Kokosoljan är hälsosam av flera anledningar

by Mikaela Bjerring on 22 mars, 2013 · 0 comments

in Alternativ medicin, Energi, Hälsokost – Kosttillskott, Hjärt- och kärlhälsa, Livsmedel, Superfoods, Vikt - Viktminskning

Kokos associeras ofta med sommar, sol och tropiska sandstränder. Det är svårt att inte känna en känsla av välbehag vid smak och doft av denna underbara nöt. Kokos gör gott för både kropp och själ!

Kokosnötpalm

Kokosnötpalm

Kokosolja har under tusentals år varit en del av den vardagliga kosten och alternativa medicinen i många kulturer och världsdelar. I väst har kokosoljan dock inte alltid fått den uppmärksamhet den förtjänar, men börjar nu användas mer flitigt då allt fler börjat inse dess underbara hälsofördelar.

Kokosoljan är hälsosam av flera anledningar. Oljan består till största del av mellanlånga fettsyror som smälts och förbränns lätt, vilket ger snabb och bra energi till cellerna. kroppen använder fettsyrorna att producera energi istället för att lagra den som kroppsfett, vilket bl.a. stödjer normal funktion av sköldkörteln och kroppens energiomsättning. Kokosolja bidrar till ökad fettförbränningen i kroppen vilket därmed kan leda till viktminskning. (1)

Kroppen behöver fett
Kroppen behöver fett för att kunna fungera och ett av de viktigaste valen när det gäller vår kost är att välja rätt sorts fett! 
Alla våra cellers membran består till stor del av fett. Kvaliteten på fettet påverkar hur effektivt cellen ska kunna släppa in näringsämnen och släppa ut slaggprodukter. Fett ingår även i alla hormoner och är särskilt viktigt för hjärnan och nervsystemet.
 Kokosfettet har inte bara visat sig vara ett av de i särklass mest hälsosamma fetterna, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena och ”superfood”.

Kokosolja pressas ur det vita Kokosnötköttet

Kokosolja pressas ur det vita Kokosnötköttet

Egenskaper av kokosolja
Kokosolja är naturens rikaste källa till MCT (Medium Chain Triglycerides), av vilken laurinsyra är anses vara oerhört viktig. Det finns en anledning till att drygt 6 % av människans bröstmjölk består av laurinsyra. Det är framför allt laurinsyran, som ligger bakom kokosfettets otroliga hälsofrämjande egenskaper.

Kokosnötoljans hälsosamma medellånga fettkedjor, är fettsyror i en mycket viktig form av fett, speciellt för immunsystemet, energiproduktion, muskelarbete och för att gynna tillväxten av goda tarmbakterier. Dessa fettsyror skyddar de inre organen och ger god styrka och struktur för cellmembranen och har en positiv inverkan på såväl de vita blodkropparnas funktion som hormontillverkningen. (2)

De medellånga fettsyrorna är lättsmälta och förbränns snabbt eftersom de direkt tas upp och omvandlas till energi i kroppen. Fettet cirkulerar inte och lagras därför inte som kroppsfett. Kokosolja används av många som vill gå ner i vikt på grund av dess positiva effekt på ämnesomsättningen. (2)

Kokosolja och essentiella fettsyror

Det är viktigt att veta att kokosolja inte ersätter de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6, men de har den unika egenskapen att ökar upptaget och utnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och essentiella fettsyror utgör tillsammans en idealisk fettbas i kosthållningen. (3)

Var noga med att välja kokosolja av bra kvalitet
Mycket av kokosoljan och kokosfett som erbjuds på marknaden är kemiskt raffinerad. Det finns även de oljor som framställs med hjälp av snabbtorkning eller jäsning som inte har den optimala kvalitet och fräscha smak som den som kallpressas direkt från färska kokosnötter. Kokosolja ska heller inte förväxlas med det härdade kokosfettet (den i silverförpackning) som finns att köpa i våra livsmedelsbutiker som absolut inte är bra för oss. Exempel på bra kokosolja är de från Cocosa-serien.

Cocosa – Extra virgin Coconut Oil
Cocosa Extra Virgin Coconut Oil ger dig den exotiska doften och smaken av kokosnöt. För framställningen har endast det vita rena köttet från färsk kokosnöt och näringsinnehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter bevarats. Använd som kosttillskott, i smoothies, på brödet eller som smaksättare i matlagning. (Efter stekning/kokning för att bevara vitaminer och antioxidanter).
Cocosa – Pure Coconut Oil
Cocosa Pure Coconut Oil är den optimala matoljan. Den är utan smak och doft för den som fördrar en neutral olja. Oljan är rik på Laurinsyra och andra mellanlånga fettsyror. Den tål höga temperaturer och passar utmärkt till stekning, bakning för den som vill undvika dåliga växtoljor och transfettsyror.
Båda oljorna kan användas varma eller kalla. Om du steker med Cocosa Extra Virgin försvinner dock en del av innehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Fettsyrorna blir däremot oförändrade i båda produkterna oavsett om du använder dem varma eller kalla.

Cocosa Coconut Oil kan du köpa här

 

KÄLLOR & REFERENSER




(1) Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

(2) ”The healing miracle of coconut oil”, Bruce Fife, 2001

(3) ”Coconut: In support of good health in the 21st century”, Mary G. Enig, 1999.

Bildkälla: Kooksnötträd, Fotograf: Nils Rinaldi, public domain - Creative Commons http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coconut_tree_and_lagoon,_Huahine.jpg

Bildkälla: Kokosnöt, Fotograf: Robert Wetzlmayr, Public domain – Creative commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kokosnuss-Coconut.jpg

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: