Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Blåbärets positiva effekt på hjärnan

av | sep 20, 2011 | Blogg, Frukt-Grönt, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Kost, Superfoods | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Flera studier från ledande universitet har visat överraskande resultat när det gäller att tillföra blåbär i kosten. Blåbär får sin färg från ämnen som kallas anthocyaniner, vilka utgör en undergrupp till den stora gruppen flavonoider. Det är även anthocyaninerna som ligger bakom de positiva hälsoeffekterna av blåbär och inte minst för hjärnan.

Blåbärets positiva effekt på hjärnan

Studier visar att blåbär skyddar hjärnan

Blåbär är som nämnt rika på anthocyaniner som har starka antioxidativa egenskaper. Genom forskning så har man sett att anthocyaninerna går över från blodet till hjärnan, där de skyddar nervcellerna i bland annat de delar som är viktiga för inlärningen och motoriken (1).
 Förutom att skydda hjärnan kan anthocyaninerna även hjälpa nervcellerna att kommunicera med varandra.
 Studier har också visat att blåbärstillskott i form av blåbärsextrakt förbättrar minnet, koordinationen och balansen (2).

Man har även sett att en blåbärsberikad kost förebygger åldersrelaterade förändringar i hjärnan som orsakas av fria radikaler.
 En kost som inkluderar blåbär kan därför bidra till ökad rörelseförmåga och skydda hjärncellerna vid stroke (3). Förklaringen till detta är att antioxidanterna i blåbär och andra växtämnen skyddar mot den inflammation som uppstår och skadar vid stroke. I hjärnan finns ett protein HSP70, som skyddar mot ett stort antal nedbrytande processer. Mängden av detta protein minskar ju äldre man blir. Forskningsresultat visar att blåbär kan öka mängden och på så sätt hålla hjärnan ung.

Att inkludera blåbär i kosten

Blåbär är ett unikt litet bär som det växer rikligt av i Sverige. Hela 17% av Sveriges mark är täckt av blåbärsbuskar med bär som finns redo att plockas på sensommar och höst. Det finns även ekologiskt blåbärspulver och produkter med blåbärsextrakt att köpa för den som föredrar det.

 

Källor och Referenser:

 (1) Polyphenolics enhance red blood cell resistance to oxidative stress: in vitro and in vivo, Youdim KA, Shukitt-Hale B, MacKinnon S, Kalt W och Joseph JA, Biochim Biophys Acta, Doi: 10.1016/ S0304-4165(00)00109-4,2000.

(2) Acid mediated hydrolysis of blueberry anthocyanins. Ichiyanagi T, Oikawa K, Tateyama C, Konishi T. Chem Pharm Bull, PMID: 11201215, 2001

(3) Blåbär kan främja hjärnhälsan: http://www.ars.usda.gov/is/ar/archive/aug07/aging0807.htm?pf=1 

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Tina

    Både hälsosamt och otroligt gott 🙂

    Svara
  2. Mia Lund

    Jag brukar strö över blåbärspulver från superfruits på min gröt eller på muslin så gott, kan verkligen rekommendera. Bra start på morgonen för hjärnan 🙂

    Svara
  3. Camilla

    Visste inte att blåbär hade så många underbara egenskaper! Härligt ska ut och plocka i sommar 🙂

    Svara
  4. Oiris

    Blåbär är även bra för magen och tarmen 🙂 Bra inlägg!

    Ha det gott

    Svara

Lämna ett svar till Tina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close