Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Saffran kan bidra till positiv sinnesstämning

av | maj 22, 2015 | Fysisk hälsa, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring, Psykisk hälsa | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Saffrans dokumenterade historia som krydda och läkeväxt sträcker sig mer än 3000 år tillbaka i tiden. Det är en ört med en lång traditionell användning för att “lysa upp humöret”. Det har även gjorts en hel del moderna studier på saffran och huruvida den kan bidra till känslomässig balans och positiv sinnesstämning.

Saffran kan bidra till positiv sinnesstämning

Traditionell användning av saffran för positiv sinnesstämning

Saffran är världens dyraste krydda och utvinns från den vackra lila saffranskrokusen. Örten har inte bara förtjänat sin status genom sin goda smak och vackra färg, utan även för de egenskaper som den tillskrivits genom tiderna (1) (2).

Inom traditionell iransk medicin (TIM) har saffran en lång historisk användning vid nedstämdhet, för att höja humöret och för god sömn. Den har även setts som en allmänt stärkande ört för kroppen, hjärnan och nervsystemet.

I Kina och inom Traditionell kinesisk medicin (TCM) går användningen av saffran tillbaka till åtminstone 300-talet f.Kr. Likaså har saffran varit en uppskattad ört inom den Indiska läkekosten Ayurveda i över 3000 år, där den använts på likande sätt som inom andra kulturer.

Till Sverige kom saffran i samband med Hansan, som öppnade upp för ny handel över Östersjön på 1200-1300-talet. Carl Von Linné noterade även på sin tid att ”saffran muntrar sinnet”

Att saffran fått smeknamnet ”solskenskryddan”, beror alltså inte bara på örtens distinkta färg, utan också på den långa traditionella användningen för att ”lysa upp humöret”.

Aktiva ämnen i saffran

Saffran innehåller över 150 kemiska växtföreningar. De mest intressanta inkluderar safranal, crocin, crocetin och kaempferol. Crocin och crocetin är karotenoidpigment som ger saffran dess röda färg, medan safranal ger örten dess distinkta smak och arom. Det är även dessa 4 ämnen som uppmärksammats mest när det gäller örtens potentiella hälsofrämjande egenskaper (3) (4) (5).

Moderna studier med saffran för positiv sinnesstämning

Det har gjorts en hel del moderna vetenskapliga studier om saffran och huruvida örten kan bidra till att höja sinnesstämning.

I en meta-analys som inkluderade 5 studier (6) ville man gå igenom saffrans effekt vid depression jämfört med både placebo och antidepressiv medicin. 2 av studierna var placebo-kontrollerade och 3 var antidepressiv medicin-kontrollerade. Efter genomgången kunde forskarna redovisa att de grupper som fått saffran fick en betydlig minskning av symtom på mild till måttlig depression jämfört med placebo-grupperna. I de studier som var kontrollerande med antidepressiv medicin, fann man liknade resultat i båda grupperna. Enligt forskarna tyder det på att båda behandlingarna var effektiva för att minska depressionssymtom.

Även om dessa fynd är lovande, menar forskarna att det fortfarande behövs längre studier på människor med fler deltagare.

Kosttillskott med saffran

Saframyl Positive Mood är en produkt där man tagit tillvara på egenskaperna av saffran. Förutom saffran innehåller produkten även magnesium, D-vitamin och ett flertal B-vitaminer. Ett kosttillskott framtaget för att bevara en känslomässig balans och positiv sinnesstämning.

Saframyl Positive Sleep är en annan produkt i Saframyl-serien. Ett kosttillskott framtaget för att främja god sömn. Har du svårt att somna, eller sover du oroligt och vaknar lätt kan detta vara något för dig. Förutom saffransextrakt innehåller produkten även örterna citronmeliss och sömntuta/vallmo.

 

Källor och referenser:

(1) Traditional and Modern Uses of Saffron (Crocus Sativus). https://www.researchgate.net/publication/

336817839_Traditional_and_Modern_Uses_of_Saffron_Crocus_Sativus

(2) Traditional uses of saffron: https://www.fxmedicine.com.au/blog-post/traditional-uses-saffron#1

(3) National library of medicine https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=saffron

(4) Safranal: from an aromatic natural product to a rewarding pharmacological agent. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23638289/

(5) The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26468457/

(8) Saffron (Crocus sativus L.) and major depressive disorder: a meta-analysis of randomized clinical trials. 2013 Nov;11(6):377-83. doi: 10.3736/jintegrmed2013056. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24299602/.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Carolina

    Saffran är verkligen underbar på många sätt!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close