Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Rensa ut och basa upp kroppen med korngräs

av | dec 11, 2016 | Blogg, Detox-kost, Energibrist, Hälsa, IFD - Antiinflammatorisk kost, Syra-basbalansen | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Korngräs är en av mina favoriter bland superfoods. Det är ett välsmakande, näringsrikt och lättsmält spannmålsgräs som kommer med många hälsomässiga fördelar. Ett livsmedel som man med fördel kan inkludera i sin kost.

Rensa ut och basa upp kroppen med korngräs

Vad är korngräs?

Korngräs utvinns ur kornets unga späda blad som man pressar till juice eller torkar och mal till ett fint pulver. Pulvret blandar man med vatten eller annan vätska och dricker som en näringsdryck. Man kan även tillsätta korngräspulver i till exempel smoothies eller strö över yoghurten för att höja näringsvärdet. Korngräs är mycket näringsrikt och som alla andra spannmålsgräs är det glutenfritt. Näringsmässigt är det likvärdigt vetegräs, men det har en mildare smak och det ska vara mer lättsmält för magen. Det har odlats i över 7000 år och använts traditionellt genom tiderna både som ett livsmedel och som medicin.

Näringsinnehåll av korngräs

Korngräs innehåller generöst med vitaminer, mineraler, antioxidanter, aminosyror, fibrer, enzymer och klorofyll. Rikt på bland annat B-vitaminer, krom, magnesium, zink, järn och kalcium. Faktum är att korngräs innehåller betydligt mycket mer kalcium än mjölk, vilket gör det till ett fantastiskt bra alternativ för den som inte kan eller vill dricka komjölk. 

Klorofyll som kallas växternas blod hjälper kroppen att driva ut slaggprodukter (1). Traditionellt har man under 1000-tals år använt korngräs vid matsmältningsproblem, för att rena blodet och levern samt vid olika hudproblem. Idag är det ett livsmedel som man ofta använder vid fasta och detox, men som man med fördel även kan inkludera i sin dagliga kost.

Korngräs för syra-basbalansen och vid detox

Eftersom korngräs är basbildande är det ett bra livsmedel om man har syraöverskott. Det är som sagt även ett uppskattat livsmedel vid detoxkurer. Livsstilsfaktorer som hög stress, brist på motion och dåligt kost har en tendens att försura kroppen och kan ge en rad symtom. Trötthet, återkommande huvudvärk, irritation, värk och ömma musklers kan vara några tecken. Lika så att magen och tarmen inte fungerar optimalt. Genom en utrensning i form av en detox och en mer basis kost kan man hjälpa kroppen till en bättre balans. (2).

I ”Academic Food Journal” publicerade man 2011 (3) en sammanfattning av flera oberoende studier där man såg att livsmedel rika på klorofyll kan förknippas med en bättre syra-basbalans, friskare blodkroppar och skydda mot skador som fria radikaler kan orsaka.

Att tillföra krongräs i kosten

Själv brukar jag använda korngräs i smoothies eller blanda korngräspulver med vatten och lite pressad citron som jag dricker direkt på morgonen cirka 30 min innan frukost. Korngräs gör bäst nytta om man dricker det på tom mage eftersom att näringen då snabbt kan tas upp av kroppen. Ett enkelt och bra sätt att få en hälsosam start på dagen.

 

Återförsäljare av korngräspulver hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Barley Grass: One of Nature’s Most Nourishing Foods: – http://www.naturalnews.com/025185_barley_health_food.html

(2) Barley Grass brings many benefits to the diet: http://www.naturalnews.com/031226_barley_grass_nutrition.html

(3)  Academic Food Journal 2011 hälsosamma fördelar av klorofyll:  http://www.academicfoodjournal.com/archive/2011/issue2/26-32.pdf

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close