Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Mindful eating – Medvetet ätande

av | okt 13, 2016 | Återhämtning & Avslappning, Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring, Livsstil | 2 Kommentarer

Mindful eating innebär att bli medveten om sitt beteende kring mat. Hur man äter, vad man äter, varför man äter, hur man mår när man äter något och hur kroppen påverkas. Det handlar om alla beteenden kring mat som ofta hänger ihop med vanor, känslor och impulser. Genom medvetet ätande får man ett sundare förhållningssätt till mat, sin kropp och sig själv.

Mindful eating - Medvetet ätande

Mindful Eating kommer från Mindfulness, medveten närvaro. Genom medvetet ätande lär man sig förstå sitt beteende runt mat. Man lyssnar på sin kropp och dess behov och gör medvetna val därefter. Med medvetet ätande undviker du småätande, överätande och känslomässigt ätande. Du äter när du är hungrig och slutar när du är mätt. Du lyssnar på din kropp, vad den mår bra av och inte mår bra av. Det är även av en stor betydelse att miljön där man intar sina måltider är lugn och avslappnad. Att man tar sin tid att äta långsamt och verkligen njuter av maten. Matsmältningen kommer då att fungera bättre, kroppen kan lättare ta upp näringen och vi hinner bli belåtna innan vi överäter – både kroppen och hjärnan uppnår en sund tillfredsställelse.

Vi har alla olika behov och vi mår bra av olika kostupplägg. Det är därför som det är så viktigt att lyssna på sin kropp och hur man mår när man äter något. Vissa mår bra av en mer proteinrik kost och mindre kolhydrater, andra mår bättre med en fettsnålare kost etc. Vi behöver utesluta sådant som vi inte mår bra av och tillföra mer av det som gör oss gott. Medan någon har behovet att äta 3 gånger om dagen, kan någon annan behöva dela upp sitt energiintag på 4-5 gånger per dag. Vad vi alla har gemensamt är att vi behöver få i oss alla essentiella näringsämnen i tillräcklig mängd för att må bra och fungera optimalt. Den mat vi äter och hur vi äter påverkar vårt matsmältningssystem och vårt näringsupptag, vilket är viktiga grundstenar för att vi ska kunna bygga upp, underhålla och vårda vår kropp och hålla oss friska.

Det handlar även om att lära känna sina hungerkänslor så att man äter i tid när man är lagom hungrig och inte överhungrig. Att man inte har lärt känna sina hungerkänslor är ofta en bidragande orsak till att man gör fel kostval, att man äter för fort och överäter. Mindful eating handlar kort och gott om att lära sig förstå hur ens kropp fungerar, hur våra kostval påverkar oss samt hur, var och varför vi äter.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Kristin

    Något som jag borde tänka på och lära mig. Äter mycket i farten och jag känner hur min mage är stressad av det. Ska verkligen se till att göra en förändring nu. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja det är inte bra. Du kommer vinna mycket på att ändra på ätbeteendet.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close