Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Tunnbröd på röda linser (glutenfria)

av | sep 7, 2022 | Bröd, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost och Bagaren och Kocken –

Dessa tunnbröd på röda linser är riktigt goda att använda som wraps eller istället för tortillas. Dom är också väldigt enkla att göra och gjorda på endast 1 ingrediens – röda linser (plus lite vatten och havssalt). Naturligt glutenfria, rika på protein och fibrer.

Tunnbröd på röda linser (glutenfria)

Tunnbröd på röda linser

Tunnbröd gjorda på röda linser blir mjuka, spänstiga och man kan vika och rulla ihop dom utan att dom går sönder. De är även väldigt lätta att göra och man steker dom i en torr stekpanna utan olja. Linserna behöver dock svälla i vatten i 6-12 timmar innan man mixar ihop dom till en smet, så man får planera lite i förväg.

Glutenfria tunnbröd på röda linser

Ingredienser för tunnbröd på röda linser (cirka 7-8 st ):

Så här gör du:

  1. Mät upp linserna och skölj av dom noga i kallt vatten. Lägg över dom i en skål och tillsätt 5 dl vatten. Täck över skålen med en kökshandduk och låt dom stå i 6-12 timmar. 
  2. När linserna har stått sin tid kommer dom att ha svällt upp av vattnet som dom absorberat, men det kommer även finnas lite vatten kvar i skålen. Häll över både linserna och det återstående vattnet i en mixer och tillsätt havssalt.
  3. Mixa på hög hastighet och stoppa mixern några gånger så du kan skrapa ner från kanterna. Smeten ska vara helt slät och lite fluffig när den är klar. 
  4. Nu är det dags att steka bröden. Man behöver en stekpanna som är non stick. En hälsosam stekpanna är att föredra, som en non stick gjutjärnsstekpanna eller en keramisk stekpanna / green pan. 
  5. Värm upp stekpannan på medelhög värme. Ta cirka 1 dl smet till varje bröd. Bred ut smeten i pannan som när du gör pannkakor, men du vill ha ett lite tjockare lager av smet. Man kan ta hjälp av baksidan av en soppslev för att enklare breda ut smeten till ett jämnt lager.
  6. Stek brödet tills ovansidan känns torr och undersidan har fått en fin färg. Vänd sedan på brödet och stek färdigt på andra sidan.

Jag tror verkligen du kommer att gilla dessa tunnbröd lika mycket som jag gör. Om du gör bröden så får du jättegärna berätta vad du tyckte i en kommentar.

Tortillabröd på röda linser

Röda linser som livsmedel

Linser (Lens culinaris) är en art i familjen ärtväxter och baljväxter. Det är en ettårig växt som blir cirka 40 cm hög. Själva linserna (fröerna) växer i små fröskidor, med 2 frön per skida.

Röda linser blir mjuka och aningen mosiga vid kokning och passar därför mycket bra för till exempel grytor, soppor, vegobiffar och inte minst bröd som i receptet ovan.

Röda linser är inte bara goda, utan bjuder också på generöst med näring (1). 100 g kokta linser innehåller cirka 10,6 g protein, vilket inkluderar samtliga essentiella aminosyror. Dom har ett fiberinnehåll på cirka 9,1 gram, vilket gör att dom mättar bra. Man hittar också ett flertal vitaminer och mineraler. Bland annat en betydande mängd folat, tiamin (B1), fosfor, jod, järn, zink, kalium och selen. Linserna är även rika på polyfenoler som fungerar som antioxidanter (2). 

Innan man använder linserna så vill man skölja dom noga i vatten. Till skillnad från andra baljväxter så brukar man säga att röda linser inte behöver blötläggas innan tillagning, men det skadar inte. Blötläggning hjälper nämligen till att bryta ner mer av antinutrienterna som dom innehåller, vilka är ämnen som kan bidra till matsmältningsbesvär och hämma näringsupptaget.

För att blötlägga linserna häller du på med rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätter cirka 1 msk havssalt per liter vatten. Låt dom sedan stå i 1-2 timmar följt av att du sköljer av dom i rent vatten. Därefter är linserna redo att användas för matlagning. 

 

Källor och referenser:

(1) Näringsvärden för röda linser torkade och kokta med salt (per 100 gram): http://matkalkyl.se/se-rodalinsertorkadekoktamsalt.php

(2) Polyphenol-Rich Lentils and Their Health Promoting Effects. Published online 2017 Nov 10. doi: 10.3390/ijms18112390. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5713359/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. L.H

    Åh mums! Det ska jag absolut prova att göra. Tack för alla fantastiska tips. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack för uppskattningen och så roligt att du vill prova att göra bröden. 🙂

  2. maria

    Låter enkelt och gott. Om jag vore dig skulle jag skölja linserna efter de svällt över natt för att tvätta bort antinutrienter och sedan tillsätta färsk vatten. tips bara….

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Röda linser drar åt sig väldigt mycket vätska när dom får stå och svälla så pass länge. Det blir nästan inget vatten kvar. Det återstående vattnet behövs även för att få rätt konsistens på smeten. Längre ner i texten har jag skrivit att man kan blötlägga linserna 1-2 timmar innan man lägger dom för att svälla. 🙂

  3. Mia

    Ser så goda ut. Måste prova. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill prova att göra dom. 🙂

  4. Karin

    Wow, måste testa! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill testa. 🙂

  5. Ida

    Vilket bra tips! Det ska jag testa.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill testa. )

Lämna ett svar till Mia Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close