Zink kan bidra till färre och kortare förkylningar

by Mikaela Bjerring on 13 november, 2017 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Förkylning, Hälsa, Immunsystemet, Infektioner, Kosttillskott, Näringsterapi, Sjukdomar - Symtom

Blir du ofta sjuk med envisa förkylningar som inte vill ge med sig? Då kan dåliga zinkvärden vara en bidragande orsak. Zink är ett mineral som behövs för en mängd viktiga kroppsfunktioner. Det är inte minst ett näringsämne som spelar en betydande roll för ett normalt fungerande immunsystem. Tillräckliga nivåer är nämligen nödvändiga för bildning av antikroppar så att kroppen ska kunna bekämpa infektioner.

Zink kan förebygga och hjälpa vid förkylning

Effekten av zink vid förkylning enligt studier

Sedan 40 år tillbaka har man forskat på effekten av zink och zinktabletter vid förkylning. Man såg tidigt att de som intog zink blev av med sina förkylningsbesvär snabbare. Genom åren har det därefter gjorts flera skilda studier där man rapporterat liknande resultat. Mycket forskning har även fokuserat på att förstå hur exakt zink påverkar kroppens immunsystem och andra kroppsfunktioner.

Vid en sammanställning (1) av 16 olika terapeutiska studier med sammanlagt 1387 deltagare och 2 förebyggande studier med 394 deltagare, kunde man redovisa att zinktillskott kan vara ett effektivt sätt både för att förebygga och minska sjukdomstiden vid förkylning. Sammanställningen visade att om zinktillskott intas vid första tecken på symtom blir förkylningen både kortare och mildare. Man såg också att personer som tagit zink som ett dagligt tillskott under mer än fem månader drabbades av färre förkylningar.

Hur zink påverkar immunsystemet

Zink påverkar flera aspekter av immunsystemet (2). Mineralet är avgörande för normal utveckling och funktion av celler som medierar med det medfödda immunförsvaret. Brist på zink kan öka risken för infektion eftersom dom vita blodkropparna inte fungerar optimalt utan tillräckliga mängder närvarande. Även andra processer i immunsystemet påverkas av zinkbrist (3).

Zink stödjer inte bara ett normalt fungerande immunsystem, det verkar även ha antivirala egenskaper som förhindrar viruset att replikera och fästa på cellmembranet (4). Forskare har också upptäckt att zink kan ha andra immunförstärkande egenskaper som hjälper din kropp att ha ett starkt första försvar vid symptomstarten (5).

Zink är inblandat i många viktiga kroppsfunktioner

Zink är inblandat i nästan 100 olika kroppsfunktioner och fungerar som en cofaktor i en mängd enzymreaktioner. Idag känner man till mer än 200 metallhaltiga enzymer som är zinkberoende för att kunna utföra sina uppgifter. Mineralet spelar en viktig roll för tillväxten då det behövs i rikliga mängder överallt i kroppen vid syntes av DNA och RNA, vilket är nödvändigt för celldelning och celltillväxt.

Zink behövs för en välfungerande matsmältning, bidrar till normal syra-basbalans och har betydelse för omsättning av kolhydrater, fett och protein. Zink utgör en viktig beståndsdel i produktion, lagring och sekretion av insulin. Det har visat sig att många personer med blodsockerobalans och typ 2-diabetes ofta har zinkbrist. Zink har även en betydelse för normal synförmåga och kognitiv funktion.

Det är en stark antioxidant och som redan nämnt bidrar till immunsystemets normala funktion och skyddar cellerna mot oxidativ stress. vid infektioner, stress och vid ansträngande motionspass utsöndrar kroppen extra mycket zink, vilket betyder att vi då måste vara noga med att fylla på våra depåer. Vidare bidrar zink till att bibehålla en frisk hud, hår och naglar. Bindväv, brosk och ben är också zinkberoende, vilket gör zink nödvändigt för uppbyggnaden av ett starkt och friskt skelett samt för utvecklingen av tänder. Det är även ett mineralämne som har betydelse för normal fertilitet och reproduktion och som bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet.

Zinkbrist

Vi behöver få i oss en viss mängd zink varje dag och vi påverkas redan vid en liten brist. De som ligger i störts risk att utveckla zinkbrist är veganer/vegetarianer, dom som tränar hårt, äldre, gravida, ammande, och dom som äter ensidigt. Även vid hög stress ökar som sagt risken för zinkbrist. Zink är ett näringsämne som är relativt svårt för kroppen att ta upp och problem med mage-tarm ökar problemet ytterligare. Om man är kvinna och använder kopparspiral så bör man också vara uppmärksam på sina zinknivåer. Om man misstänker att man har zinkbrist så finns det ett enkelt test som man kan göra själv. Du kan läsa mer om hur testet går till här.

Att få i sig zink

Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, bra källor är därför kött, ägg, fisk, skaldjur, ost och mjölkprodukter. Zink finns även i pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter. Upptaget av zink ökar dessutom när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som baljväxter, spannmål, nötter och fröer. Om man känner behov så kan man även inta ett tillskott av zink. D-vitamin och C-vitamin är andra näringsämnen som har betydelse för ett normalt fungerande immunsystem. Det är även viktigt att se efter sin tarmflora, eftersom ca 80 % av immunförsvaret sitter i mage- tarmsystemet.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Zinc for the common cold, 2013 Jun 18;(6):CD001364. doi: 10.1002/14651858.CD001364.pub4. : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23775705

Zinc in Human Health: Effect of Zinc on Immune Cells: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277319/

(3) Zinc and immune function: the biological basis of altered resistance to infection: http://ajcn.nutrition.org/content/68/2/447S.abstract

(4) Journal of Virology 2009; 83(1):58-64 - Antiviral Activity of the Zinc Ionophores Pyrithione and Hinokitiol against Picornavirus Infections: http://jvi.asm.org/content/83/1/58.full

(5) Journal of Pakistan Medical Association 2000 - Zinc Lozenges - a Cure for Common Colds: http://jpma.org.pk/full_article_text.php?article_id=3063

Zinc and immunity: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9823012

Zinc and immune function: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12142956

Study: Zinc deficiency linked to immune system response, particularly in older adults: http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2015/mar/study-zinc-deficiency-linked-immune-system-response-particularly-older-adults

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: