Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Att odla vetegräs hemma

av | apr 12, 2017 | Blogg, Eko & Miljövänligt, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Vetegräs innehåller massor med nyttigheter och är ett fantastiskt livsmedel för att näringsberika sin kost. Det är inte heller svårt att odla vetegräs hemma. Här följer steg för steg för hur du lyckas med din vetegräsodling.

Att odla vetegräs hemma

“Supermaten” Vetegräs

Vetegräs är ett spannmålsgräs som innehåller extremt hög koncentration av många näringsämnen. Bland annat är det rikt på klorofyll, antioxidanter, vitaminer, spårämnen, mineraler, aminosyror inklusive alla 8 essentiella och viktiga enzymer som stödjer matsmältningen. Att inkludera vetegräs i sin kost kan därmed ge kroppen rikligt med näring, samtidigt som det gör kroppen mer basisk. Även om det kan vara bekvämt och enkelt att köpa ekologiskt vetegräspulver som man bara behöver blanda med vatten, så kan det också vara trevligt att odla sitt eget vetegräs.

Att odla vetegräs:

1. Börja med att lägga vetekornen i blöt. Mät upp ungefär 3 dl ekologiska vetekorn i en skål och häll på med 9 dl vatten. Efter 24 timmar sköljer du vetekornen och fyller på med nytt vatten. Låt dom sedan stå ytterligare ett dygn.

2. Efter ett par dagar när vetekornen börjat grodda är det dags för plantering. Häll av vattnet och skölj dom noga. Ta en planteringsbricka eller en lång kruka och täck botten med 2-3 cm ekologisk jord. Sprid ut vetekornen rätt så tätt. Dom kan vidröra varandra, men dom ska inte ligga på varandra. Tryck ner kornen lite, men inte helt under jorden. Spraya sen generöst med vatten. Täck över din odling med en kökshandduk eller en tidning. Där får dom sedan ligga och gro i mörker under 2 dygn, men vattna varje dag.

3. Efter 2 dagar är det dags att släppa in ljus. Ta bort det du täckt din odling med och ställ fram den i dagsljus, men inte i direkt solljus. Där låter du den sedan stå så att vetegräset kan växa. Vattna generöst varje dag.

4. Efter 8-10 dagar är det dags att skörda vetegräset. Du vet att det är moget när det är 10-15 cm högt och har börjat ”splitta”. Splitting innebär att ett andra grässtrå börjat växa ut ur det första. Klipp av gräset vid roten. Odlingen kan du sen låta stå kvar för att växa upp på nytt.

5. Skördad vetegräs håller sig bra i kylskåp i cirka en vecka, men pressa det inte förrän du ska dricka det. För att pressa vetegräset kan du antingen använda dig av en vetegräspress, eller en juicepress som klara av vetegräs.

 

Vetekorn för groddning hittar du här

 

Läs mer om vetegräs och dess hälsofördelar här

 

Relaterade inlägg:

 

Spara

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Fredrika

    En shot med vetegräs hör till mina morgonrutiner. Får magen att må bra och så känner jag att jag blir piggare av det. Jag använder mig av torkat vetegräs. Jag är inte så ambitiös att jag gör eget, men intressant att läsa om hur man gör. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Torkat vetegräs är riktigt bra det med. 🙂

  2. Christina K.

    Tack för tipset och instruktionerna. Jag tycker om att odla och pyssla så ska prova på att göra vetegräs för det lät ju spännande.

    Svara
  3. Lejla

    Hur mycket gräs går det åt en portion?
    Om man ska göra färsk juice.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Man brukar räkna ca 3-5 cl färsk vetegräsjuice som en portion, så typ en shot. Hur mycket vetegräs du behöver pressa beror på din press, hur långt gräset är etc. Prova dig fram och fortsätt pressa till du fått tillräckligt mycket juice.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close