Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Effektiva sätt för att sluta snarka

av | apr 5, 2017 | Fysisk hälsa, Hälsa, Huskurer & Husmorstips | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Varför man snarkar kan bero på en rad olika anledningar. Oftast är det inte farligt, men det kan förstöra sömnen och bidra till minskad sömnkvalité. Det är därför bra att hitta ett sätt som får snarkandet att upphöra. Här följer några tips för åtgärder och egenvård som kan hjälpa dig att sluta snarka.

Effektiva sätt för att sluta snarka

Varför snarkar man?

När vi sover slappnar musklerna i svalgets väggar av. Då blir svalget trängre och hos vissa personer börjar delar av svalget (oftast den mjuka gommen) att vibrera av det snabba luftflödet, vilket gör att man snarkar. Hos dom som snarkar regelbundet finns det också ofta någon annan bidragande orsak. Till exempel kan svullna slemhinnor, trånga eller sneda näsgångar, stora näsmusslor eller polyper som täpper till luftvägarna göra det svårare att andas. Fel sovställning, allergier eller förkylning kan också försvåra andningen och göra att man snarkar.

I de flesta fall är snarkning ofarligt, men det kan bidra till sämre sömnkvalité. Lider man av sömnapné bör man dock uppsöka läkare eftersom det kan leda till hjärt-kärlkomplikationer. Här följer några tips för åtgärder och egenvård som kan vara värt att prova för att sluta snarka.

MSM för att sluta snarka

MSM, är en form av organiskt svavel som finns naturligt i vår kropp. En studie vid Oregon Health Sciences University (1) visade att MSM i form av nässpray reducerade snarkning hos 80 % hos försökspersonerna. Man blandar 1 del MSM till 6 delar vatten och häller lösningen i en nässprayflaska. Sen sprayar man i näsan och i svalget innan man går och lägger sig. Nässprayflaska och MSM finns att köpa här.

Nässköljning vid snarkning

Nässköljning är något som man använt sig av i tusentals år. Idag är det ett populärt redskap inom friskvård. Nässköljning är även många gånger rekommenderat av läkare vid problem relaterat till luftvägarna och näsgångarna. Vid förkylning, pollenallergi, dammallergi, nästäppa, spänningshuvudvärk, migrän och torra slemhinnor kan regelbunden nässköljning vara ett mycket bra hjälpmedel. Det kan även vara suveränt som egenvård för att sluta snarka.

Själva nässköljningskannan fyller man med vatten och salt tills man får en saltlösning som har samma saltkoncentration som blodet, dvs. 0,9 % (instruktioner kommer med nässköljaren). Det kan hjälpa vid svullna slemhinnor och bidra till att rensa näsgångarna från slem, damm, pollen, virus, bakterier och andra främmande partiklar. Det är också något som man med fördel kan göra varje dag. Nässköljare finns att köpa här.

Eterisk tea tree olja för att sluta snarka

De antiinflammatoriska egenskaperna av eterisk tea tree olja kan hjälpa till att öppna upp luftvägarna och minska svullnaden av slemhinnor i halsen och näsan. På så sätt underlättas andningen. Tillsätt en eller två droppar eterisk tea tree olja i ett glas vatten. Gurgla med lösningen innan du går till sängs (svälj inte). Upprepa vid behov. Eterisk tea tree olja finns att köpa här.

Nässelvatten vid snarkning

Att dricka nässelvatten är en gammal välbeprövad huskur för att sluta snarka. Blanda en sked torkat nässelpulver i en kopp kokande vatten och låt dra i cirka 10 minuter. Avnjut som ett kvällste. Nässelpulver finns att köpa här.

Salvia för att sluta snarka

Salvia har länge använts traditionellt vid diverse andningsproblem. För att göra ett kvällste med salvia tar du 1-2 tsk torkad salvia till 2,5 dl hett vatten. Låt bladen dra 5-10 minuter och sila av. Torkad salvia finns att köpa här.

Övrigt att tänka på:

Sov på sidan – Många personer som sover på rygg tenderar att snarka mer. Att sova på sidan är generellt det bästa för den som snarkar.

Sov högre upp med huvudet – Genom att använda en extra kudde sover man högre upp med huvudet. Det förbättrar luftflödet genom näsgångarna och munnen som på så sätt kan minska snarkning.

Viktkontroll – Övervikt kan bidra till att man snarkar mer eftersom vikten sätter press på andningssystemet och försvårar andningen. Viktminskning kan därför hjälpa för att snarkandet ska upphöra.

Källor och Referenser:

(1) Jacob SW. The current status on the use of a new pharmacologic approach (dimethyl sulfone) for the relief of snoring. Oregon Health Sciences University.

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Åsa

    Nässköljning är det bästa! Började göra det regelbundet för några år sedan och gjorde stor skillnad för mig.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är nässköljning fantastiskt. Gör det själv regelbundet för den allmänna hälsan och välbefinnandet.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close