Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fördelar med lymfdränering/torrborstning

av | mar 3, 2011 | Blogg, Naturlig kroppsvård & skönhet | 7 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Lymfdränering låter kanske mer som ett rörmokarjobb än som en avslappnande behandlingsmetod. På sätt och vis är det också det. Det hjälper kroppen att eliminera slaggprodukter och få igång lymfsystemet så att avfall lättare kan transporteras ut ur kroppen.

Fördelar med lymfdränering/torrborstning

Fördelarna med torrborstning

Till skillnad mot blodomloppet har lymfsystemet ingen pump som driver runt det. Istället måste det förlita sig på kroppsrörelser, vilket betyder att det är väldigt viktigt att vi rör på oss tillräckligt mycket för att lymfsystem ska fungera bra.

Torrborstning är ett traditionellt sätt för att stödja lymfsystemet. Genom att borsta huden så tar man bort gamla hudceller som dels består av sura avfallsprodukter, samtidigt som man stimulerar hela lymfsystemet. Huden är vårt största organ och ett viktigt utrensningsorgan som ofta benämns som vår ”tredje njure”. Omkring 1/2 kilo restprodukter lämnar kroppen via huden varje dygn, vilket är ca 1/3 del av kroppens totala utrensning. Eftersom torrborstning hjälper till att hålla porerna öppna och rena kan avfall lättare avlägsnas, vilket även avlastar levern och njurarna i sitt reningsarbete.

Torrborstningen stimulerar ett tryck på lymfsystemet som innebär att lymfan lättare kan röra sig i rätt riktning, tömmas och föras ut ur kroppen. Huden härdas, underhudsfettet balanseras och cirkulationen ökar. När du gör torrborstning så ska du vara noga med att använda en borste av naturfibrer. Den jag själv har använt sedan många år tillbaka och som jag är riktigt nöjd med hittar du här.

Så här gör du torrborstning:

Själva borstningen tar inte mer än ca 5 minuter och kan med fördel utföras varje dag. I början kan borsten kännas hård mot huden, men den vänjer sig snabbt. Det bästa är göra torrborstningen på morgonen eftersom den är energigivande. Du gör den på torr hud innan dusch och alla borstdrag ska gå i riktning mot hjärtat. Massera med borsten i cirkelrörelser med 4-10 upprepningar på samma ställe.

  • Börja med fötternas undersida och ovansida.
  • Fortsätt upp på anklarna, vaderna och upp runt hela benet.
  • Efter benen fortsätter du med händerna och därefter armarnas ovan- och undersida och hela vägen upp till armhålorna.
  • Gå vidare till ryggen där du borstar nerifrån och upp mot armhålorna och nyckelbenet. Det finns borstar med skaft som gör det lättare att nå hela ryggen.
  • Därefter fortsätter du med mage och bröstkorgen där du borstar medurs (från höger till vänster).
  • Avsluta med en dusch följt av att du smörjer in dig med en naturlig återfuktande produkt.
  • Upprepa torrborstningen varje morgon.

Ta det försiktigt på områden där huden är extra känslig och undvik att borsta på ytliga blodkärl och åderbråck. Ansiktet torrborstar du inte med samma borste. Det finns speciella ansiktsborstar som är mjukare för den känsliga huden i ansiktet.

Förutom att ditt lymfsystem kommer att fungera bättre så kommer du att känna dig både piggare och varmare eftersom blodcirkulationen ökar. Din hud blir rosig, fräsch och med tiden kommer du att uppleva den slätare, jämnare och stramare. Torrborsning är helt enkelt en underbar daglig rutin som jag själv inte skulle vilja vara utan. Mer om hur du får fart på ett trögt lymfsystemet kan du läsa här.

 

Återförsäljare av borstar med naturfiber hittar du här

 

Återförsäljare av ansiktsborste med naturfiber hittar du här

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

7 Kommentarer

  1. Anna

    Jag brukar göra torrborstning typ 1 gång i veckan. jag gör det gör huden blir så mjuk och len, men visste inte att det hade så många andra fördelar. Ska börja göra det oftare nu! Tack för tipset.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst blir huden fantastisk vid regelbunden torrborstning. 🙂 Ja du kan med fördel göra det oftare.

  2. Lena B

    Jag har gjort torrborstning ett par gånger för jag har är medveten om dess fördelar, men jag tycker det alltid känns så obehagligt, alltså hårt. Jag använder kanske en för hård borste?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det kan upplevas lite hårt i början, men huden vänjer sig. Var noga med att du använder en bra borste gjord av naturfiber som är ämnad för torrbostning.

  3. yvonne pira

    jag har börjat torrborsta nu jag med har fått svullen vad och fot

    Svara
  4. Eva-Lena

    Vad menar ni med att man ska borsta medsols på bröstkorgen? Menar ni medurs, och tänker ni er det medurs sett utifrån eller inifrån?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Från höger till vänster, så Medurs blir det. 🙂 Ska ändra det i texten så det blir tydligt. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close