Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Vegansk ”färskost” gjord på cashewnötter

av | jun 20, 2019 | Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Vegansk ”färskost” gjord på cashewnötter blir väldigt likt vanlig färskost, både i konsistens och smak. Ett fantastisk gott alternativ för veganer och dom som av en eller annan anledning vill undvika mjölkprodukter. Grundreceptet är riktigt enkelt och går att variera till det oändliga med olika smaksättningar.

Vegansk ”färskost” gjord på cashewnötter recept

Ingredienser:

Så här gör du:

  1. Blötlägg cashewnötterna i 2-4 timmar.
  2. Häll bort vattnet från nötterna och skölj av dom. Lägg dom i en matberedare tillsammans med citronsaft/äppelcidervinäger, olivolja och vatten. Mixa till en riktigt slät kräm. Det kan ta en stund, men ha tålamod för ju slätare den blir, desto bättre smak och konsistens.
  3. Tillsätt B-jäst, samt eventuell övrig smaksättning och smaka av med salt och peppar.
  4. Låt gärna cashewosten stå till sig i kylen ett tag innan du äter den så smaken hinner utvecklas mer.

Cashewnötter istället för mejeriprodukter

För den som av en eller annan anledning vill undvika mejeriprodukter är cashewnöten ett fantastiskt alternativ. Den har en mild smak som inte tar över och när den mixas får man en krämighet som kan ersätta mejerier som färskost och grädde. Blötlägga cashewnötterna gör man dels för att bryta ner antinutrienterna, men även för att det blir enklare att mixa riktigt slätt och resultatet blir krämigare.

Lite kort om näringsjäst

Det är B-jästen som ger den ”ostiga smaken”. Det är en specialodlat inaktiv näringsjäst som inte triggar candida- eller jästinfektioner. Vegansk, glutenfri, laktosfri och rik på B-vitaminer och aminosyror. Det är ett uppskattat hälsokostlivsmedel för dess näringsinnehåll och förmåga att förhöja smaken i maten, inte minst i en lång rad veganska rätter.

 

Relaterade inlägg:

10 Kommentarer

  1. Susanne

    Cashewost är supergott!

    Svara
  2. A.W

    Det här ska jag göra nästa vecka! Tack för receptet. 🙂

    Svara
  3. Loren

    Mums vad gott! vad är det för kex/knäcke du har till?

    Svara
  4. Tessa

    Så gott och fräscht! måste jag bara prova. <3

    Svara
  5. Laila

    Ser jättegott ut!

    Svara

Lämna ett svar till Susanne Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close