Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så gör du egen lavendelsalva

av | apr 4, 2019 | Aromaterapi & Eteriska oljor, Hälsa, Kroppsvård & skönhet | 12 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Den väldoftande lavendeln har under århundraden varit en mycket uppskattad ört för en lång rad användningsområden och inte minst inom hudvård. Här följer ett recept för hur du kan göra din egen mjukgörande, vårdande och lugnande lavendelsalva.

Lavendelsalva recept

Den fantastiska lavendeln

Inom aromaterapi är lavendel känd för sin behagliga och lugnande doft som har kommit att bli mycket uppskattad för dess förmåga att öka välbefinnandet, minska stress och spänningar. Traditionellt tillskrivs lavendeln många terapeutiska egenskaper så som inflammationshämmande, antiseptisk, svamphämmande, antibakteriell, regenererande, balanserande och rogivande. Inom hudvård används lavendel främst för att stimulerar hudcellerna och hjälpa hudens egen förmåga att bilda ny vävnad när den blivit skadad, utan att orsaka irritation eller rodnad hos känslig hud.

Lavendelsalva är därmed en fantastisk universalprodukt som kan vara en riktig räddare vid torr och narig hud, solsveda, insektsbett, hudsprickor och småsår. Den kan även vara värd att prova vid eksem och svampinfektioner på huden. Kan användas för att punktbehandla problemområden vid behov, eller för regelbunden insmörjning av t.ex torra händer, fötter och armbågar.

Ingredienser:

Denna mängd bivax till olja tycker jag ger en bra konsistens till salvan. Vill du ha den hårdare ökar du mängden bivax något och vill du ha den lösare så minskar du mängden. Prova och se vad som passar dig bäst.

Redskap du behöver:

  • En kastrull att använda till vattenbad.
  • En mindre kastrull eller skål som tål värme att blanda salvan i.
  • Något att vispa med.
  • En sked eller ännu bättre en slickepott för när du ska hälla upp salvan.
  • Burkar med lock att förvara salvan i.
  • Våg och decilitermått.

Så här gör du:

  1. Mät upp bivax, sesamolja, arganolja och lägg i en värmetålig skål eller en mindre kastrull. Värm upp på låg värme över ett vattenbad under omrörning.
  2. När allt har smält och blandats väl tar du av kastrullen från värmen.
  3. Fortsätt att röra om och se till att du skrapar ner från kanterna medan salvan svalnar.
  4. När salvan kommit ner lite i temperatur tillsätter du den eteriska lavendeloljan och rör om igen.
  5. Häll upp salvan i en rengjord burk med hjälp av en slickepott så du kan skrapa ner allt.
  6. Låt salvan stå och svalna helt innan du sätter på locket. Förvara helst mörkt i badrumsskåpet eller i skafferiet.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

12 Kommentarer

  1. Carro

    Åhh, det måste jag prova! 🙂 Tack för receptet <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod! Hoppas att du kommer tycka om den lika mycket som jag gör. 🙂

  2. Annabella

    Ser härlig ut 🙂

    Svara
  3. Vickan

    Kan tänka mig att den känns härlig på huden. Älskar lavendel. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är lavendel en fantastisk ört. 🙂

  4. Lorna A

    Måste jag bara prova! Tack för alla bra tips du delar med dig av. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt att du uppskattar min tips! 🙂

  5. Karin

    Gör en sats ringblomssalva varje år, så ska göra lite lavendelsalva med nästa gång.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, två flugor i en smäll! Ringblomssalva är ju också fantastiskt.

  6. Annika

    Låter ju ljuvlig! <3

    Svara

Lämna ett svar till Annika Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close