Kokosoljan är hälsosam av flera anledningar

by Mikaela Bjerring on 22 mars, 2013 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Alternativ medicin, Blogg, Hjärt- och kärlhälsa, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Olja-Fett, Superfoods, Viktkontroll

Kokosoljan har under årtusenden varit en del av den vardagliga kosten och alternativa medicinen i många kulturer och världsdelar. I väst har oljan först fått den uppmärksamhet som den förtjänar på senare år, då allt fler börjat inse de underbara hälsofördelarna.

Kokosoljan är hälsosam av flera anledningar

Vad är kokosolja?

Kokosolja eller kokosfett, framställs från kokosnötens innanmäte. Först pressas/centrifugeras köttet för att få ut den fettrika kokosmjölken, därefter utvinns fettet ur mjölken via olika metoder. I en temperatur under 25 grader har fettet en fast form, och vid temperaturer över blir det flytande. Kokosfett av bra kvalité har en ren vit färg och en sötaktig doft och smak av kokos. Det bästa kokosfettet är kallpressat från färska ekologiska kokosnötter. Kokosoljan är rik på vitaminer, mineraler, antioxidanter och medellånga mättade fettsyror, där laurinsyra dominerar. Kokosfett har en lång hållbarhet och stabilitet och bildar inte transfettsyror vid upphettning.

Fettsyrorna i kokosolja

Medellånga fettsyror (MCT) delas in i fyra grupper baserat på fettsyrans kollängd:

  • Kapronsyra – 6 kolatomer (C6)
  • Kaprylsyra – 8 kolatomer (C8)
  • Kaprinsyra – 10 kolatomer (C10)
  • Laurinsyra – 12 kolatomer (C12)

Kroppen bryter ner MCT annorlunda än LCT (långkedjiga fettsyror). Fett som tas upp i kroppen måste normalt blandas med galla från gallblåsan och sen med hjälp av pankreasenzymer brytas ner i matsmältningssystemet. MCT behöver varken enzymer eller galla (1). När dessa fettsyror tas upp i tarmen transporteras dom med blodet direkt till levern där de omvandlas till ketoner. Levern släpper sen tillbaka ketonerna in i blodet där dom transporteras vidare runt i hela kroppen och används som energi.

Hälsosamma fördelar med medellånga fettsyror (MCT) i kokosolja

Ju kortare kolkedja, ju mer effektivt omvandlas fettsyrorna till ketoner som i sin tur blir en energikälla. Kokosolja eller MCT-olja kan därmed stödja kroppens energiomsättning, sköldkörtelns normala funktion och bidra till ökad fettförbränning (2) och på så sätt vara gynnsamt vid viktkontroll. Eftersom ketoner producerar mycket mindre reaktiva syreradikaler (ROS) när de metaboliseras för att producera ATP, är de att föredra som energi framför glukos (3).

En stor del utav hjärnan består av fettsyror. Det betyder att hjärnan behöver en stadig leverans av fett genom kosten för att fungera optimalt. Eftersom medellånga fettsyror effektivt kan passera blod-hjärnbarriären så har dessa fettsyror förmågan att ge hjärnan bränsle, skydda den och främja de kognitiva funktionerna enligt studier (4).

MCT gynnar tillväxten av goda bakterier i mage och tarm, och kan därmed bidra till att stödja en balanserad tarmflora. I sin tur har det positiva effekter på matsmältningen, näringsupptaget, energiförbrukningen och vår helhetshälsa (5).

Genom studier (6) har man sett att MCT kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom och förhindra utvecklingen av metabola syndromet. Detta beror på att fettsyrorna är lätta för kroppen att använda som energi, samt att de är lättsmälta, antiinflammatoriska och gynnar viktkontroll.

Medellånga fettsyror kan även ge ett bra skydd mot infektioner eftersom de har antibakteriella, antivirala och antifungala egenskaper. Här är det främst laurinsyra som står för dessa egenskaper, men till viss del även kaprinsyra och kaprylsyra. På så sätt kan de hjälpa till att döda ett brett spektrum av patogena bakterier, virus och svampar som kan orsaka förstoppning, diarré, candida och andra mag- och tarmproblem. Det betyder att MCT även stödjer kroppens immunsystem (7).

Kroppen behöver fett

Kroppen behöver fett för att kunna fungera och ett av de viktigaste valen när det gäller vår kost är att välja rätt sorts fett. 
Alla våra cellers membran består till stor del utav fett. Kvaliteten på fettet påverkar hur effektivt cellen ska kunna släppa in näringsämnen och släppa ut slaggprodukter. Fett ingår även i alla hormoner och är särskilt viktigt för hjärnan och nervsystemet.

Att välja rätt kokosolja

Bra kokosolja ska inte förväxlas med det härdade kokosfettet (den i silverförpackning), utan se till att du väljer en ekologisk och så obehandlad kokosolja som möjligt. Det är kallpressad kokosolja som har de nyttigaste egenskaperna, eftersom den har kvar sina ursprungsämnen av fina antioxidanter, vitaminer, mineraler och fettsyror. För matlagning kan man även använda sig av Pure kokosolja som är renad från smak och doft, men som fortfarande innehåller samma fettsyror som den kallpressade. Det är viktigt att veta att kokosolja inte ersätter de essentiella fettsyrorna Omega-3 och Omega-6, men att det har den unika egenskapen att öka upptaget och utnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och essentiella fettsyror utgör därmed tillsammans en riktigt bra fettbas i kosthållningen (8).

Återförsäljare av kokosolja hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR


(1) ”The healing miracle of coconut oil”, Bruce Fife, 2001

(2) Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694608

(3) Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12532160

(4) Optimizing diagnosis and managementin mild to moderate alzheimers disease - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437664/

(5) MCT oil health benefits: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/08/22/mct-oil-health-benefits.aspx

(6) Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome - http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S104366180900276X?np=y

(7) Antimicrobial property of lauric acid against Propionibacterium acnes: its therapeutic potential for inflammatory acne vulgaris. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19387482

(8) ”Coconut: In support of good health in the 21st century”, Mary G. Enig, 1999.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: