Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Svart rispudding gjord på “förbjudet ris”

av | feb 3, 2020 | Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

I Sydostasien används det mycket näringsrika svarta riset för att göra svart rispudding. Rätten äts till såväl frukost som efterrätt och grundreceptet består av svart ris, kokosmjölk och kokossocker. Därefter toppas rispuddingen med frukter och bär. En välsmakande rätt som dessutom bjuder på generöst med värdefull näring.

Svart rispudding gjord på förbjudet ris

Svart ris det “förbjudna riset”

Svart ris är ett mycket uppskattat livsmedel i det asiatiska köket och även i det italienska där det går under namnet riso venere. På senare år har det även ökat i popularitet runt om i världen, då allt fler har börjat få upp ögonen för vad det fantastiska livsmedlet har att erbjuda både smakmässigt och näringsmässigt.

Det är den mycket potenta antioxidanten antocyanin som ger riset dess svart-lila färg. Faktum är att svart ris innehåller mer antocyanin än blåbär som bjuder på värdefulla antiinflammatoriska egenskaper och många andra hälsofördelar. Det svarta riset är även rikt på B-vitaminer, E-vitamin, Aminosyror och mineraler som järn, zink och magnesium. Det innehåller också generöst med kostfibrer som har betydelse för vår mag-tarmhälsa, en stabil blodsockernivå och viktkontroll. På grund av det rika näringsinnehållet ses riset ofta som något av en superfood. Mer om det hälsosamma svarta riset och varför det kallas “förbjudet ris” kan du läsa här.

 

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Mät upp riset, skölj det och blötlägg i 12-24 timmar.
  2. Ta en kastrull och lägg i det svarta riset, kokosmjölk, vatten och salt.
  3. Koka upp, sänk därefter till låg värme och låt sjuda tills riset är mjukt och det mesta av vätskan har absorberats. Du vill dock fortfarande ha den lite lös då puddingen tjocknar när den svalnar. Detta kommer att ta ungefär en timme. Se till att du rör om lite då och då. Om vätska kokar bort för snabbt så kan du tillsätta lite mer kokosmjölk.
  4. När puddingen har fått en bra konsistens så tar du bort kastrullen från värmen och rör ner kokossockret.
  5. Puddingen kan ätas så väl varm som kall. Toppa med skivad banan, mango, blåbär eller andra frukter och bär efter preferens.

 

Relaterade inlägg:

4 Kommentarer

  1. Linn

    Älskar svart ris, det är så gott!

    Svara
  2. Marie

    Mums! Ska definitivt prova.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close