Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com och koketsfavoriter.se –

Snabbpicklade grönsaker passar till nästan allt och det bästa är att de kan ätas samma dag, eller förberedas flera dagar i förväg om man vill. Det är ett riktigt gott tillbehör som tillför syra och en fräschhet som kan ta en maträtt till en helt ny nivå.

Snabbpicklade grönsaker recept

När man picklar brukar man traditionellt göra en så kallad 1-2-3-lag, genom att blanda ihop 1 del ättikssprit 12%, 2 delar socker och 3 delar vatten. Här har jag valt att använda äppelcidervinäger istället för ättikssprit. Sockret som tillsätts för smakens skull går att utesluta om man vill. Föredrar man dock lite sötma kan man byta ut till ett hälsosammare alternativ som kokossocker, kokossirap, fibersirap, sukrin eller honung och dra ner på mängden.

Själv brukar jag bara använda 1 msk sötning till 3 dl vatten och 1 dl äppelcidervinäger. Det ger mer en hint av sötma som jag själv föredrar och ibland utesluter jag sötningen helt och hållet. Prova dig fram vad som passar dina smaklökar.

Snabbpicklade grönsaker bidrar inte med samma nyttiga mjölksyrabakterier som fermenterade grönsaker, men det har ändå fördelar för matsmältningssystemet. Äppelcidervinägern hjälper till att bryta ner fibrerna i grönsakerna, vilket gynnar både matsmältningen och näringsupptaget. Dessutom bidrar äppelcidervinägern till ett jämnare blodsocker och att stimulera produktionen av magsyra.

Det finns en mängd olika grönsaker du kan pickla så som rödlök, rättika, gurka, morot, vårlök, salladskål, rädisor, blomkål m.m.

Ingredienser för lag:

Dubbla eller trippla mängden lag beroende på hur mycket grönsaker du ska pickla.

Smaksättning efter preferens t.ex:

  • Ett par dillkvistar
  • Ett gäng senapsfrön
  • Chilli
  • Vitlök
  • 1-2 lagerblad
  • 3-5 svartpepparkorn

Så här gör du:

  1. Börja med att göra lagen. Mät upp vatten, äppelcidervinäger, salt och eventuell sötning. Koka upp och rör om tills saltet och sötningen löst sig. Ta av kastrullen från värmen och låt lagen svalna till rumstemperatur.
  2. Förbered dina grönsaker genom att skära dom riktigt tunt med hjälp av en kniv eller mandolin. Med en skalare kan du få riktigt fina och tunna strimlor av rotfrukter och gurka.
  3. Lägg grönsakerna i en väl rengjord glasburk med lufttätt lock och tillsätt din smaksättning. Häll på lag så att grönsakerna täcks helt. Slut burken med ett lufttätt lock och ställ in i kylskåpet.
  4. Grönsakerna kan serveras samma dag eller förberedas några dagar i förväg, men dom behöver i alla fall 3 timmar för att mjukna och få smak. De picklade grönsaker håller sig bra kylskåpet i cirka 2 veckor, se bara till att grönsakerna är helt täckta med lag.

 

Relaterade inlägg:

8 Kommentarer

  1. Ann

    Tack för tipset! <3

    Svara
  2. Sanna

    Tack för tipset! älskar picklade grönsaker, speciellt rödlök!

    Svara
  3. Mia B.

    Mums så gott. Älskar picklade grönsaker <3

    Svara
  4. Helena Cohen

    Oh, detta måste jag pröva, tack! Så snabbt o fort, låter gott också

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close