Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Smärtlindring med kylterapi och värmeterapi

av | nov 5, 2016 | Alternativ medicin, Blogg, Huskurer - Husmorstips, Muskler – Skelett – Leder | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Här följer några exempel på när kylterapi och värmeterapi kan användas som effektiv egenvård. Det kan bidra till att öka cirkulationen, minska stelhet, få ner svullnad, vilket kan ge en skön smärtlindring.

Smärtlindring med kylterapi och värmeterapi

Värmeterapi

När man tillför värme så ökar cirkulationen som gör att muskler och mjukdelar blir mjukare och smidigare. Det kan vara en skön smärtlindring vid t.ex. muskelvärk, träningsvärk och stelhet. Lider du av mensvärk så kan du lägga en värmekudde över nedre delen av magen för snabb lindring. Vid en stel nacke kan en varm nackkudde värma skönt och mjuka upp området. Det finns många tillfällen då en värmekudde kan komma väl till pass. Däremot är oftast kyla att rekommendera vid svullnad och inflammation.

Kylterapi

Kylan gör att blodkärlen drar ihop sig och genomblödningen minskar, vilket gör att svullnaden reduceras. Precis som värme blockerar kyla kroppens smärtreceptorer, vilket leder till smärtlindring och avslappning av muskulaturen. Det brukar rekommenderas att man kyler 10-20 minuter, var eller varannan timme tills man känner att svullnaden har gått ner. Kan vara effektivt vid t.ex. stukning, tennisarmbåge/golfarmbåge, löparknä eller om man fått ett slag och området svullnat upp. Andra tillfällen då kylterapi kan vara användbart är vid feber, huvudvärk och migrän.

Kombinera kyla och värme

Att växelvis använda kyla och värme är något som används flitigt inom idrotten och rehabilitering. Det innebär att man först kyler området i 30 sekunder, för att sedan värma det i 30 sekunder. Detta upprepar man ett antal gånger. Det gör man för att blodkärlen växelvis ska dra ihop sig och vidga sig för att få blodet att pumpa fortare i området så att cirkulationen ökar.

Produkter för kylterapi och värmeterapi

Vid kyl- och värmeterapi kan man använda sig av kyl/värmekuddar av olika storlekar och former beroende på vad man ska använda den till. En nackkudde har t.ex. den perfekta formen för att lägga runt en öm och stel nacke, men självklart kan den användas på andra delar av kroppen med. En huvudvärkskudde kan vara ett bra hjälpmedel vid huvudvärk och migrän. Ögonkudde för djup och skön avslappning och en kroppskudde är perfekt när du vill värma och kyla större partier på kroppen.

 

Återförsäljare av produkter för kyl/värmeterapi hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close