En höstfest för hälsan

by Mikaela Bjerring on 7 september, 2017 · 4 comments

in Blogg, Kost, Livsmedel, Superfoods, Vegansk kost

Under sensommar och höst bjuder naturen på många delikatesser. Svenska superfoods som man bör ta till vara på och njuta lite extra av när de är som bäst. Här följer exempel på några av naturens underverk som nu under säsongen bjuder på en höstfest för både hälsan och smaklökarna.

Näringsinnehåll av blåbär, lingon, havtorn, kantareller, rödbetor och tranbär

Kantareller

Kantareller kallas ofta för skogens guld, vilket är ett mer än välförtjänt namn då de är gyllene, näringsrika och rena lyxen för smaklökarna. En härlig delikatess som vi kan passa på att njuta av på sensommar och höst. Kantareller hör till de svampar som har högst innehåll av naturligt D-vitamin. D-vitaminet i svamparna är dessutom mycket stabilt, så en stor del av det bevaras vid tillagningen. Svampen är även rik på kostfibrer, som gynnar matsmältningen. Man hittar också en betydande mängd betakaroten och en rad andra vitaminer, mineraler och aminosyror.

Havtorn

Havtorn har fått sitt namn efter att den har vassa törnen och trivs vid havet. Bären växer på en låg buske som det det finns rikligt av längs hela Sveriges kustremsa, från söder till norr. Havtornsbären är mogna och redo att plockas under sensommaren då de har en saftig smak och starkt orange färg. Havtorn är en riktig vitaminskatt och det mest unika med bäret är dess rika innehåll av omega-fettsyrorna 3, 6, 7 och 9. De innehåller även en mängd mineraler och vitaminer som A, B, C och E, samt flavonoider, karotenoider och växtsteroler. Det är betakarotenet som ger bäret dess gyllene färg. Ett särkilt stort intresse har forskare visat för havtorns innehåll av omega-7, och dess förmåga att reparera huden och återställa fuktigheten i torra och sköra slemhinnor (1) (2) (3). Det finns även kosttillskott med havtornextrakt som t.ex Membrasin som är speciellt framtaget för att hjälpa till att bibehålla en normal funktion i slemhinnor och hud.

Lingon

Lingon är ett av våra svenska superbär. De är fulla av vitaminer, mineraler, antioxidanter, flavonoider och det naturliga konserveringsämnet bensoesyra. Lingon har länge varit en del av vår husmanskost och förr var det även något som fanns i varje husapotek. De gröna bladen kokade man te av som bland annat användes för att behandla bleksot och för att främja matsmältningen. Både bladen och bären användes vid urinvägsinfektion, en huskur som är lika uppskattad än idag. Senare studier utförda på Lunds universitet (4) visar att lingon även kan bidra till bättre blodsocker och kolesterolvärden, motverka övervikt och de skadliga effekterna av fetma.

Tranbär

Tranbär är ett annat av skogens hälsobär som under århundraden använts som ett viktigt livsmedel och som en läkeväxt inom folkmedicin. Bären är rika på pektin, fibrer, organiska syror och innehåller även C-vitamin D-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, folat, järn, zink och kalcium. Förr användes tranbär som medicinalväxt för att sänka hög feber. Liksom lingon är tranbär en gammal beprövad metod för att snabbare bli av med urinvägsinfektion. Bäret sägs bidra till att sänka urinens pH-värde och ytspänningen i urinblåsans slemhinnor, vilket gör det svårare för bakterierna som ger upphov till urinvägsinfektion att växa och trivas. För dom som lider av återkommande urinvägsinfektioner kan man se till att äta tranbär dagligen eller inta tranbärskapslar.

Rödbetor

Rödbetor är både vackra och goda och rika på näring. De innehåller bland annat fibrer, folat, magnesium, järn, kalium och natrium. Rödbetan innehåller även rikligt med nitrat vilket är anledningen till varför den fått så mycket uppmärksamhet på senare år. Ett flertal studier har visat (5) (6) att rödbetans höga innehåll av nitrat kan öka prestationen och uthålligheten vid fysisk aktivitet. Dessutom har man sett att det stabiliserar blodtrycket. I kroppen omvandlas nitrat till kväveoxid som fungerar kärlvidgande. Det gör att syret lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir energianvändningen i muskelcellerna mer effektiv, vilket ger bättre prestation och uthållighet. Något att tänka på är att nitrat är vattenlösligt och försvinner med kokvattnet. Vill man ta till vara på effekten av nitratet så bör man istället ugnsrosta rödbetorna, ångkoka eller använda sig av rödbetspulver.

Blåbär

Blåbär är ett fantastiskt litet superbär som det växer rikligt av i Sverige. Hela 17 procent av Sveriges mark är täckt av blåbärsbuskar med bär som finns redo att plockas på sensommar och höst. Näringsinnehållet i blåbär är generöst. Det innehåller rikligt av C-vitamin, B-vitaminer och mineraler som kalium, fosfor, kalcium och magnesium. Bären innehåller mer antioxidanter av typen antocyaniner än något annat livsmedel. Cirka tre gånger mer än dom båda näst rikaste källorna, rödvin och te. Anthocyaniner antas ligga bakom ett flertal hälsoeffekter, där bland en positiv effekt på hjärnan (7). Blåbär sägs vara bra för synen. Det upptäcktes först under andra världskriget när man förstod att soldater som åt blåbär fick bättre mörkerseende. Idag finns det ett flertal olika hälsokostprodukter med blåbärsextrakt som stödjer synen och som kan hjälpa vid torra ögon  (8).

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) En pilotstudie om effekter av havtornsolja på munslemhinnan av patienter med Sjögrens syndrom: Källa: Le Bell AM, Söderling E, Rantanen I, Yang B, Kallio H. Presenterad vid International Association for Dental Research (IADR) årsmöte. San Diego, Kalifornien. 6-9 Mars, 2001.

(2) Oral Sea Buckthorn oil attenuates tear film osmolarity and symtoms in individuals with dry eyes.” The Journal of Nutrition,June 2010, pp 1 – 7. Larmo P, Järvinen R, Setälä NL m fl. ** Giovanni,

(3) Yang Baoru, et al., Effekter av kosttillskott av havtorn olja på fettsyror hos patienter med atopiskt eksem, 1999 Proceedings of the International Havtorn kongressen, ICRTS, Beijing.

(4) Studie från Linds universitet: Lingon stoppar effekterna av fet kost: http://www.lu.se/article/lingon-stoppar-effekterna-av-fet-kost

(5) Nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(6) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

(7) Anthocyaniner som finns i blåbär kan ha en positiv effekt på hjärnan - http://www.ars.usda.gov/is/ar/archive/aug07/aging0807.htm?pf=1

(8) Blueberry component PS may protect against dry eye disease - https://www.news-medical.net/news/20160505/Blueberry-component-PS-may-protect-against-dry-eye-disease.aspx


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Camilla september 17, 2017 kl. 12:31

Riktigt bra blogg! Hittat många bra tips här inne. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring september 19, 2017 kl. 10:00

Härligt och tack! 🙂

Svara

3 Laila september 19, 2017 kl. 09:30

Varit ute och plockat både blåbär, lingon och kantareller. Nu vill jag försöka hitta havtorn med. 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring september 19, 2017 kl. 09:58

Underbart! 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: