Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Studie – Fettet du bör stek i och fettet du bör undvika

av | nov 24, 2015 | Blogg, Hälsa, Kost, Livsmedel, Olja-Fett, Sjukdomar - Symtom | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Ett flertal studier har under senare år visat att många vegetabiliska oljor inte är lämpliga för matlagning. När oljorna hettas upp så sker en förändring av fettsyrorna. Dessa skapar då skadliga kemikalier kallade aldehyder som kan kopplas till ett flertal sjukdomar inklusive cancer, hjärtsjukdomar och demens.

Studie - Fettet du bör stek i och fettet du bör undvika

Studie om olika fetter vid matlagning

Det har länge varit känt att många vegetabiliska oljor är känsliga för värme eftersom fettsyrorna inte tål upphettning. Ny forskning (1) som leddes av Martin Grootveld, professor i kemisk patologi och bioanalytisk kemi vid Demontfort University i Leicester i Storbritannien, bekräftar återigen vikten med att välja rätt fett när man lagar mat. Studien gick ut på att ett antal frivilliga fick laga sin mat i olika sorters fett – majsolja, olivolja, solrosolja, smör och kokosfett. Resterna av stekfettet lämnades sedan in till universitetets laboratorium för analys.

Resultatet visade stora skillnader mellan hur mycket aldehyd som bildats vid upphettningen. När man t.ex analyserade den brittiska snabbmatsrätten ”Fish and chips” så visade den sig innehålla 100 till 200 gånger fler aldehyder än gränsvärdet för vad som är riskfritt enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Majsolja och solrosolja var de som man såg producerade mest aldehyder. Olivolja och rapsolja producerade färre aldehyder, men fortfarande för mycket. Mindre aldehyder bildades vid upphettning av smör. Det fett som förändras minst och därmed bildade mycket mindre aldehyder var kokosolja.

Det som händer när man värmer upp vegetabiliska oljor som är rika på fleromättade fetter är att kemin förändras i fettsyrorna som då blir farliga för oss. Samma förändring sker oavsett om man friterar, steker eller bakar. Ju högre värme, ju mer förstörs fettsyrorna. Man har kopplat aldehyder som bildas vid upphettning till bland annat cancer, hjärtsjukdom, demens, missbildningar under graviditet, inflammationer, ökad risk för magsår och ökat blodtryck.

Fetter att föredra vid matlagning

Fetter som är att föredra vid matlagning som innebär upphettning är därmed smör, ghee (klarnat smör) och kokosolja. Som nämnt ovan så är kokosolja det bästa valet. Kokosolja har även en lång rad andra fördelar för hälsan och inte minst vid viktkontroll. Jag vill tillägga att den hälsosamma kokosoljan inte är den som du hittar i silverförpackning i matbutiken. Exempel på bra kokosolja hittar du här. Kokosolja finns både att köpa kallpressad som har kokossmak och som smakneutral. Båda alternativen innehåller samma typ av fettsyror som tål värme mycket bra. Det är även fördelaktigt om man får som vana att tillaga sin mat på lägre temperaturer eftersom värmen inte bara förstör fettsyrorna utan även näringen i maten. Det är även viktigt att man ser efter sin balans mellan fettsyrorna Omega-6 och Omega-3.

 

Källor och Referenser:

(1) Demontfort University: http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news/2015/july/dmu-research-on-healthiest-cooking-oils-revealed-on-bbcs-trust-me,-im-a-doctor.aspx

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Cissi

    Vilket bra inlägg! Tack för informationen, det är väldigt förvirrande ibland vilket som är bra för oss och vilket som inte är. 🙂

    Svara
  2. Lena K

    Ja, kokosolja och smör är ju bra fetter. Jag använder bara vegetabiliska oljor i dressing och kalla såser. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Kallpressade vegetabiliska oljor kan man med fördel använda i kalla såser och dressingar som du sa. Tänk bara på att de flesta oljor innehåller hög andel omega-6, så omega-3 måste också tillföras på ett eller annat sätt.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close