– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Vetegräs är hjärtbladen av vete som är glutenfritt och väldigt näringsrikt. Det utmärker sig främst för sitt rika innehåll av klorofyll, växtnäringsämnen, aminosyror, enzymer, fiber och basbildande mineraler. Det är med andra ord ett spannmålsgräs som kan bidra med många viktiga näringsämnen som kroppen behöver.

Egenskaper av vetegräs

Upptäckten av vetegräs som livsmedel

Vetegräs började användas redan på 1930-talet. Det var den amerikanska jordkemisten Charles Francis Schnabel som upptäckte att vetegräs och korngräs hade en positiv effekt på hälsan. Han använde vetegräs på sjuka höns för att få dom friska. Hönsen blev friska, men mer intressant var att deras fertilitet ökade och hönsen började producera fler ägg än andra friska höns (1). Denna upptäckt gav impulsen till vad som kom att bli en livstid av forskning för Charles Francis Schnabel. Tillsammans med andra, t.ex. biokemisten George Kohler, inspirerade hans passion till vetenskaplig forskning som pågår än idag. Andra pionjärer som den japanska apotekare Dr Yoshihide Hagiwara, har visat att vetegräs kan vara av en stort terapeutiskt betydelse för hälsan.

Näringsinnehåll av vetegräs

Vetegräs är ett spannmålsgräs som innehåller extremt hög koncentration av många viktiga näringsämnen. Bland annat är det rikt på klorofyll, växternas blod som har en kemisk struktur som liknar hemoglobin, som bildar människans blod. Skillnaden är att klorofyllmolekylen är byggd runt en magnesiumatom, medan hemoglobin är byggd runt en järnatom. Klorofyll kan därmed bidra till att bygga upp antalet blodceller hos människan, bidra till normalt blodtryck och minska det dåliga kolesterolet (2).

Vidare är vetegräs rikt på vitaminer, spårämnen, mineraler och en lång rad antioxidanter inklusive SOD och glutation, samt alla 8 essentiella aminosyror. Vetegräs innehåller även generöst med enzymer som stödjer matsmältningen och är en mycket bra källa för kostfiber som bidrar till en välfungerande tarm. Vetegräs räknas som ett basiskt livsmedel och stödjer därmed syra-basbalansen i kroppen (3).

Att inkludera vetegräs i kosten

Ekologiskt vetegräs är ett riktigt näringsrikt livsmedel som man med fördel kan inkludera i sin kost. Ta en tesked vetegräspulver och blanda med vatten och drick 1-3 ggr per dag. För bästa upptag så dricker du vetegräs på tom mage. Man kan även tillsätta vetegräspulver i smoothies eller andra drycker om man vill.

 

Återförsäljare av vetegräs hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Nutrition Facts and Analysis for wheat grass. Nutritiondata.self.com. Retrieved 2013-04-19.

(2) Kohler, G, Elvehjem, C and Hart, E1936. Groth stimulating properties of grass juice. May8, 1936 p.445.

(3) Murphy, Sean (2002-10-13). “Wheatgrass, healthy for the body and the bank account”. ABC Landline. Retrieved 2006-10-06.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Tina W

    Vetegräs är så otroligt bra, jag börjar varje morgon med en vetegräsdrink 🙂

    Svara
  2. Håkan

    Jag blandar vetegräspulver i min proteindrink som jag tar efter gymmet. Jag har fått för mig att det får mig att må bättre! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Protein och “greens” som vetegräs är en fantastisk kombination för återhämtning. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close