Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

5 metoder för att mäta kroppsfett

av | feb 27, 2017 | Blogg, Fysisk hälsa, Träning & Fysisk aktivitet | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Att kunna mäta sitt kroppsfett kan vara värdefullt när man försöker uppnå en hälsosammare kroppssammansättning. Det kan även vara ett bra hjälpmedel när man vill följa sina träningsresultat. Vad en vanlig våg eller IBM visar är i det här fallet rätt så ointressant eftersom det inte talar om vad kilona består av. Här följer exempel på 5 metoder som kan mäta kroppsfett och andra viktiga värden.

5 metoder för att mäta kroppsfett

Kalipermätning

En kaliper är ett skjutmåttsliknande instrument som man använder för att mäta kroppsfett. Man mäter på ett antal olika ställen på kroppen och utifrån dessa värden räknar man sedan ut den totala fettprocenten. Det är en väletablerad och väldokumenterad metod som varit med i över 40 års tid. För att få ett korrekt resultat så gäller det att man mäter på samma punkter och i samma vinkel varje gång. Det kan ta lite tid att få till tekniken, men för någon som är van att använda en kaliper kan man få jämförbara värden från gång till gång. Att använda en kaliper för att mäta kroppsfett är en av de tillförlitligaste metoderna om den utförs rätt, men det är värt att notera att den inte kan användas på kraftigt överviktiga personer. Olika kaliper kan skilja sig mycket i kvalité. Harpenden Kaliper ska vara den mest pålitliga kalipern som man kan få tag i. Det är också den kalipern som används professionellt av PT:s och andra yrkesutövare inom hälsobranschen.

DXA Scanning

DXA scanning är en form av lågstrålande röntgenmätning. Eftersom kroppen består utav olika typer av vävnader absorberas röntgenstrålarna på olika sätt när de går genom kroppen. Man kan då utläsa bentäthet, muskelmassa, kroppsfett samt hur dessa vävnader är fördelade på kroppen. En undersökning med DXA scanning tar cirka 30 minuter och ger ett väldigt exakt resultat. Nackdelen är att det kostar omkring 1000 kr per undersökning så kanske inget man väljer att göra särskilt ofta.

Personvåg med Bioimpedansmätning

Bioimpedansmätning fungerar genom att en svag ström skickas genom kroppen som då läser av kroppssammansättningen av kroppsfett, muskelmassa, vattenmassa och benmassa. En våg med Bioimpedansmätning kan man köpa och använda själv hemma. Här är det viktig att du väger dig på samma tidpunkt varje dag, vilket ska göras på morgonen innan du ätit eller druckit något. Om man är noga med att utföra mätningarna på samma sätt varje gång så kan man få en bra inblick i vad ens kropp består av och hur dessa värden förändras.

Hydrostatisk vägning – Undervattensvägning

Ett annat sätt att mäta kroppsfettet är genom hydrostatisk vägning. Den här metoden ska ge väldigt exakta värden på fettprocenten. Nackdelen är att det är en kostsam metod, vilket gör att den sällan används. Metoden går i alla fall ut på att man sänks ner i vatten i en stor behållare. Fettprocenten kan sedan räknas ut med hjälp av mängden vatten som tränger undan eftersom fett väger mindre än muskler.

BOD POD – Body Composition System

Ännu ett sätt att mäta sitt kroppsfett är med hjälp av en Bod Pod. Det är en metod som går ut på att man sitter i en behållare där sedan luftmotståndet mäts som uppstår med hjälp av ett lufttrycket. Mätningen görs på fastande mage, så man får inte ha ätit eller druckit något senare än tre timmar innan mätningen. Totalt tar det ca 15 minuter att genomföra undersökningen och priset ligger runt 500 kr så även denna metoden kan bli kostsam i längden.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close