10 tips vid orolig mage

by Mikaela Bjerring on 2 februari, 2011 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, Mage - Tarm, Syra-basbalansen

Var och varannan människa lider av återkommande magproblem som orolig mage, magknip, svullen mage, gaser, diarré eller förstoppning. Problem som grundar sig i dålig matsmältning, brist på enzymer och obalans i tarmfloran. Här följer 10 tips som kan hjälpa din mage i bättre form.

10 tips vid orolig mage

1. Ät i lugn och ro enligt ”mindful eating” – Det är av en stor betydelse för matsmältningen att man inte är stressad när man äter och det bästa är att inta sina måltider på regelbundna tider. Ta din tid, njut av maten och tugga väl. Ju mer man tuggar desto mer underlättar man magens matspjälkningsarbete. Matsmältningen fungerar även bättre om man äter flera små måltider istället för få stora eftersom matsmältningen påverkas negativt när man äter mycket på en gång.

2. Tillred maten rätt – Tillaga maten från grunden, sänk gärna temperaturen så att mer näring bibehålls och ät en ren och näringstät kost där du inkluderar mycket grönt, bra fetter och proteinkällor. Använd även generöst med antiinflammatoriska örter som t.ex: gurkmeja, ingefära, vitlök, fänkål, fänkålsfrön, persilja, pepparrot och timjan.

3. Lyssna på din mage – Uteslut sånt som din mage och tarm inte mår bra av. Mjölkprodukter och gluten är inte sällan boven bakom en dåligt fungerande mage och tarm. Undvik vitt socker, hel- och halvfabrikat, dåliga fetter och artificiella ingredienser. Livsmedel som bönor, kål och lök kan för en ovan mage ge problem med uppblåsthet och gaser. Magen behöver tid att vänja sig och i normala fall brukar det ta omkring en vecka. Det är även bra om man till en början äter små mängder och trappar upp. Lär dig lyssna på din kropp och hur den mår när du äter olika livsmedel. Då kan du även göra smartare kostval därefter.

4. Ät frukt mellan måltider – Många som har en känslig mage mår bättre av att inte äta frukt tillsammans med annan mat. När frukten blandas med andra födoämnen som har långsammare nedbrytning så kan frukten ligga och jäsa i tarmarna och skapa gaser och svullnad. Låt det gå ca 2 timmar efter att du har ätit frukt innan du äter något annat.

5. Se efter din tarmflora – För att främja tillväxten av goda bakterier kan man inkludera mjölksyrad och fermenterad mat och dryck i sin kost. Nyttiga mjölksyrabakterier kan man även få i sig genom att inta tillskott av probiotika.

6. Ät tillräckligt med fibrer – Att få i sig tillräckligt med fibrer är av en stor betydelse för ett välfungerande mag-tarmsystem. Fiber fungerar som mat för de goda tarmbakterierna så de kan föröka sig. Det ger då en mer varierad och komplex tarmflora. Lider du av trög mage och återkommande förstoppning så behöver du säkerligen öka ditt fiberintag. För den som behöver extra hjälp så kan man komplettera med ett fibertillskott.

7. Se efter ditt enzymbehov – Metaboliska enzymer, våra matsmältningsenzymer och de matenzymer som finns i vår kost spelar en betydande roll för hur vår matsmältning fungerar, hur vi kan tillgodo göra oss näringen i kosten och inte minst hur vår kropp fungerar. Brist på enzymer kan bland annat visa sig som uppsvälld och gasig mage. Vid behov kan det vara en bra idé att komplettera med ett enzymtillskott.

8. Inkludera bitterämnen – Bittra ämnen som finns i vissa örter och livsmedel är väldigt välgörande. Bitterämnen hjälper nämligen till att stimulera salivproduktionen och därefter sätter även produktionen av andra matsmältningsenzymer igång. Genom att inkludera bitterörter i sin kost kan man på så sätt stödja hela matsmältningssystemet, inte minst vid olika magproblem. Svenskdroppar är ett kraftfullt örtelixir med bittra örter som man kan inta i samband med måltid för att stödja matsmältningen.

9. Ta hänsyn till syra-basbalansen – En av kroppen viktigaste jämvikter är syra-basbalansen. Det är en kemisk balans som styrs av kroppens förmåga att urskilja och omsätta syror och baser. Syra-basbalansen påverkas av ett flertal faktorer relaterat till kost och livsstil. Det bästa sättet att bli av med överskott av syra i kroppen är att tillföra mer basiska mineraler och livsmedel, samtidigt som man minskar ner på syrabildande. Vid behov kan man även basa upp kroppen med ett tillskott av basiska mineraler som t.ex produkten Basbalans.

10. Hantera din stress – Vår mentala hälsa påverkar vår mag- och tarmhälsa i stor grad och vice versa. Stress är en vanlig orsak till besvär i mage och tarm. Försök att eliminera det som stressar dig och omge dig av en miljö och människor som gör dig glad och stark. För att få en mage i balans krävs även tillräckligt med återhämtning och sömn.

Relaterade inlägg:

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: