Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Om du gillar hummus och avokado så är avokadohummus en riktig fullträff. Faktum är att jag tycker den här röran slår det mesta. Perfekt som dippsås, som tillbehör till diverse maträtter eller som pålägg på mackan.

Avokadohummus med lime

Avokadohummus är en riktigt god kikärtsröra med avokado som smakar som en kombination av klassisk hummus och guacamole. Avokadon gör att röran blir extra len och krämig i konsistensen. Det är även jättegott att tillsätta chili och färska örter som till exempel persilja eller koriander om man tycker om det. Som sagt, ett riktigt gott tillbehör till mycket som du verkligen borde prova. 

Hummus med avokado

Ingredienser för avokadohummus:

Så här gör du:

  1. Börja med att skölja av kikärtorna i ett durkslag och låt dom rinna av.
  2. Mät upp tahini, limejuice, pressad vitlök, svartpeppar, spiskummin och havssalt i en mixerskål. Mixa tills du fått en riktigt krämig och lite fastare konsistens. Det tar någon minut. 
  3. Tillsätt vattnet och mixa lite till.
  4. Lägg i kikärtorna och fortsätt att mixa och skrapa ner från kanterna med jämna mellanrum. Ta din tid och mixa så du får den riktigt slät och fluffig.
  5. Skala avokadon, dela i bitar och tillsätt hummusen och kör några varv till. Smaka av och tillsätt lite mer salt och/eller limejuice om du tycker att det behövs.
  6. Vid servering lägger du upp avokadohummusen på ett fat och ringlar över olja
  7. Den håller sig bra i kylskåp i en sluten bruk i cirka 3 dagar.
Avokadohummus recept

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Mia

    Men, åh så gott! Det måste jag göra.

    Svara
  2. Anni

    Låter ju såå gott! Tack för tipset! <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar tipset. <3

  3. Anja

    Älskar avokadohummus, det är ju så gott.

    Svara
  4. Ella

    Vilket bra tips, det låter ju riktigt gott. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så gott. 🙂 Roligt att du uppskattar tipset.

Lämna ett svar till Anja Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close