Antiinflammatoriska egenskaper av spirulina

by Mikaela Bjerring on 13 februari, 2017 · 5 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Immunförsvaret - Immunsystemet, Inflammation - Antiinflammatoriskt, Kost, Livsmedel, Superfoods

Näringssammansättningen av spirulina gör den till en uppskattad superfood och det finns många anledningar till att inkludera den i sin dagliga kost. Genom studier har man bland annat sett att algen kan stödja immunsystemet och hjälpa vid inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Spirulina antiinflammatorisk kost

De antiinflammatoriska egenskaperna av spirulina

Forskning har visat att det är ämnet Fykocyanin som ligger bakom spirulinans antiinflammatoriska egenskaper. Fykocyanin är ett blågrönt fotosyntetiskt pigment med starka antioxiderande egenskaper som ger spirulinan sin färg. Det är ett av det viktigaste fykobiliproteiner (ett proteinkomplex) i spirulina som bidrar till att förebygga skador på cellerna som fria radikaler kan orsaka (6).

Den inflammationsdämpande effekten av spirulina beror på att fykocyaninerna reducerar verkningarna av COX (cyklooxigenas) och då minskar inflammation och smärta. En mängd studier har genom åren visat att spirulina därför kan vara effektivt vid olika ledbesvär som artrit och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen (2), (3), (4), (5).

Man har även sett att fykocyanin kan bidra till att rensa ut tungmetaller ur kroppen. Detta beror på att fykocyanin innehåller kvävemolekyler som binder tungmetaller till sig och kan på så sätt hjälpa till att föra ut. Det är en av anledningarna till varför spirulina är så uppskattat att inta vid detox (1), (6).

Förutom att spirulina kan stödja immunsystemet och dämpa inflammation i kroppen så är det ett fantastisk livsmedel på många andra sätt. Spirulina är en av naturens mest koncentrerade näringskällor och en av naturens mest kraftfulla energidrycker. Så om du vill få en riktig energiboost under dagen så kan du ta spirulina. Det är även ett livsmedel som kan bidra till hudens välmående och viktminskning, vilket du kan läsa mer om här. Listan på alla spirulinans egenskaper och användningsområden kan göras mycket längre.

Att inkludera spirulina i kosten

Man kan med fördel inkludera spirulina i sin dagliga kost. Se till att välja en produkt som är ekologisk och så ren som möjligt. Jag kan till exempel rekommendera Natures spirulina då den kommer från utomhusodlingar i Taiwan som genom tester som publicerades i Natural News visats vara renast. Spirulina finns både i pulver och tabletter beroende på vad du föredrar. För bästa upptag kan du ta spirulina ca 30 minuter före måltid.

Natures spirulina hittar du här:

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Spirulina den gröna mirakelalgen- https://shop.textalk.se/shop/ws89/48789/art39/77119639-825a78-spirulina.pdf

(2) Om spirulina och hälsan: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag,ISBN: 91-631-7910-5.

(3) C-phycocyanin: a biliprotein with antioxidant, anti-inflammatory and neuroprotective effects. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769719

(4) Spirulina och C-phycocyanin minska cytotoxiciteten och inflammationsrelaterade gener uttryck av mikrogliaceller. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22687570

(5) Inhibitory effects of Spirulina in zymosan-induced arthritis in mice. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12061427

(6) Supermat - Läkande mat från naturens hjärta. Författare: John Opsahl. ISBN: 978-82-99-89383-1

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 5 comments… read them below or add one }

1 Eva-Lena februari 13, 2017 kl. 20:27

Spirulina är verkligen fantastisk! Tar både chlorella och spirulina varje dag. Mår så bra av det och känner att jag får mycket mer energi. Kan starkt rekommendera.

Svara

2 Mikaela Bjerring februari 13, 2017 kl. 20:44

Ja det är verkligen två underbara alger som ger bra näring och energi.

Svara

3 Kerstin februari 13, 2017 kl. 20:30

Tack för tipset! 🙂 Och måste säga att du har en underbar blogg. Läser ofta och har lärt mig mycket. Kram

Svara

4 Mikaela Bjerring februari 13, 2017 kl. 20:45

Tack Kerstin, va roligt att höra. 🙂

Svara

5 Fia februari 28, 2017 kl. 09:07

Verkligen supermat 🙂 Mår himla bra av det.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: