Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Liva upp din hud med morotsolja

av | jul 13, 2016 | Ansiktsvård, Blogg, Kroppsvård, Naturlig skönhet | 1 kommentar

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Morotsolja är en riktigt härlig olja för både kropp och ansikte. Det är en olja som ger en fin lyster och gyllene färg, samtidigt som den ger näring och återfuktar. Den perfekta oljan för hud som behöver livas upp.

Liva upp din hud med morotsolja

Morotsolja för huden

När man tillverkar morotsolja så använder man morotsextrakt som man sedan blandar med vegetabiliska oljor. Morotsolja/morotsextrakt produceras från vildmorot. Det är en asiatisk morot som är lite besk i smaken. Det är alltså inte den morot som vi brukar äta. Man lägger vildmorotens färska växtdelar i vegetabilisk olja. Växtdelarna och oljan får sedan stå och dra tills de eteriska ämnena extraherats.

Morotsolja från Crearome tycker jag är riktigt härlig då den förutom morotsextrakt även innehåller en rad näringsrika kallpressade vegetabiliska oljor så som tistelolja, avokadoolja, aprikoskärnolja samt tillsatt E-vitamin och karoten. Ingredienser som alla har fina egenskaper för huden. Här följer lite kort om de vegetabiliska oljorna.

Tistelolja är en torr olja som absorberas snabbt av huden. Det är en riktigt bra olja att tillsätta i hudvård för att hjälpa huden att ta upp näring. Tistelolja är rik på omega-6 fettsyran linolen. Genom linolen så bildar kroppen GLA och vidare prostaglandiner. Prostaglandiner stödjer hudens cellförnyelse och gör så att huden inte blir torr och blir rynkig i förtid. Tistelolja passar lika bra för fet och oren hud som för torr och känslig.

Avokadoolja är en näringsrik fetare olja med många bra fettsyror och vitaminer som D och E. Den är speciellt härlig för torr och/eller solskadad hud.

Aprikoskärnolja har länge varit uppskattad inom hudvård. Oljan är skyddande och mjukgörande och riktigt bra för torr och känslig hud samt för hud som är skadad och/eller inflammerad. En riktigt vårdande olja.

Förutom att använda morotsolja som en del av hudvårdsrutinen är den helt underbar att använda som en After Sun. Morotsolja ger som sagt en härlig färg och lyster samtidigt som den vårdar och ger näring. Precis vad din hud behöver efter en dag i solen. Glöm dock inte att använda en bra naturlig solskyddsprodukt när du solar. Du vet väl att ett bra solskydd är det bästa du kan göra för att din hud inte ska åldras i förtid.

 

Återförsäljare av morotsolja hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

1 kommentar

  1. Tina

    Morotsolja ger verkligen en fin färg. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close