– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Idag tänkte jag bjuda på ett recept för nöt- och fröbröd som är lättbakat, fiberrikt och väldigt mättande. Ett glutenfritt och Paleo-vänligt bröd som även kan anpassas för LCHF. Här har jag använt mig av chiaägg för att göra en vegansk variant, men det går lika bra med vanliga ägg om man föredrar det.

Nöt- och fröbröd recept

Detta behöver du:

Cassavamjöl även kallat tapiokamjöl görs av torkade maniokrötter som man maler. Det är en stärkelserik rotfrukt som växer i tropiska regioner i Asien, Afrika och Amerika. Cassavamjöl är väldigt tacksamt när man vill baka glutenfritt eftersom det hjälper till att binda ihop degen/smeten. Det har en neutral smak och ger en bra konsistens. För den som vill göra ett LCHF-vänligt bröd så gör man ägg-varianten av receptet och byter ut cassavamjölet mot mandelmjöl.

Så här gör du:

  1. Börja med att blötlägga alla nötter och fröer förutom chiafröna. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som dom innehåller, vilket gör dom mer lättsmälta för magen.  Pumpakärnor, sesamfrön, linfrön, hasselnötter, valnötter i ca 7 timmar och solroskärnor, cashewnötter i ca 2 timmar. Skölj nötterna/fröerna noggrant. Lägg dom i en skål och häll på med rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt ca 1 msk havssalt per liter vatten. Täck skålen eller burken med en kökshandduk och låt dom sedan stå och aktiveras i rumstemperatur, men inte i direkt solljus. Efteråt häller du över dom i en sil och sköljer av dom noga under rinnande vatten.
  2. Om du ska använda dig av chiaägg istället för vanliga ägg så blandar du 4 msk chiafrön och 2 msk fiberhusk med 3,5 dl vatten. Om du väljer att använda ägg så blandar du bara 2 msk fiberhusk med 3,5 dl vatten. Låt sedan fiberblandningen stå och svälla i ca 15 minuter.
  3. Mixa valnötterna och hasselnötterna under några sekunder i en matberedare så dom blir grovhackade.
  4. Blanda ner alla nötterna och fröerna tillsammans med cassavamjöl, mandelmjöl, kokosolja och salt i skålen med fiberblandningen. Ska du använda ägg så tillsätter du även dom. Knåda ihop allt tills du fått en deg som håller ihop bra. Den ska inte vara smulig. Låt sedan degen stå ytterligare 30 minuter så att fibrerna får tid att svälla ordentligt.
  5. Lägg degen i en brödform klädd med bakplåtspapper och tryck ut jämnt. Strö över lite frön om du vill.
  6. Grädda brödet i 160 grader, i mitten av ugnen i 60-70 minuter.
  7. Lyft ur brödet ur formen och låt det svalna helt innan du skär i det.
  8. Brödet går utmärkt att frysas i skivor och blir jättegott när det rostas.

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Emmy

    Så gott! Ska spara receptet och göra det efter jul.

    Svara

Lämna ett svar till Emmy Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close