Antiinflammatoriska egenskaper av spirulina

av | feb 13, 2017 | Blogg, Hälsa, IFD - Antiinflammatorisk kost, Immunsystemet, Inflammation, Kost, Livsmedel, Superfoods | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Näringssammansättningen av spirulina gör den till en uppskattad superfood och det finns många anledningar till att inkludera den i sin dagliga kost. Genom studier har man bland annat sett att algen kan stödja immunsystemet och hjälpa vid inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Antiinflammatoriska egenskaper av spirulina

De antiinflammatoriska egenskaperna av spirulina

Forskning har visat att det är ämnet Fykocyanin som ligger bakom spirulinans antiinflammatoriska egenskaper. Fykocyanin är ett blågrönt fotosyntetiskt pigment med starka antioxiderande egenskaper som ger spirulinan sin färg. Det är ett av det viktigaste fykobiliproteiner (ett proteinkomplex) i spirulina som bidrar till att förebygga skador på cellerna som fria radikaler kan orsaka (6).

Den inflammationsdämpande effekten av spirulina beror på att fykocyaninerna reducerar verkningarna av COX (cyklooxigenas) och då minskar inflammation och smärta. En mängd studier har genom åren visat att spirulina därför kan vara effektivt vid olika ledbesvär som artrit och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen (2) (3) (4) (5).

Man har även sett att fykocyanin kan bidra till att rensa ut tungmetaller ur kroppen. Detta beror på att fykocyanin innehåller kvävemolekyler som binder tungmetaller till sig. Det är en av anledningarna till varför spirulina är så uppskattat att inta vid detox och hälsokurer (1) (6).

Förutom att spirulina kan stödja immunsystemet och dämpa inflammation så är det ett fantastisk livsmedel på många andra sätt. Spirulina är en av naturens mest koncentrerade näringskällor och en av naturens mest kraftfulla energidrycker. Så om du vill få en riktig energiboost under dagen så kan du ta spirulina. Det är även ett livsmedel som enligt studier kan bidra till viktkontroll och hudens välmående, vilket du kan läsa mer om här

Att inkludera spirulina i kosten

Man kan med fördel inkludera spirulina i sin dagliga kost. Spirulina finns både som spirulinapulver och spirulinatabletter beroende på vad man föredrar, men de flesta tycker det är mycket lättare med tabletter eftersom algen har en mycket speciell smak. För bästa upptag rekommenderas det att man tar spirulina cirka 30 minuter före måltid.

 

Återförsäljare av spirulina hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Spirulina den gröna mirakelalgen- https://shop.textalk.se/shop/ws89/48789/art39/77119639-825a78-spirulina.pdf

(2) Om spirulina och hälsan: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,ISBN: 91-631-7910-5.

(3) C-phycocyanin: a biliprotein with antioxidant, anti-inflammatory and neuroprotective effects. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769719

(4) Spirulina och C-phycocyanin minska cytotoxiciteten och inflammationsrelaterade gener uttryck av mikrogliaceller. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22687570

(5) Inhibitory effects of Spirulina in zymosan-induced arthritis in mice. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12061427

(6) Supermat – Läkande mat från naturens hjärta. Författare: John Opsahl. ISBN: 978-82-99-89383-1

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Eva-Lena

    Spirulina är verkligen fantastisk! Tar både chlorella och spirulina varje dag. Mår så bra av det och känner att jag får mycket mer energi. Kan starkt rekommendera.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja det är verkligen två underbara alger som ger bra näring och energi.

      Svara
  2. Kerstin

    Tack för tipset! 🙂 Och måste säga att du har en underbar blogg. Läser ofta och har lärt mig mycket. Kram

    Svara
  3. Fia

    Verkligen supermat 🙂 Mår himla bra av det.

    Svara
  4. Karin

    Hur mycket bör man äta per dag av Chlorella respektive spirulina? Då menar jag i pulverform.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Rekommendationerna brukar vara från ½ tsk till 1 matsked per dag av chlorella och samma för spirulina. Börja med låg dos och trappa upp.

      Svara

Lämna ett svar till Mikaela Bjerring Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close