Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Äppelcidervinäger kan ge bättre insulinkänslighet

av | mar 16, 2017 | Blogg, Hälsa, Livsmedel, Sjukdomar - Symtom | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Äppelcidervinäger är uppskattad av många anledningar och har använts för att främja hälsan på en mängd olika sätt genom tiderna. Enligt ett flertal studier så kan en av de bästa egenskaperna av äppelcidervinäger vara dess förmåga att bidra till ett jämnare blodsocker och bättre insulinkänslighet.

Äppelcidervinäger kan ge bättre insulinkänslighet

Så kan äppelcidervinäger påverkar blodsockret enligt studier

Enligt en mängd studier kan personer med typ-2 diabetes hålla blodsockret på en jämnare nivås genom att inkludera äppelcidervinäger i sin kost. Förhöjt blodsocker kan också vara ett problem hos personer som inte har diabetes. Det kan även vara en bidragande orsak till kroniska sjukdomar och gör att man åldras snabbare (1). Det är därför intressant för alla att hålla ett så jämnt blodsocker som möjligt.

En studie (2) som publicerades i tidskriften Diabetes Care visade att äppelcidervinäger kan förbättra insulinkänsligheten med 19-34 procent när det intas i samband med en kolhydratrik måltid. Att drick äppelcidervinäger blandat med vatten innan man går och lägger sig kan även vara effektivt för att hålla blodsockernivåerna stabila under natten.

Vid en annan studie som också publicerades i Diabetes Care (3) ville man även här se hur insulinresistenta personer påverkades av att dricka äppelcidervinäger innan en måltid. Man observerade att de personer som druckit äppelcidervinäger innan maten hade bättre insulinkänslighet och bättre insulinnivåer än kontrollgruppen.

Ytterligare en studie som utfördes av forskare vid Lunds universitet som publicerades i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition (4) visade att man får ett jämnare näringsupptag och blodsocker om man intar äppelcidervinäger en stund före måltid. Man såg att tömningshastigheten sänktes med hela 35 procent under en och en halv timme när den intogs med en kolhydratrik kost.

Magen och tarmen mår bra av äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger innehåller ättiksyra som kan hjälpa till med att döda patogener och dåliga tarmbakterier. Samtidigt gynnar vinägern en bra bakterieflora och bidrar till en bättre fungerande mage och tarm. Det finns även studier som visar på att äppelcidervinäger förhindrar tillväxten av bakterier som e. coli (4).

Att inkludera äppelcidervinäger i sin kost

Man kan med fördel inta 1-2 msk äppelcidervinäger blandat med vatten innan varje huvudmåltid för att få bättre insulinkänslighet. Ett jämnare blodsocker minskar även sötsuget och småätandet. Det bästa är så klart att man även undviker socker och för mycket snabba kolhydrater.

Den äppelcidervinäger som man vill använda är ofiltrerad och opastöriserad som innehåller “mamman”. “Mamman” (The Mother) är det grumliga i vinägern. Det är strängliknande proteinmolekyler, enzymer och mineraler som vanlig klar äppelcidervinäger inte har på grund av filtrering och pastörisering. Det är egentligen “mamman” som utgör den hälsosammaste delen av äppelcidervinägern. Exempel på en bra sort är Bragg ekologiska äppelcidervinäger.

 

Återförsäljare av ofiltrerad och opastöriserad äppelcidervinäger hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Hellmiss M. Naturligt frisk med äppelcidervinäger. Wahlström och Widstrand 1999. 

(2) American diabetes association: Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes: http://care.diabetesjournals.org/content/27/1/281.long

(3) Effect of neutralized and native vinegar on blood glucose and acetate responses to a mixed meal in healthy subjects: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7796781

(4) äppelcidervinäger i samband med kolhydratsrik kost ökar mättnadskänslan enligt studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16015276 

Ebihara K, Nakajima A: Effect of acetic acid and vinegar on blood glucose and insulin responses to orally administered sucrose and starch. Agric Biol Chem 52:1311–1312, 1988

Matsuda M, DeFronzo RA: Insulin sensitivity indices obtained from oral glucose tolerance testing. Diabetes Care 22:1462–1470, 1999

Ogawa N, Satsu H, Watanabe H, Fukaya M, Tsukamoto Y, Miyamoto Y, Shimizu M: Acetic acid suppresses the increase in disaccharidase activity that occurs during culture of Caco-2 cells. J Nut 130:507–513, 2000

Fushimi T, Tayama K, Fukaya M, Kitakoshi K, Nakai N, Tsukamoto Y, Sato Y: Acetic acid feeding enhances glycogen repletion in liver and skeletal muscle of rats. J Nutr 131:1973–1977, 2001

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Maria

    Äppelcidervinäger är verkligen bra för mycket. Ekonomiskt sätt att få bättre syra-basbalans och mycket mer.

    Svara
  2. Kevin

    Tack för tipset!

    Svara
  3. Ingrid

    Tar 1 msk äppelcidervinäger blandat med vatten innan middag varje dag. Känner hur min mage både blir lugnare och fungerar bättre.

    Svara
  4. Lena

    Äppelcidervinäger för gott för magen!

    Svara

Lämna ett svar till Kevin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close