Studie – Fettet du bör stek i och fettet du bör undvika

by Mikaela Bjerring on 24 november, 2015 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Forskning, Hälsa, Kost, Livsmedel, Olja-Fett, Sjukdomar - Symtom

Ett flertal studier har under senare år visat att många vegetabiliska oljor inte är lämpliga för matlagning. När oljorna hettas upp så sker en förändring av fettsyrorna. Dessa skapar då skadliga kemikalier kallade aldehyder som kan kopplas till ett flertal sjukdomar inklusive cancer, hjärtsjukdomar och demens.

Ny studie – Fettet du bör stek i och fettet du bör undvik

Studie om olika fetter vid matlagning

Det har länge varit känt att många vegetabiliska oljor är känsliga för värme eftersom fettsyrorna inte tål upphettning. Ny forskning (1) som leddes av Martin Grootveld, professor i kemisk patologi och bioanalytisk kemi vid Demontfort University i Leicester i Storbritannien, bekräftar återigen vikten med att välja rätt fett när man lagar mat. Studien gick ut på att ett antal frivilliga fick laga sin mat i olika sorters fett – majsolja, olivolja, solrosolja, smör och kokosfett. Resterna av stekfettet lämnades sedan in till universitetets laboratorium för analys.

Resultatet visade stora skillnader mellan hur mycket aldehyd som bildats vid upphettningen. När man t.ex analyserade den brittiska snabbmatsrätten ”Fish and chips” så visade den sig innehålla 100 till 200 gånger fler aldehyder än gränsvärdet för vad som är riskfritt enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Majsolja och solrosolja var de som man såg producerade mest aldehyder. Olivolja och rapsolja producerade färre aldehyder, men fortfarande för mycket. Mindre aldehyder bildades vid upphettning av smör. Det fett som förändras minst och därmed bildade mycket mindre aldehyder var kokosolja.

Det som händer när man värmer upp vegetabiliska oljor som är rika på fleromättade fetter är att kemin förändras i fettsyrorna som då blir farliga för oss. Samma förändring sker oavsett om man friterar, steker eller bakar. Ju högre värme, ju mer förstörs fettsyrorna. Man har kopplat aldehyder som bildas vid upphettning till bland annat cancer, hjärtsjukdom, demens, missbildningar under graviditet, inflammationer, ökad risk för magsår och ökat blodtryck.

Fetter att föredra vid matlagning

Fetter som är att föredra vid matlagning som innebär upphettning är därmed smör, ghee (klarnat smör) och kokosolja. Som nämnt ovan så är kokosolja det bästa valet. Kokosolja har även en lång rad andra fördelar för hälsan och inte minst vid viktkontroll. Jag vill tillägga att den hälsosamma kokosoljan inte är den som du hittar i silverförpackning i matbutiken. Exempel på bra kokosolja hittar du här. Kokosolja finns både att köpa kallpressad som har kokossmak och som smakneutral. Båda alternativen innehåller samma typ av fettsyror som tål värme mycket bra. Det är även fördelaktigt om man får som vana att tillaga sin mat på lägre temperaturer eftersom värmen inte bara förstör fettsyrorna utan även näringen i maten. Det är även viktigt att man ser efter sin balans mellan fettsyrorna Omega-6 och Omega-3.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Demontfort University: http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news/2015/july/dmu-research-on-healthiest-cooking-oils-revealed-on-bbcs-trust-me,-im-a-doctor.aspx

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Cissi november 27, 2015 kl. 16:21

Vilket bra inlägg! Tack för informationen, det är väldigt förvirrande ibland vilket som är bra för oss och vilket som inte är. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring november 28, 2015 kl. 11:42

Trevligt att du uppskattade inlägget. 🙂

Svara

3 Lena K november 27, 2015 kl. 20:43

Ja, kokosolja och smör är ju bra fetter. Jag använder bara vegetabiliska oljor i dressing och kalla såser. 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring november 28, 2015 kl. 11:40

Kallpressade vegetabiliska oljor kan man med fördel använda i kalla såser och dressingar som du sa. Tänk bara på att de flesta oljor innehåller hög andel omega-6, så omega-3 måste också tillföras på ett eller annat sätt.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: