– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Werlabs och Svensk hälsokost –

B12-brist kan ge allvarliga konsekvenser eftersom vitaminet är nödvändigt för en lång rad viktiga kroppsprocesser. Det kan även ta upp till fem år efter det att kroppsförrådet har blivit uttömt innan symtom av B12-brist visar sig. 

Orsak, symtom och test av B12-brist

Orsak till B12-brist

Orsaken till B12-brist kan vara många och påverkas av dåligt upptag, kost, livsstilsfaktorer och sjukdomstillstånd. Vissa grupp ligger i större riskzon att utveckla brist än andra. Här har jag samlat möjliga orsaker till B12-brist efter vad man vet idag, följt av vanliga symtom som man kan uppleva.

Äldre personer – När man blir äldre ökar risken för B12-brist, eftersom upptagningsförmågan försämras med åldern.

Veganer och vegetarianer – En stor riskgrupp för att utveckla B12-brist är veganer och vegetarianer eftersom den aktiva formen av B12 nästintill uteslutande finns i animaliska livsmedel (1). Studier har visat att i stort sätt alla veganer/vegetarianer kommer att utveckla brist med tiden och att tillskott av B12 därmed är rekommenderat för att förebygga brist (2).

Graviditet och preventivmedel – Vid graviditet, amning och användning av p-piller ökar behovet av B12.

Dåliga livsstilsvanor – Stort alkoholintag, rökning, hög stressnivå är exempel på livsstilsfaktorer som ökar behovet av B12.

Dålig kosthållning och näringsbrister – Dåliga matvanor och näringsbrister kan påverka nivåerna av B12. T.ex gör brist på järn, vitamin B6 och kalcium så att man inte kan tillgodogöra sig B12 lika bra. En växtbaserad kosthållning som innehåller rikligt med folsyra och tiamin kan maskera B12-brist.

Sjukdomar och mediciner – Sjukdomstillstånd, antibiotikakurer och vissa mediciner kan öka risken för brist som t.ex höga kolesterolvärden, överaktiv respektive underaktiv sköldkörtelsfunktion, febersjukdomar, medicinering vid cancer, gikt och artrit, samt inflammation i bukspottskörteln och mag- tarmrelaterade sjukdomar (4) (5). Långtidsbruk av laxeringsmedel, syrahämmande medel och diabetesmedicinen metformin kan leda till nedsatt upptag av B12 och möjlig utveckling av B12-brist (6).

Nedsatt funktion i mage och tarm – Sjukdomstillstånd och nedsatt funktion i mag- tarmsystemet kan orsaka B12-brist som t.ex vid autoimmun atrofisk gastrit (7), sviktande bukspottkörtel, bortopererade delar av tunntarmen och magsäcken, magsår, Crohns sjukdom, IBS, Celiaki och saltsyrabrist. Bakterie- eller parasitinfektioner (speciellt bandmask) eller långvariga diarréer, mag- och tarminflammationer hämmar upptaget och ökar behovet (4). Att man har en balanserad tarmflora är även viktigt för att man ska kunna tillgodogöra sig B12 effektivt, eftersom en överväxt av dåliga bakterier i tarmen “äter upp” vitaminet. Det behövs även tillräckligt med saltsyra i magen och glykoproteinet inre faktor (IF) som utsöndras av magkörtlarna för att man överhuvudtaget ska kunna ta upp B12. En av de vanligaste orsakerna till B12-brist är just för att man har svårt att tillgodogöra sig vitaminet via tarmen.

Symtom på B12-brist

Eftersom vitaminet är involverat i så många kroppsprocesser finns det därmed också många symtom som kan kopplas till B12-brist och som kan uttrycka sig på ett flertal sätt:

Blodet – I blodet kan B12-brist visa sig som blodbrist och Perniciös anemi (8).

Nervsystemet – I nervsystemet kan B12-brist visa sig genom domningar, myrkrypningar och stickningar i ben, fötter och händer, samt som en skarp stickande smärta i handen rakt under ringfingret. Man kan även uppleva stickningar i tungan som kommer och går. Yrsel, ostadighet, koordinationsrubbningar och spasm i ena sidan av ansiktet är andra symtom. Brist på vitaminet är även kopplat till minnesförlust, kognitiv dysfunktion, depression etc. (9).

Mental hälsa och energi – Brist på B12 påverkar vår energinivå och kan leda till trötthet, utmattning och fysisk svaghet. Brist är även starkt kopplat till vår mentala hälsa och kan ge upphov till depression, irritabilitet, personlighetsförändring, mani och psykos (12).

Huden och håret – På huden kan brist visa sig som vita hudfläckar och bruna områden mellan fingrarna. Sår i mungiporna och längs överläppen, samt gulaktig hud, ökad blekhet i ansikte, läppar, tunga och tandkött är andra tecken. Ett klassiskt kännetecken på B12-brist är att tungan förändras. På en frisk tunga förnyar sig de yttre cellerna sig snabbt, men vid brist kan inte cellerna nybildas. Den knottriga ytan som finns på en frisk tunga försvinner och kvar blir en slät, rödblank och svidande tunga som är typisk för B12-brist. Tidigt grånat hår kan även vara ett indikation (10). Det finns även studier som visar att tillskott av B12 kan minska symtom och förkorta tiden som symtom visar sig relaterat till herpes simplex och bältros (11).

Att mäta nivåerna av B12 i kroppen

För att få en bra bild av kroppens B12-status ger inte den totala mängden B12 i serum en rättvis bild. Det är inte sällan patienter får höra att de har bra nivåer av B12 när de egentligen är alldeles för låga. För att få en tydlig inblick om hur det faktiskt ligger till bör man helst göra flera olika prover för en säkrare bedömning (minst 3). Test av B12 i serum kan t.ex kombineras med analys av Metylmalonsyra (MMA), Homocystein (Hcys), MCV och/eller MCH eftersom dessa ämnen stiger i kroppen när mängden B12 sjunker. Har man svårt att få dessa tester gjorda via vårdcentralen så kan man istället göra dom via t.ex werlabs. Deras Vitamin och mineraltest vet jag inkluderar B12 i serum, Hcys, MCV och MCH, tillsammans med värden för vitamin D, järn, magnesium och zink, samt en rad andra blodvärden.

Kosttillskott av vitamin B12

Samtliga åtta B-vitaminer jobbar i synergi med varandra, vilket betyder att det är bäst att inta dom tillsammans i form av B-komplex. Har man påvisad B12-brist eller ligger i riskzon för brist så kan man behöva komplettera med ett B12-tillskott.

Som kosttillskott finns B12 i naturlig form (metylkobalamin) och syntetisk form (cyanokobalamin). Många studier har visat att trots långsiktigt intag av cyanokobalamin där man kunnat se en ökning av B12 i blodet har patientens symtom inte förbättrats, men när man bytt till metylkobalamin har symtomen försvunnit. Det du vill välja som kosttillskott är alltså den naturliga formen metylkobalamin som är biologiskt aktivt i kroppen. B12 ska även helst intas tillsammans med folsyra eftersom det alltid måste finnas en bra balans mellan dessa.

Exempel på kosttillskott som innehåller den naturliga formen är Holistic B12 (sugtabletter) som även innehåller folsyra i en bra balans. Ett annat bra alternativ är Solgar B12-droppar med B-komplex. Anledningen till att sugtabletter eller droppar är att föredra, beror på att vitaminerna kan tas upp via munslemhinnan och behöver därmed inte passera mag-tarmkanalen för upptag.

 

Fler näringsämnen att ha koll på som vegan/vegetarian kan du läsa om här

 

Källor och Referenser:

(1) Vitamin B12-brist: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28660890

(2) Vegetarianism and vitamin B-12 (cobalamin) deficiency: https://academic.oup.com/ajcn/article/78/1/3/4689891

(3) Rauma AL, et al. ” Vitamin b12 status of long-term adherents of a strict uncooked vegan diet i compromised” J Nutr, 1995;125:2511-5

(4) Food and Nutrition Board, authors; National Research Council, editor. Dietary reference intakes for thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6, folate, vitamin B12, pantothenic acid, biotin and choline. National Academy Press; Washington, DC, USA: 1998. Institute of Medicine, Vitamin B12; pp. 306–356. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23193625

(5) Andrès E, Federici L, Affenberger S, Vidal-Alaball J, Loukili NH, Zimmer J, et al. B12 deficiency: a look beyond pernicious anemia. J Fam Pract 2007;56:537-42.

(6) Increased intake of calcium reverses vitamin B12 malabsorption induced by metformin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10977010?dopt=Abstract

(7) Autoimmune gastritis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5065578/

(8) Pernicious Anemia: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0022012/

(9) Healton EB, Savage DG, Brust JC, Garrett TF, Lindenbaum J. Neurologiska aspekter av kobalaminbrist. Medicin 1991; 70: 229-44.

(10) Mood disorder with mixed, psychotic features due to vitamin b12 deficiency in an adolescent: case report: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404901/

(11)  National inititute of health – Vitamin B12: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/#en32

(12)  Munyan E.A ”Vitamin B12 chases herpes away”. Cortlandt Forum, Feb 2003:75.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Mia

    Tack för en bra artikel och Intressant läsning.

    Svara
  2. Carro

    Jag har tagit b12 nu i över 20 år eftersom jag är vegan. Jag hade rätt svåra symtom så jag är glad att det upptäcktes innan det blev ännu värre.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Skönt att du upptäckte att det var b12 som orsakade dina symtom! Veganer och vegetarianer måste verkligen vara uppmärksamma på sina nivåer.

      Svara

Lämna ett svar till Mia Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close