Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Hur gott låter det inte med krämig chiaglass med smak av jordgubbar och acai? En riktigt god glass gjord på enbart naturliga ingredienser fri från mjölkprodukter, vitt socker och onödiga tillsatser.

Krämig chiaglass recept

Detta behöver du till chiaglassen (2 portion):

Acai-jordgubbssås:

Så här gör du acai-jordgubbssåsen:

  1. För att göra såsen så mixar du helt enkelt alla ingredienser: jordgubbar, fibersirap, acaipulver och vatten till en slät sås. Smaka av och justera sötman med fibersirapen.
  2. Ställ in i kylen så den får stå till sig tills glassen är klar.

Så här gör du chiaglassen:

  1. För att göra glassen så börjar du med att blanda 2 msk chiafrön med 4 msk vatten. Ställ in i kylen under ett par timmar så chiafröna får tid att svälla till en geléaktig konsistens.
  2. Vispa kokosgrädden och ställ in den i kylen. Det är inte alla märken av kokosgrädde som går att vispa, så se till att du väljer en vispbar.
  3. När chiafröna uppnått rätt konsistens så lägger du samtliga ingredienser i en mixer: dom svällda chiafröna, kokosgrädden, frusna jordgubbar, frusen banan, camu camu, acaipulver och vaniljpulver. Mixa allt till en krämig glass.
  4. Direkt från mixern har den en konsistens av mjukglass. Vill man ha den fastare så kan man ställa in den i frysen ett par timmar. Toppa med acai-jordgubbssåsen innan servering.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Ella

    Så gott det ser ut! Skall provas! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart! Blir riktigt god! 🙂

  2. Sandra

    Tack för receptet! 🙂

    Svara
  3. Karin

    Provat receptet! Supergott! 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Sandra Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close