– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Grönkål är ett måste på de flesta julbord, men på senare år har vintergrönsaken blivit allt mer populär att avnjuta under hela säsongen. Anledningen är antagligen en kombination av att många upptäckt hur gott grönkål faktiskt är och att hälsomedvetenheten ökat. Grönkål platsar definitivt i kategorin funktionell mat som bidrar med ett högt näringsvärde och många hälsofördelar.

Den nyttiga grönkålen

Grönkål som livsmedel

Grönkål även kallad bladkål eller kruskål är en typ av kål som har mörkgröna krusiga blad på utdragna stänglar. Det är en vinterhärdig växt som trivs i kallare klimat och som är en relativt lättodlad grönsak. Den tål både kyla och snö och klarar en temperatur upp till 20 minusgrader. Det betyder att grönkål kan odlas hela vinterhalvåret och skördas efterhand som den ska ätas. I Skandinavien är högsäsongen för grönkål från ungefär oktober fram till februari.

Grönkålen var fram till medeltiden en av de vanligaste grönsakerna i Europa. Därefter fick den konkurrens med andra grönsaker. Under andra världskriget när det var brist på mat och hård ransonering var grönkål en viktig föda eftersom den är lätt att odla och mycket näringsrik. Sannolikt räddade den många från bristsjukdomar under den matfattiga krigsperioden. Därefter bleknade åter grönkålens popularitet under industrialiseringens framfart och det är inte förrän på senare år som den återigen har ökat i efterfrågan. Anledningen är antagligen att hälsomedvetenheten ökat hos många, fler sätter högre värde på närproducerat, samt att grönkål fantastiskt är riktigt gott och kan tillredas på en mängd olika sätt.

Grönkålens imponerande näringsinnehåll

Grönkålen slår majoriteten av grönsaker på nyttigheter och har minst sagt ett imponerade näringsvärde. Den innehåller bland annat rikligt med antioxidanter, fiber, järn, kalcium, magnesium, jod, B-vitaminer, K-vitamin, folsyra, E-vitamin, C- vitamin, betakaroten samt zeaxanthin och lutein. Grönkål har en kolhydrat till proteinkvot på ca 3:1, vilket gör att den innehåller en betydande mängd protein jämför med andra grönsaker. Den innehåller alla essentiella aminosyror plus nio andra icke-essentiella. Även om grönkålen är väldigt fettsnål så innehåller den essentiella fettsyror i en mängd som är värd att nämnas. Det är även anmärkningsvärt att innehållet av omega-3 är större än omega-6 vilket inte många livsmedel har, med kvoten 0.3 : 1.

Grönkål är också en utmärkt källa för mineraler och då speciellt kalcium och magnesium. Den innehåller mer kalcium per viktenhet än komjölk och dessutom kan kroppen ta upp kalcium från grönkål 25 % bättre än kalciumet i komjölk (1). På grund av det rika innehållet av klorofyll och att varje klorofyllmolekyl har en atom av magnesium, är grönkål en fantastisk magnesiumkälla. Grönkål innehåller även en rad andra viktiga näringsämnen som t.ex indoler, isotiocynater, glukosinolater och sulforafan som på olika sätt fungerar som skyddande ämnen i kroppen. Genom att inkludera grönkål i sin kost kan man få i sig mycket nyttigheter. Det finns även grönkålspulver som man kan använda i till exempel smoothies för att höja näringsvärdet markant.

 

Källor och Referenser:

(1) Heany R.P Weaver CM. ”Calcium absorption from kale.” Am J Clin Nutr. 1990 Apr;51(4):656-7.)

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Anja

    Älskar grönkål, äter det någon gång varje vecka under säsongen.

    Svara

Lämna ett svar till Anja Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close