Mindful eating – Medvetet ätande

by Mikaela Bjerring on 13 oktober, 2016 · 2 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Livsstil, Livsstilsförändringar, Mage - Tarm, Mindfulness

Mindful eating innebär att bli medveten om sitt beteende kring mat. Hur man äter, vad man äter, varför man äter, hur man mår när man äter något och hur kroppen påverkas. Det handlar om alla beteenden kring mat som ofta hänger ihop med vanor, känslor och impulser. Genom medvetet ätande får man ett sundare förhållningssätt till mat, sin kropp och sig själv.

Mindful eating – Medvetet ätande
Mindful Eating kommer från Mindfulness, medveten närvaro. Genom medvetet ätande lär man sig förstå sitt beteende runt mat. Man lyssnar på sin kropp och dess behov och gör medvetna val därefter. Med medvetet ätande undviker du småätande, överätande och känslomässigt ätande. Du äter när du är hungrig och slutar när du är mätt. Du lyssnar på din kropp vad den mår bra av och inte mår bra av. Det är även av en stor betydelse att miljön där man intar sina måltider är lugn och avslappnad. Att man tar sin tid att äta långsamt och verkligen njuter av maten. Matsmältningen kommer då att fungera bättre, kroppen kan lättare ta upp näringen och vi hinner bli belåtna innan vi överäter – både kroppen och hjärnan uppnår en sund tillfredsställelse.

Vi har alla olika behov och vi mår bra av olika kostupplägg. Det är därför som det är så viktigt att lyssna på sin kropp och hur man mår när man äter något. Vissa mår bra av en mer proteinrik kost och mindre kolhydrater, andra mår bättre med en fettsnålare kost etc. Vi behöver utesluta sådant som vi inte mår bra av och tillföra mer av det som gör oss gott. Medan någon har behovet att äta 3 gånger om dagen, kan någon annan behöva dela upp sitt energiintag på 4-5 gånger per dag. Vad vi alla har gemensamt är att vi behöver få i oss alla essentiella näringsämnen i tillräcklig mängd för att må bra och fungera optimalt. Den mat vi äter och hur vi äter påverkar vårt matsmältningssystem och vårt näringsupptag, vilket är viktiga grundstenar för att vi ska kunna bygga upp, underhålla och vårda vår kropp och hålla oss friska.

Det handlar även om att lära känna sina hungerkänslor så att man äter i tid när man är lagom hungrig och inte överhungrig. Att man inte har lärt känna sina hungerkänslor är ofta en bidragande orsak till att man gör fel kostval, att man äter för fort och överäter. Mindful eating handlar kort och gott om att lära sig förstå hur ens kropp fungerar, hur våra kostval påverkar oss samt hur, var och varför vi äter.

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Kristin oktober 24, 2016 kl. 10:26

Något som jag borde tänka på och lära mig. Äter mycket i farten och jag känner hur min mage är stressad av det. Ska verkligen se till att göra en förändring nu. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring oktober 25, 2016 kl. 09:45

Ja det är inte bra. Du kommer vinna mycket på att ändra på ätbeteendet.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: