Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så gör du gua sha för hårbottnen

av | mar 4, 2024 | Hälsa, Kroppsvård & skönhet | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore och Lyko –

Vid det här laget har du säkert redan hört om alla fördelar med att använda gua sha i din hudvårdsrutin. Men det är också ett riktigt bra verktyg för att stimulera cirkulationen i hårbottnen som har betydelse för ett friskt hår.

Sa gor du Gua sha pa harbottnen

Artikelns innehåll:

Massera hårbottnen med gua sha kam

Vad är gua sha?

Gua sha är en teknik som praktiserats i flera tusen år och grundar sig i den traditionella kinesiska medicinen (TCM). Ursprungligen var det en del av den kinesiska akupunkturbehandlingen, men har därefter även utvecklats som en egen terapiform.

Fram till 1990-talet var gua sha faktiskt näst intill okänt här i väst och det är först på senare år som tekniken verkligen kommit att bli populär. Idag är det en mycket uppskattad terapiform för kroppsbehandlingar och som ett skönhetsverktyg för såväl salongsbruk som hemmabruk. Hur du använder gua sha i din hudvårdsrutin kan du läsa om i inlägget ”Gua sha för ansiktet, halsen och dekolletaget”.

Historiskt var tekniken dock inte främst ämnad för att främja skönheten eller hudens välmående. Istället användes den för att förbättra cirkulationen, lindra smärta, minska trötthet och stärka immunförsvaret.

För att utföra gua sha använder man olika typer av verktyg/stenar för att göra strykningar eller skrapningar på huden. Dessa stenar finns i olika storlekar och former som anpassas efter vilket område man ska behandla. Oftast är dom tillverkade i någon typ av mineralsten så som jade, rosenkvarts eller ametist.

Gua som betyder ”skrapa” och sha ”rodnad” kommer från vad tekniken gör. Man skrapar eller stryker fram en rodnad som traditionellt anses öppna energiflödena i kroppen så att blodet kan cirkulera normalt.

Gua sha på hårbottnen

Fördelar med gua sha för hårbottnen

Genom att stimulera cirkulationen ökar blodflödet, vilket främjar hälsosamma hårsäckar som i sin tur gynnar hårväxten. Just för hårbottnen använder man ett gua sha-verktyg i form av en kam.

Gua sha-kamning är också otroligt skönt och avslappnande för sinnet. En fantastik rutin för den som känner sig stressad och har svårt att komma till ro på kvällen.

En gua sha-kam är som andra gua sha-verktyg oftast tillverkad i någon typ av mineralsten och själva tänderna på kammen är tjockare och mer avrundade än på en vanlig kam. Det gör att du kan ge hårbottnen en skön massage utan att irritera den ömtåliga huden.

Gua sha kam för hårbottnen

Att massera hårbottnen med en gua sha-kam

För att massera hårbottnen med en gua sha-kam bör du använda någon typ av hårolja/serum eller hårmask så att verktyget kan glida bra på hårbottnen. 

Här är några exempel för bra produkter:

Bruns Växamask Nº80 är helt fantastisk för både håret och hårbottnen, för att stärka håret och hjälpa hårväxten.

Dr Hauschka Hair Tonic vårdar effektivt en torr och irriterad hårbotten och stärker håret.

Maria Åkerberg Scalp Treatment Rosemary är en leave in produkt som skyddar, ger fukt och näring till hårbotten.

Tänk på att använda ett lätt tryck när du utför massagen. Kammen ska bara glida lätt över huden. För hårt tryck kan istället irritera huden och slita på håret och det vill du inte. Kammen ska ligga rätt så platt mot hårbottnen, i cirka 25 graders vinkel.

Så här gör du gua sha-kamning:

  • Börja med att massera in en hårolja/serum eller hårmask.
  • Placera kammen vid hårfästet och gör en liten sicksackrörelse när du kammar igenom håret upp mot toppen av huvudet. 
  • Upprepa kamningen tills du gjort hela hårbottnen med cirka 5 repitioner per sektion.
  • Du kan med fördel göra gua sha-kamning till en vardagsrutin.
  • När du är klar rengör du enkelt kammen med tvål och vatten.

Återförsäljare av bra gua sha-kammar är t.ex:

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Emma

    Åh har så länge tänkt att jag måste prova detta. Tack för påminnelsen och ett bra inlägg. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar inlägget. 🙂 Du borde verkligen prova.

  2. Mia

    Älskar det! Gör gua sha både för ansiktet och hårbottnen flera gånger i veckan. <3

    Svara
  3. A.H

    Det är såå bra! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Instagram

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close