Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Effektiva sätt för att sluta snarka

av | apr 5, 2017 | Andningen - Luftvägarna, Blogg, Hälsa, Huskurer - Husmorstips, Sömnen | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Varför man snarkar kan bero på en rad olika anledningar. Oftast är det inte farligt, men det förstör sömnen och bidrar till minskad sömnkvalité. Det är därför bra att hitta ett sätt som får snarkandet att upphöra. Här följer några enkla egenvårdstips och åtgärder som du kan ta för att sluta snarka.

Effektiva sätt för att sluta snarka

Därför snarkar man

När vi sover slappnar musklerna i svalgets väggar av. Då blir svalget trängre och hos vissa personer börjar delar av svalget (oftast den mjuka gommen) att vibrera av det snabba luftflödet, vilket gör att man snarkar. Hos dom som snarkar regelbundet finns det oftast även någon annan bidragande orsak – svullna slemhinnor, trånga eller sneda näsgångar, stora näsmusslor eller polyper som täpper till luftvägarna och gör det svårare att andas. Sovställning, allergier eller förkylning kan också försvåra andningen och göra att man snarkar. Ofta är snarkning ofarligt, men det kan bidra till sämre sömnkvalité. Lider man av Sömnapné bör man dock uppsöka läkare eftersom det kan leda till hjärt-kärlkomplikationer. Här följer några tips på enkla sätt som kan vara väldigt effektiva och värda att prova för att sluta snarka.

MSM vid snarkning

MSM (organiskt svavel) är något som finns naturligt i många livsmedel. Det är ett mineral som har betydelse för en lång rad kroppsprocesser. MSM kan också vara effektivt för att sluta snarka. En studie vid Oregon Health Sciences University (1) visade att MSM reducerade snarkning hos 80 % hos försökspersonerna. Man blandar 1 del MSM till 6 delar vatten och häller lösningen i en nässprayflaska. Sen sprayar man i näsan och i svalget innan man går och lägger sig. Återförsäljare av nässprayflaska och MSM hittar du här.

Nässköljning vid snarkning

Nässköljning är en gammal yogisk tradition som man använt sig av i tusentals år. Idag är det ett populärt redskap inom friskvård och alternativ medicin. Nässköljning är även många gånger rekommenderat av läkare vid problem relaterat till luftvägarna och näsgångarna. Vid förkylning, pollenallergi, dammallergi, nästäppa, spänningshuvudvärk, migrän och torra slemhinnor kan regelbunden nässköljning vara ett mycket bra hjälpmedel. Det kan även vara ett suveränt redskap för att sluta snarka. Själva nässköljaren fyller man med vatten och salt tills man får en saltlösning som har samma saltkoncentration som blodet, d.v.s. 0,9 % (instruktioner kommer med nässköljaren). Det hjälper vid svullna slemhinnor och bidrar till att rensa näsgångarna från slem, damm, pollen, virus, bakterier och andra främmande partiklar. Man kan med fördel använda den varje dag. Nässköljare finns att köpa här.

Eterisk tea tree olja för att sluta snarka

De antiinflammatoriska egenskaperna av tea tree olja kan hjälpa till att minska svullnaden av slemhinnor i hals, näsborrar och öppna upp luftvägarna. På så sätt underlättas andningen. Tillsätt en eller två droppar eterisk tea tree olja i ett glas vatten. Gurgla med lösningen innan du går till sängs (svälj inte). Upprepa vid behov. Återförsäljare av eterisk tea tree olja hittar du här.

Nässelvatten vid snarkning

Att dricka nässelvatten är en gammal välbeprövad huskur för att sluta snarka. Blanda en sked torkat nässelpulver i en kopp kokande vatten och låt dra i cirka 10 minuter. Drick innan du går till sängs. Torkat nässelpulver hittar du att köpa här.

Salvia för att sluta snarka

Salvia har länge använt traditionellt vid diverse andningsproblem. Lägg en knippe salviablad i kokande vatten och låt dra i 10 – 15 minuter. Sila sedan av bladen och drick innan du lägger dig.

Övrigt att tänka på:

Sov på sidan – Många personer som sover på rygg tenderar att snarka mer. Därför kan det hjälpa om du sover på sidan.

Sov högre upp med huvudet – Att använda en eller två högre kuddar förbättrar luftflödet genom näsgången och munnen, vilket minskar risken för att du ska snarka.

Viktkontroll – Övervikt kan bidra till att man snarkar mer eftersom vikten sätter press på andningssystemet och försvårar andningen. Viktminskning kan därför hjälpa för att snarkandet ska upphöra.

 

Källor och Referenser:

(1) Jacob SW. The current status on the use of a new pharmacologic approach (dimethyl sulfone) for the relief of snoring. Oregon Health Sciences University.

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Åsa

    Nässköljning är det bästa! Började göra det regelbundet för några år sedan och gjorde stor skillnad för mig.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är nässköljning fantastiskt. Gör det själv regelbundet för den allmänna hälsan och välbefinnandet.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close