Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Ramslökssalt – så enkelt är det att göra själv

av | maj 1, 2023 | Hälsa, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt, Tillbehör - Snacks | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Vi är mitt uppe i den korta säsongen för när ramslök går att skörda och avnjuta på diverse sätt. Det är verkligen en fantastisk vårprimör som man borde ta tillvara på om man har möjlighet. Ett enkelt sätt att kunna njuta av ramslöken året om är att göra ramslökssalt.

Ramslöksalt - Så enkelt är det att göra själv

Ingredienser för ramslökssalt:

Så gör du ramslökssalt:

  1. Skölj ramslöken och låt den torka. 
  2. Lägg saltet och ramslöken i en mixer och mixa i pulser tills du fått en lagom konsistens på saltet. Själv föredrar jag när det är lite textur kvar och inte för finmalet, men det är en smaksak.
  3. Strö ut det blöta saltet på en plåt klädd med bakplåtspapper.
  4. Torka det i ugnen på cirka 40 grader och rör om någon gång då och då. Torktiden varierar mellan 5-10 timmar beroende på hur blött saltet var från början. Om du måste gå ifrån så kan du stänga av ugnen och låta plåten stå kvar på eftervärmen och ta upp torkningen senare igen.
  5. Förvara ditt ramslökssalt i en lufttät burk.
Ramslökssalt recept

Kort om ramslök

Ramslök (Allium ursinum) är en bladlök som är släkt med både vitlök och gräslök, och har en liknade smak. Det är en skuggväxt som trivs på lövängar och lundar på kalkhaltig, fuktig och myllrik mark.

Blommorna är snövita och ser ut som små stjärnor, med många blommor i samma blomställning. Bladen är blanka, mörkgröna och kan till utseendet lätt förväxlas med liljekonvaljblad. Man kan dock lätt urskilja ramslöken på den starka vitlöksdoften som den avger.

Även om ramslök kan vara sällsynt finns den på många ställen runt om i landet. I Skåne och på Öland och Gotland är den lättast att hitta. I Blekinge är den lokalt fridlyst, men inte hotad.

Säsongen är både tidig och kort, så det gäller att passa på under de veckor som den är som bäst. I Skåne brukar de första ramslöksskotten titta fram redan i februari och skördas vanligtvis i mars-maj, beroende på hur temperaturen har varit. Det är de tidiga späda bladen innan blomning som smakar bäst.

Även om det är bladen som man brukar använda som mat är hela växten ätbar. Det är riktigt gott att slänga ner bladen i en sallad, eller tillsätta hackad ramslök i röror och kalla såser. Ramslöskolja och ramslökspesto är två andra riktigt goda sätt att ta vara på nyplockad ramslök. Om du vill använda bladen i en varm rätt, så är det bästa att tillsätta dom strax före servering för att bevara så mycket smak som möjligt.

Göra ramslökssalt

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Eva

    Wow! Ser så gott ut. önskar att vi hade ramslök där vi bor. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! 🙂 Det är verkligen så gott med ramslök och en riktig lyx att kunna plocka på våren.

  2. Laila H

    Ser verkligen så gott ut. 🙂

    Svara
  3. Anja

    Tack för tipset. Det måste jag prova. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar tipset. 🙂

  4. A.K

    Älskar ramslök och brukar plocka varje år och i helgen är det dags. Tack för tipset det kommer att göras ramslökssalt här med. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så härligt att du ska ut och plocka och roligt att du uppskattar tipset. 🙂

  5. Marie

    Ser supergott ut. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Instagram

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close