Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Funktioner av Folat/Folsyra

av | okt 17, 2020 | Blogg, Hälsa, Kosttillskott | 0 Kommentarer

– I betalt samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till wellaware.se –

Folat och folsyra är två olika former av vitamin B9 som även går under samlingsnamnet folacin. Det vattenlösliga vitaminet har många viktiga funktioner i kroppen som jag tänkte gå närmare in på i det här inlägget.

Funktioner av Folat/Folsyra

Olika former av vitamin B9

Folat och folsyra är som sagt olika former av vitamin B9. Folat är den form som finns naturligt i maten medan folsyra är den form som framställs och används i kosttillskott och för att berika livsmedel. I kroppen måste sedan folat och folsyra omvandlas till folinsyra och 5-metyl-tetrahydrofolat (5-MTHF) som är de aktiva formerna av vitaminet. 5-MTHF kan även passera blod-hjärnbarriären och tas upp i alla celler (1).

Funktioner i kroppen av folat/folsyra

Folat har blivit välstuderat och idag vet man att vitaminet är involverat i många viktiga funktioner i kroppen. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) har bland annat godkänt följande hälsopåståenden av folat (2):

  • Folat bidrar till vävnadstillväxt hos gravida
  • Folat har en roll i celldelningsprocessen
  • Folat bidrar till normal blodbildning
  • Folat bidrar till normal psykologisk funktion
  • Folat bidrar till normal aminosyrasyntes
  • Folat bidrar till normal homocysteinomsättning
  • Folatt bidrar till immunsystemets normala funktion
  • Folat bidrar till att minska trötthet och utmattning

Folat bidrar till vävnadstillväxt hos gravida

En av de mest omtalade funktionerna av folat är att det bidrar till normal vävnadstillväxt hos gravida. Det är extra viktigt att få i sig tillräckligt under de första 12 veckorna av fosterutvecklingen för att minska risken för fosterskador.

Folat har en roll i celldelningsprocessen

Folat har en viktig roll i en av kroppens viktigaste processer, celldelningen. Det gör att behovet av folat stiger när cellbildningen ökar som vid fosterutvecklingen, men även när barn och ungdomar växer. Tillräckliga nivåer av folat är dock viktigt för alla eftersom det har en betydelse för syntes av DNA och RNA.

Folat bidrar till normal blodbildning

En annan viktig funktion av folat är att det bidrar till normal blodbildning. Svår brist leder till en speciell typ av blodbrist som kallas megaloblastisk anemi. De röda blodkropparna blir då förstorade och minskar i antal eftersom de dör när de delar på sig. Samma typ av blodbrist uppstår vid svår B12-brist.

Folat bidrar till normal psykologisk funktion

Folat och B12 bidrar båda till normala psykologiska funktioner så som beteende, tankar, känslor, minne, koncentration och hur vi kan ta till oss information.

Folat bidrar till normal aminosyrasyntes

Folat bidrar till normal aminosyrasyntes, vilket är den process för att skapa nya aminosyror i en organisms celler som kroppen kan använda för att göra proteiner.

Folat bidrar till normal homocysteinomsättning

Folat bidrar till normal homocysteinomsättning. Homocystein är en aminosyra som bildas i kroppen i samband med ämnesomsättningen.

Folat bidrar till immunsystemets normala funktion

Folat har en betydelse för immunsystemets normala funktion tillsammans med en lång rad andra näringsämnen. Bland annat kan folat ge minskad resistens mot infektioner genom att T-cellernas respons på en skadlig mikroorganism förändras.

Folat bidrar till att minska trötthet och utmattning

Trötthet, orkeslöshet, utmattning och yrsel är vanliga symtom vid blodbrist, vilken kan orsakas av brist på vitaminerna folat, B12 eller järn.

Hur får man i sig folat/folsyra?

Namnet folat kommer av latinets ord för blad, folium eftersom gröna blad är en mycket bra källa till vitaminet. Livsmedel som är speciellt rika på folat är till exempel mörkgröna bladgrönsaker, sparris, fullkornsprodukter, olika typer av kål, baljväxter som bönor, ärtor och linser, samt frukt och bär. Bland animaliska livsmedel är lever och ägg rika källor. Vid kokning av mat minskar innehållet av folat med 50–90 procent och endast 25–50 procent av folatet upptas av kroppen när den inte kokas (3).

Om man inte kan få i sig tillräckligt av B9 via kosten så kan man komplettera med ett tillskott som Wellaware folsyra som finns att köpa på wellaware.se. Om du använder rabattkod ”MIKAELA25” så får du dessutom 25 % rabatt på hela sortimentet.

 

Källor och Referenser:

(1) Nordic nutrition council om folat/fosyra: https://www.nordicnutritioncouncil.com/folat

(2) EFSA health claims: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2009/folic-acid—an-update-on-scientific-developments.-rapport.-efsa-european-food-safety-authority.-2009..pdf

(3) Näringsmedicinska uppslagsboken Andra upplagan 2011, Författare: Peter Wilhelmsson, Örtagårdens Bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5

 

Relaterade inlägg:

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close