Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Man behöver inte alltid krångla till det. Ibland räcker det med några enkla ingredienser för att skapa en fest för smaklökarna. Ett exempel är dadlar fyllda med krämigt pistagesmör. RAW, veganskt och utan några konstigheter.

Pistagefyllda dadlar recept

Detta behöver du (20 st):

Recept för pistagesmör:

Så här gör du:

  1. Börja med att blötlägga pistagenötterna i ca 5 timmar. Det gör man för att bryta ner innehållet av antinutrienter så att de blir lättsmälta för magen. Det gör även så att näringsämnena aktiveras och då lättare kan tas upp av kroppen. Skölj nötterna, lägg dom i en skål och fyll på med vatten så att dom är helt täckta. Tillsätt en nypa salt och låt dom stå i ca 5 timmar. Efter blötläggningen sköljer du av dom i kallt vatten.
  2. Lägg pistagenötterna tillsammans med kokosoljan i en mixer/matberedare. Mixa tills du fått en krämig massa. Hur slätt du vill ha smöret är upp till dig. Själv föredrar jag lite ”chunky”.
  3. Tillsätt salt och vaniljpulver och smaka av.
  4. Skåra upp dadlarna, fyll dom med pistagesmör och garnera med en pistagenöt.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Anna J

    Mums så gott! Det ska jag prova att göra en dag. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker jag du ska! Riktigt goda. 🙂

  2. Karin

    Mums! Ser ju verkligen gott ut.

    Svara
  3. Ann-Marie

    Så gott det ser ut. Det receptet ska jag spara, Tack!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad roligt att du vill spara det! 🙂

Lämna ett svar till Karin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close