Gurkmeja – superkryddan som håller dig frisk

by Mikaela Bjerring on 12 mars, 2015 · 5 comments

in Alternativ medicin, Ayurveda, Blogg, Hälsa, Huskurer - Hälsa, Huskurer - Husmorstips, Kost, Örter - Kryddor, Örtmedicin – Naturmedicin

Gurkmeja har använts inom kinesisk medicin och Indisk ayurveda i tusentals år. Örten har även blivit noga studerat i modern medicin och idag finns det 100-tals vetenskapliga studier om gurkmejans hälsofördelar. Här följer några väldokumenterade egenskaper.

Gurkmeja - hälsosamma egenskaper och vid inflammation.

Gurkmeja heter Curcuma longa på latin och ingår i familjen ingefära-växter. Det är en flerårig ört som innehåller polyfenolen curcumin vilket ger gurkmeja dess gula färg. Växten härstammar från Asien och odlas främst i Kina, Indien och på ön Java.

Gurkmeja är starkt antiinflammatorisk

Curcumin är känt för sina antiinflammatoriska egenskaper och förmågan att stödja läkning av inflammationen i kroppen. Ihållande inflammation är ett kännetecken för de flesta kroniska sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, artrit, psoriasis och inflammation i mage/tarm. Studier har också visat att gurkmeja lindrar smärta 3 gånger bättre än aspirin vid inflammation, smärta och värk i muskler och leder.

Gurkmeja och viktnedgång

Forskning som publicerades i European Journal of Nutrition visar att curcumin kan vara användbar vid behandling och förebyggande av fetma-relaterade sjukdomar. Anledningen är att curcumin har förmågan att motverka insulinresistens, högt blodsocker, onormalt höga nivåer av blodfetter och andra inflammatoriska symptom som är förknippade med fetma och metaboliska sjukdomar.

Inflammationer hämmar även fettförbränningen och gör att kroppen försöker hålla kvar fettet som skydd. Här har curcumin visat sig minska inflammationen i fettcellerna vilket underlättar viktnedgång och fettförbränning.

Andra studier visar att curcumin kan reglera bildandet av nya fettceller och då minska produktionen av leptin i fettcellerna. Detta är ett ämne producerar överviktiga personer alldeles för mycket på grund av deras stora fettdepåer.

Som andra starka kryddor har gurkmeja även en termogen effekt, vilket betyder att curcumin kan bidra till ökad värmeomsättning. Detta innebär en ökad förbränning av fettsyror för att underhålla kroppens temperatur.

Gurkmeja vid ledvärk

Inom folkmedicinen har gurkmeja använts flitigt vid inflammatoriska åkommor. Det finns de studier som visar att curcumin kan minska inflammation i lederna och därmed användas för att reducera problemen vid artrit och reumatisk värk. Curcumin är en hämmare av COX-2 enzymet som förhindrar neuropatisk smärta. (3), (4), (5), (6).

Typ 2-diabetes

Intag av Curcumin i gurkmeja kan förhindra utvecklingen av typ 2-diabetes genom att minska insulinresistensen och den inflammatoriska reaktion som orsakar fetma (7).

Alzheimers sjukdom

Att curcumin i gurkmeja kan hämma att betaamyloid ansamlas i hjärnan hos patienter med Alzheimers har bevisats genom forskning. Det finns även det som indikerar att curcumin kan bryta ner existerande plack och därmed förebygga sjukdomen. En antydning om att gurkmeja kan fungera medicinskt vid Alzheimers är att antalet människor som får alzheimer i Indien är betydligt lägre än i västvärlden (1), (2).

Hur mycket gurkmeja ska man äta

Doser på 200 mg har visat ge resultat vid ledvärk. För att få en mer läkande och starkare antiinflammatorisk effekt brukar man rekommendera 1000 mg till 2000 mg per dag. Genom att inta gurkmeja med lite svartpeppar (piperin) ökar upptaget av curcumin med upp till 2000 procent. Eftersom det är rätt mycket gurkmeja man måste få i sig så upplever många att det är enklare med  för att få sig det dagligen.

Guldmjölk

Guldmjölk är en varm dryck ur den yogiska traditionen med antiinflammatoriska- och antioxidantrika kryddor med gurkmeja som huvudingrediens. Guldmjölken är lugnande för nervsystemet och hjälper dig att slappna. Traditionellt används denna dryck vid ledvärk, torra slemhinnor, för hudens välmående och för den allmänna hälsan. Recept för guldmjölk hittar du här.

Här hittar du återförsäljare av gurkmeja i kapslar och kosttillskott av curcumin

 

Obs! Viktigt att notera är att curcumin är ett blodförtunnande och kan öka effektiviteten av vissa mediciner så som aspirin och Waran. Om du intar blodförtunnande medicin så bör du därför rådgöra med din läkare innan du gör förändringar i din kost. För alla andra så finns det inga negativa effekter med att inkludera en daglig dos av gurkmeja.

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Curcumin i gurkmeja kan hjälpa vid Alzheimers: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0031424

(2) Gurkmeja skyddar mot cancer och alzheimers: http://www.expressen.se/halsa/gurkmeja-skyddar-mot-cancer-och-alzheimer/

(3) Gurkmeja stoppar inflammationer och tillväxt av cancertumörer http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article349610.ab

(4) Glukosamin hjälper kroppen vid förnyelse av ledbrosk, ben, muskler, ledband och senor. http://www.animacare.net/index.php?page=flex&hl=sv_SE

(5) Gurkmejas positiva egenskaper vid ledvärk: :http://sv.265health.com/alternative-medicine/homeopathy/1012148852.html

(6) Belcaro G, Cesarone MR, Dugall M, et al. Product-evaluation registry of Meriva, a curcumin-phosphatidylcholine complex, for the complementary management of osteoarthritis. Panminerva Medica 2010;52:55-62.

(7) J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u

Hana H, Iida T, Takeuchi K, et al. Curcumin Maintenance Therapy for Ulcerative Colitis: Randomized, Multicenter, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Clinical Gastroenterology and Hepatology 2006;4:1502-1506.

Rungseesantivanon S, Thenchaisri N, Ruangvejvorachai P, Patumraj S. Curcumin supplementation could improve diabetes-induced endothelial dysfunction associated with decreased vascular superoxide production and PKC inhibition. BMC Complement Altern Med 2010;10:57.

Jang E-M, Choi M-S, Jung U, et al. Beneficial effects of curcumin on hyperlipidemia and insulin resistance in high-fat-fed hamsters. Metabolism, clinical and experimental 2008;57:1576-1583.

Smith S. The animal fatty acid synthase: one gene, one polypeptide, seven enzymes. The FASEB Journal 1994;8:1248-1259.

Ejaz A, Wu D, Kwan P, Meydani M. Curcumin Inhibits Adipogenesis in 3T3-L1 Adipocytes and Angiogenesis and Obesity in C57/BL Mice. The Journal of Nutrition 2009;139:919-925.

Ahmed T, Pathak R, Mustafa M, et al. Ameliorating effect of N-acetylcysteine and curcumin on pesticide-induced oxidative DNA damage in human peripheral blood mononuclear cells. Environ Monit Assess 2010.

Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta medica 1998;64:353-356.



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 5 comments… read them below or add one }

1 Gunilla mars 13, 2015 kl. 09:11

Gurkmeja är en underbar ört. Jag kan verkligen rekommendera den för ledvärk 🙂

Svara

2 Mona Dahl mars 13, 2015 kl. 09:12

Gurkmeja är bra för mycket den 🙂

Svara

3 Marianne A mars 26, 2015 kl. 19:58

Gurkmeja är en helt underbar krydda!

Svara

4 Majvor maj 11, 2015 kl. 09:19

Hej en fråga till Gunillas kommentar. Hur tar du gurkmejan blandar du den med ngt o hur mycket tar du. Tacksam för svar. Mvh majvor

Svara

5 Carina Flood Theorin juni 17, 2015 kl. 17:42

Vill gärna ha info från Er!
Mvh Carina

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: