan ge demens senare i livet, dock är det fortfarande oklart varför.

 

Källor och Referenser:

(1) Vitamin D in dementia prevention: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27116242

(2) Studie i New England Journal of Medicine: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1215740#t=abstract

(3) Demenscentrum.se:  http://www.demenscentrum.se/Forskning/Nyheter/E-vitamin-kan-motverka-alzheimer/

(4) Sudie: Karolinska institutet, Personality and lifestyle in relation to dementia incidence Neurology, 20 januari 2009 – www.ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=67778&l=sv&newsdep=130 

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close