Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Att ha naturen som sin träningspartner kan ge hälsofördelar för både kropp och själ. Det har positiva effekter för såväl den fysiska som den psykiska hälsan. Man har därmed mycket att vinna på att ta träningspasset ut i friska luften – i skog och mark eller vid hav och strand.

Hälsovinster med ”grön träning”

Vad innebär grön träning?

Grön träning inkluderar all fysisk aktivitet som äger rum utomhus, bortom stadens stimm. Cykling, promenader, jogging, utomhussporter, träna på utomhusgym etc. Det kan även innebära trädgårdsarbete, eller andra aktiviteter där du rör på dig i naturen. Här följer några exempel på hälsovinster med grön träning.

Främjar den fysiska hälsan

Träning har generellt en stärkande effekt för hjärnan, hjärtat, skelettet, leder och muskler. Regelbunden motion i friska luften har också en extra gynnsam effekt på blodsockret, blodtrycket och blodfetter (1). Naturen påverkar även vårt immunförsvar positivt. Vid en japansk studie (2) såg man att nivån av naturliga mördarceller ökar i kroppen när man andas in luftburna växtkemikalier i skog och mark. Bakterier som man andas in med skogsluften gynnar även tarmfloran.

Höjer välbefinnandet

När man tränar frigörs ämnen i kroppen som serotonin, endorfiner och dopamin som får oss att må bra. Kör man ett träningspass i naturen blir effekten ännu mer påtaglig. Bara att befinna sig i grönska ökar välbefinnandet och höjer humöret. Effekten kommer även snabbt, så det tar ingen lång stund innan man känner sig lugnare i sinnet, gladare och mer tillfreds (3). Enligt studier kan regelbunden träning i det gröna vara ett av de mest effektiva sätten för att motverka negativa tankar, ångest, oro och depression (4).

Förbättrar kognitiva funktioner

När man är fysiskt aktiv förbättras syresättningen och blodcirkulationen. Tillsammans med de välgörande ämnen som frigörs i kroppen hjälper det våra kognitiva funktioner. Det kan bidra till bättre minne, inlärning och koncentration. När man dessutom är ute i naturen blir effekten ännu bättre. Vid en studie (5) delade man upp studenter i två grupper. En grupp fick gå en skogspromenad och den andra gruppen en stadspromenad. Efteråt fick de alla genomföra ett minnestest. Den grupp som gått i skogen visade 20 procent bättre resultat jämfört med den grupp som gått en promenad i stadsmiljö.

Ökar kreativiteten

I naturen känner vi oss mer fria och mindre instängda, vilket öppnar våra sinnen och ökar vår kreativitet. Lugnet och stimulansen från alla intryck gör att tankarna får mer utrymme. Det finns även en hel del forskning som visar att tid i naturen kan sätta fart på din kreativitet och problemlösning. Till exempel utfördes en studie (6) vid Universitetet i Kansas där man skickade ut 56 personer på en fotvandring. När deltagarna sedan kom tillbaka visade dom i genomsnitt en förbättring av kreativitet och problemlösning med hela 50 procent.

Effektiv stresshanteringen

Naturen har en fantastisk förmåga att minska stress och ge oss återhämtning. Stresshormonet kortisol minskar markant när man spenderar tid i naturen (7). Synen av skog, grönska och vatten. Ljudet av fågelkvitter, trädens sus, porlande bäckar och havets vågor. Den friska luften och alla dofter vi möts av, är alla faktorer som minskar stress och ökar välmåendet (8) (9). Vi vet nog alla hur lugn och avslappnad man känner sig efter en dag i skog och natur, eller vid hav och strand.

Vi behöver naturen för att må bra

Naturen har alltid varit viktig för människan eftersom vi är biologiskt anpassade att leva i den miljön. Hjärnan är också utvecklad efter det livet. När vi befinner oss ute i skog och mark signalerar hjärnan att ”här kan vi överleva”, vilket får oss att känna oss lugna och trygga. Det parasympatiska nervsystemet aktiveras som får oss att uppleva mindre stress och ökat välbefinnande. Vi kan även komma i bättre kontakt med oss själv när vi spenderar mer tid i den miljö som vi är menade för. Vi upplever mer harmoni, vi känner oss friare och mer levande. Det finns helt enkelt inget bättre sätt att ladda med energi och livskraft än att spendera tid i naturen.

 

Källor och Referenser:

(1) The great outdoors: how a green exercise environment can benefit all. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3710158/

(2) Forest bathing enhances human natural killer activity and expression of anti-cancer proteins. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17903349

(3) The great outdoors: how a green exercise environment can benefit all av Valerie F Gladwell m.fl. 2013. https://extremephysiolmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/2046-7648-2-3

(4) The Relationship between the Physical Activity Environment, Nature Relatedness, Anxiety, and the Psychological Well-being Benefits of Regular Exercisers. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483473/

(5) The Cognitive Benefits of Interacting With Nature. https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9280.2008.02225.x

(6) Creativity in the Wild: Improving Creative Reasoning through Immersion in Natural Settings. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0051474

(7) Effects of short-term forest bathing on human health in a broad-leaved evergreen forest in Zhejiang Province, China av Mao GX m.fl. 2012.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22840583

(8) Stress Recovery during Exposure to Nature Sound and Environmental Noise. https://www.mdpi.com/1660-4601/7/3/1036

(9) A Review of the Benefits of Nature Experiences: More Than Meets the Eye. Int J Environ Res Public Health. 2017 Aug; 14(8): 864. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5580568/

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Emma

    Påverkar välmåendet så otroligt mycket att vara ute i naturen. För mig blir det långa rundor på helgerna och kortare rundor några gånger under veckan.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att du kommer ut så mycket 🙂

  2. Mette S

    Man mår så bra efter en aktiv dag i naturen. Som du skriver bästa mot stress också.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Verkligen den bästa stresshanteringen.

  3. Olga

    Så bra inlägg! Så viktigt att spendera mycket tid utomhus. <3

    Svara
  4. Cecilia

    Det är så härligt att träna ute. Fin bild med 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Cecilia Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close