Syra – basbalansen / pH-värdet

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Syra/basbalansen är ett ganska nytt begrepp som man allt mer börjar ta hänsyn till. Vi äter överlag allt för syrebildande kost. Förespråkarna för teorierna kring syra/basbalansen anser att 75 % av kosten bör vara basisk och bara 25 % bör vara sur. Syra ökar bildningen av fria radikaler (1).

Klicka här för att gå direkt till produkter
Det var dr Ragnar Berg som i Tyskland och Sverige på 30-talet påvisade att vissa födoämnen är syrabildande och att  andra är basbildande för kroppen. Olika organ i kroppen behöver olika pH-värde. Blodet är exempelvis alltid svagt basiskt, pH-värde 7,38 – 7,42. I magsäcken är pH-värdet väldigt surt, ca 1.7 beroende på saltsyran. I tunntarmen sker vårt största näringsupptag och där ska pH-värdet vara neutralt, ca 7 till svagt basiskt. Tarmens enzymer  är  viktig för näringsupptaget  och är beroende av en svagt basisk miljö, därför anses tarmens pH-värde vara otroligt viktigt  för kroppens funktion och hälsa (1).

Vid obalans av syra/basbalansen i kroppen (2):

  • Vid obalans lagras syra i bindväven
  • Vid obalans lagras syra i lederna
  • Vid obalans tas basiskt kalk i från skelettet
  • Vid obalans tas basiskt bikarbonat från blodet
  • Långvarig obalans anses leda till en försurad kropp, vilket kan ge olika följdproblem men även degenerativa sjukdomar såsom  hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande och diabetes mm. Försurningen påskyndar också frigörandet av fria radikaler.

Att tänka på (2):

  • Stress, ilska och ångest anses förhöja syrahalten i kroppen.
  • Kallt väder anses påverka blodet så det bli surare. Varmt väder gör blodet mer basiskt.
  • Vid många sjukdomar anses det ofta föreligga ett syraöverskott i kroppen.
  • Försurning av kroppen för det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden  av  vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer.(Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för  denna upptäckt).
  • Syraöverskott anses vara muskelnedbrytande (förbränner aminosyror), ökar även risken för insulinresistens.
  • Vid kokning av vissa basiska grönsaker så blir dessa sura medan kokvattnet blir basiskt, häll därför inte bort kokvattnet samt minska tillagningstiden och uppvärmningsfasen för grönsaker. Lång koktid och hög uppvärmning minskar dessutom innehållet av ett flertal vitaminer hos grönsaker.
  • Ät mer frukt och grönt, drick gärna citronvatten till maten. Öka intaget av basiska livsmedel överlag. Citron och apelsin är sura i sig men innehåller basiska ämnen som frigörs i kroppen.
  • Fysisk Träning är positivt – rensar ut överkott av syra genom svettning (svett är surt).
  • Basiskalivsmedel är bra för att neutralisera de fria radikalerna.

Basiska livsmedel (2)

De flesta grönsaker, rotfrukter, potatis m.fl. Frukt och bär, citron, grapefrukt. Svamp, bönor, komjölk, mesost. Tillskott av kalcium och magnesium är bra då dessa är basiska. För att balansera den normalt för stora syrabalansen kan man därför med fördel ta tillskott av kalcium- och magnesiumpulver (ca 1 tsk per dag).

Algen Chlorella har många bra egenskaper och motverkar bl.a. försurning och hjälper till att rensa kroppen på tungmetaller. Biologiskt odlade grönsaker anses överlag bli mer basiska, beroende på jordmån, näringsämnen m.m. En hel del örter är basiska och kan tas som tillskott eller som teér. Många örter är även bra på att binda tungmetaller som kan finnas lagrade i kroppen. Exempel på bra örter är: brännässla, åkerfräken, nyponpulver, luzern, johannesört, anis m.fl.

Livsmedel som är syrebildande (2)

Kött, fisk och ägg är syrebildande. Kost som innehåller mycket socker. Obs! sockrad frukt (sylt mf.) blir även sur. Ost, pastöriserad mjölk (den som finns i butikerna). Mjölprodukter anses även vara slembildande enligt många och kan därför hjälpa till att göra kroppen än mer igenslaggad och toxisk. Vita mjölprodukter, pasta, spannmål som råg, vete, havre, ris. Margarin, olivolja. Kaffe, svart té (de flesta örteér är dock basiska) saft, läsk, alkohol, tobak, läkemedel. Baljväxter som ärtor och linser är svagt syrabildande. Nötter och frön, Kakao, peppar likaså.

pH-värdet som begrepp (2)

pH-värde 7 är neutralt, värden mellan 0 – 7 är surt medan värden mellan 8 och 14 är basiskt. Man kan köpa indikatorpapper för att testa pH-värdet. Saliven bör ha pH-värde mellan  6,6 – 7,2 och urinet bör ligga mellan  6,4 – 6,8. pH-värdena påverkas av vad du har ätit innan, men värden som är lägre än dessa kan vara en indikation på att du är försurad.

Basiska mineraler som stödjer normal syra-basbalans

Natrium– och kaliumsalter kan påverka syra-basbalansen i kroppen och inlagringen av mineraler i skelettet. (3)

Natrium behövs för syra-basbalansen och brist på natrium ger bland annat muskelkramper. Får man i sig mycket natrium, alltså salt, kan det leda till hypertoni, högt blodtryck. (4)

Kalcium är nödvändigt för bildning av ben och tänder, blodkoagulering och nervfunktion. Brist kan ge hämmad tillväxt. Långvarig brist kan ev. ge osteoporos (benskörhet). (5)

Magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens proteinsyntes och kalciumomsättning. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen. (6)

Läs mer om syra- basbalansen på: Vikten av syra- basbalansen i kroppen

Produkter

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

 KÄLLOR & REFERENSER




(1) Syra-bas-balansen, Hälsokostrådets Förlag, Åke Färnlöf.

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 81-87 , ISBN: 91-631-7910-5,

(3) http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/35-granskningar-avslutar-Efsas-utvarderingar-av-nara-2-800-halsopastaenden-om-livsmedel/

(4) http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Natrium-/ (5) http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Kalcium-/

(6) http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Magnesium-/

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa