5 sätt att minska risken för demens

by Mikaela Bjerring on 4 september, 2014 · 0 comments

in Blogg, Forskning, Hälsa, Hjärnan - Minnet

I Sverige fick förra året ca 20 000 människor diagnosen demens, en siffra som ökar för varje år. En folksjukdom som börjar bli så vanlig att det nästa anses normalt, men det är ingen naturlig del av åldrandet. Det finns dock en hel del man kan göra själv för att minska risken att utveckla minnesrelaterade sjukdomar.

5 sätt att minska risken för demens

Trimma hjärnan med rätt kost

Att äta mat som är rik på antioxidanter, Omega-3 fettsyror samt en allmänt näringsrik kost stödjer hjärnfunktionen och håller hjärnan frisk. Socker och dåligt fett ökar däremot risken för att utveckla demens. Även brist på D-vitamin kan vara en bidragande orsak för att utveckla sjukdomen visar forskning (1). En studie (2) som publicerades i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine visar att risken för att utveckla demens är högre hos personer med högt blodsocker. Detta gäller även hos dom med så kallade ”normala” blodsockervärden, alltså inte bara hos diabetiker. Diabetes anses dock utgöra en väsentlig riskfaktor och diabetiker löper en dubbelt så stor risk att bli dementa, både vid diabetes typ-1 och typ-2. Kosttillskott av E-vitamin har i en Svensk-Italiensk studie (3) visat minska risken för att utveckla Alzheimers.

Undvik negativ stress

En studie som gjordes vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg visar att personer som utsätter sig för negativ stress under längre perioder löper en ökad risk för att senare i livet insjukna i demens. Hos personer med alzheimers har man sett höga nivåer av stresshormon i hippocampus, den del av hjärnan som drabbas hårdast vid sjukdomen. Skadlig stress innebär att hjärnan utsätts för höga nivåer av kortisol, vilket kan leda till minnesproblem.

Ha ett rikt socialt liv

Utåtriktade och lugna kan slippa demens visar en svensk studie som gjordes vid karolinska institutet (4). Lugna och optimistisk människor, med ett rikt socialt liv löper mindre risk att utveckla demens på äldre dar. Den som är lättstressad däremot har en ökad risk att bli dement visar samma studie.

Va fysiskt aktiv

Se till att vara aktiv både fysiskt och socialt. En studie som gjordes vid Karolinska institutet visar att en person som ägnar sig åt fysisk aktivitet i medelåldern löper en betydligt lägre risk att utveckla alzheimer vid ett senare skede i livet. Fysisk aktivitet kan ha lika stor effekt som bromsmediciner hos de som redan är sjuka. Det har en positiv inverkan på blodkärlen och kan stärka immunförsvaret, vilket gör att infektioner blir mindre farliga för hjärnan.

Gör hjärngympa

Håller du hjärnan i trim minskar risken för att utveckla demens. Det visar en studie som gjordes av en grupp forskare från Rush University Medical Center i Chicago. Ju mer reservkapacitet du skaffat dig, desto längre tid tar det för sjukdomen att bryta ner hjärnan. Hjärngymnastik och intellektuell aktivitet kan inte helt skydda från demens, men det kan förskjuta sjukdomen och den drabbade kan fungera bättre under längre tid.

Under 7 år följde brittiska forskare 1 500 äldre personer och undersökte hur de utvecklade tecken på demens. Deras forskningsresultat publiceras i läkartidskriften British Medical Journal. Slutsatsen dom kom fram till var att med rätt kost och fortsatt inlärning och träning av hjärnan under hela livet förebyggs demenssjukdomar.

Se efter din mentala hälsa

Att lida av depression kan nästan dubbla risken att utveckla demens senare i livet, enligt en studie som publicerats i tidskriften American journal of Neurology. Det har redan tidigare varit känt att depression och demens ofta är kopplat till varandra, men nu har två studier visat att depression faktiskt kan ge demens senare i livet, dock är det fortfarande oklart varför.

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Vitamin D in dementia prevention: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27116242

(2) Studie i New England Journal of Medicine: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1215740#t=abstract

(3) Demenscentrum.se: http://www.demenscentrum.se/Forskning/Nyheter/E-vitamin-kan-motverka-alzheimer/

(4) Sudie: Karolinska institutet, Personality and lifestyle in relation to dementia incidence Neurology, 20 januari 2009 - www.ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=67778&l=sv&newsdep=130

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: