Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Veganska alternativ som kan ersätta ägg

av | dec 19, 2019 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Inte sällan finns ägg med på ingredienslistan i olika recept. Men vad gör man om man är vegan, inte tycker om eller tål ägg? Ibland går det bra att helt enkelt bara utesluta ägget, andra gånger fungerar det som ett nödvändigt bindemedel eller konsistensgivare. Det finns faktiskt flera alternativ, och vad som fungerar bäst beror på vilken funktion det har i receptet. Här följer några veganska alternativ som kan ersätta ägg.

Veganska alternativ som kan ersätta ägg

Kikärtsspad

(3 msk kikärtsspad ersätter 1 ägg)

Kikärtsspad som även kallas aquafaba är spadet som blir när man kokar kikärtor, eller den vätska som dom ligger i om du köper färdiga att äta på tetra pak. Detta spadet har egenskaper som kan ersätta ägg i de flesta recept. Det kan användas i allt från veganska pannkakor, bröd, kakor och pajer till majonnäs, maräng och mousse. 3 msk kikärtsspad motsvarar 1 ägg. Vätskan liknar rå äggvita, fungerar många gånger på samma sätt och kan därför hanteras därefter. Om man till exempel vispar kikärtsspad får man ett hårt vitt skum. Använd ett kikärtsspad utan tillsatt salt, eftersom saltet kan göra det svårt att vispa upp. Eventuellt salt kan du istället tillsätta efteråt.

Chiafrön

(1 msk chiafrön + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Chiafrön har förmågan att svälla och klibba ihop när de blandas med vätska. Det gör det till ett bra bindemedel i bröd, pannkakor och söta bakverk. För att ersätta 1 ägg blandar du 1 msk chiafrön med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter innan användning.

Krossade linfrön

(1 msk krossade linfrön + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Linfrön blandat med vätska får en liknande konsistens som chiafrön. För att linfröna ska forma rätt konsistens så måste dom krossas innan. Köp dock alltid hela linfrön eftersom fettsyrorna lätt härsknar i krossade frön. Krossa dom själv direkt innan användning med hjälp av till exempel en mortel. För att ersätta 1 ägg blandar du 1 msk krossade linfrön med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter.

Äppelcidervinäger + bakpulver

(1 msk äppelcidervinäger + bakpulver ersätter 1 ägg)

I smet för kakor och muffins där man använder ägg och bakpulver kan 1 msk äppelcidervinäger ersätta 1 ägg. Den kemiska reaktionen som uppstår mellan bakpulvret och äppelcidervinägern ger en fluffighet till smeten som ägg annars bidrar med.

Tapiokamjöl

(2 msk tapiokamjöl + 3 msk vatten ersätter 1 ägg)

Tapiokamjöl kan användas som bindemedel eller förtjockningsmedel i bakning och matlagning. Det kan även många gånger fungera som en ersättning för ägg eftersom det har förmågan att ge en fluffig och lite seg konsistens. För att ersätta 1 ägg blandar du 2 msk tapiokamjöl med 3 msk vatten som du låter svälla i cirka 15 minuter innan användning.

Banan 

(1/2 banan + 1 krm bakpulver ersätter 1 ägg)

Banan kan fungera som ett bra bindningsmedel i söta bakverk och pannkakor. Det ger även en sötma som kan ersätta annan sötning. Ju mognare bananen är, desto bättre bindningsförmåga och mer sötma. För att ersätta 1 ägg mosar du 1/2 banan tillsammans med 1 krm bakpulver. Behöver du en mycket stark bindningsförmåga så kan du kombinera med ett av de andra alternativen – tapioka, kikärtsspad, chiafrön eller linfrön.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Kattis

    Tack för tipsen! <3

    Svara
  2. stephanie

    Hej! Tack för bra tips! Om jag ska använda kikärtsspad till t.ex. muffins, måste jag vispa upp spadet eller häller jag i det som det är?

    tack för hjälpen 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskatta tipsen. 🙂 Vispa upp kikärtsspadet först som du skulle ha gjort med äggvita.

  3. stephanie

    Jättetack för svar, uppskattar det mkt!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Glad att jag kunde vara till hjälp. Hoppas det blir bra.

Lämna ett svar till stephanie Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close